Jeg tror ikke at tørre foringer skulle gi en "klank" lyd.
Jeg er fornøyd med resultatet på min bil.
Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet alt??
Moderator: Moderatorer
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
@Saab9000aero: Haha, ja, var ikke klar over at poly foringene måtte smøres jevnlig..
Hvordan best applisere smøremiddel på dem?
Hvordan best applisere smøremiddel på dem?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
Tørre foringer gir da vel ingen klonkelyd? Mine skriker også litt når jeg har bilen heist opp og river i hjulopphenget, men det høres ikke inn i bilen ved kjøring. Når du beskriver lyden som et klonk som høres ut som metall som slår mot metall, så er neppe dette årsaken. Sjekk de bakre foringene i subframen.
Men knirkelyden kan nok komme fra disse foringene, det finnes penetrerende smøring for foringer, koster en slant. Kan smøres med kobberpasta, men da må du demontere foringen.
Men knirkelyden kan nok komme fra disse foringene, det finnes penetrerende smøring for foringer, koster en slant. Kan smøres med kobberpasta, men da må du demontere foringen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
Det kan sikkert være en kombinasjon av ting. Men problemet har artet seg mest som knirk, og mindre som klunk. Tar jeg en fartshump i 25km/t og fjæringen "bunner" knirker det grusomt, og jeg kjenner svak klunking/gnissing i rattet. Kjennes mer enn høres..Tror jeg. Vanskelig å si ettersom knirkingen overdøver annet.
Jeg begynner å bli overbevist om at mye av problemet skyldes knirking fra poly-foringene. Men angående det som "saab9000aero" skrev om at foringene ser tørre ut: Det er jo ikke utsiden av foringen som skal smøres. Det er jo der hvor de to poly-halvdelene møter hverandre - og det er ikke synlig.
Men utifra det jeg generelt har insett med GM sin kvalitet på foringer, så kand det utmerket godt hende at også de bakre foringene på subframen må byttes.
Jeg sjekket litt i går, og det er også litt vertikal vandring på de midterste på subframen - de som står montert i de "armene" som stikker opp. Vet ikke hvor harde de skal være. Prøver med et bilde:
https://www.dropbox.com/s/1ptw8hw80cd1s ... .20.54.jpg
https://www.dropbox.com/s/axp2frhlo21jl ... .07.36.jpg
Vanskelig å mene noe basert på et bilde selvsagt.
Jeg begynner å bli overbevist om at mye av problemet skyldes knirking fra poly-foringene. Men angående det som "saab9000aero" skrev om at foringene ser tørre ut: Det er jo ikke utsiden av foringen som skal smøres. Det er jo der hvor de to poly-halvdelene møter hverandre - og det er ikke synlig.
Men utifra det jeg generelt har insett med GM sin kvalitet på foringer, så kand det utmerket godt hende at også de bakre foringene på subframen må byttes.
Jeg sjekket litt i går, og det er også litt vertikal vandring på de midterste på subframen - de som står montert i de "armene" som stikker opp. Vet ikke hvor harde de skal være. Prøver med et bilde:
https://www.dropbox.com/s/1ptw8hw80cd1s ... .20.54.jpg
https://www.dropbox.com/s/axp2frhlo21jl ... .07.36.jpg
Vanskelig å mene noe basert på et bilde selvsagt.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
Jeg byttet mine subframe foringer i vår. Min 06 var vel gådd under 160k og de bakre og midtre subframeforinger var helt utslitte. Hadde da e lignende lyd som du beskriver. Om du har automat ser du det godt på motoren når du bytter mellom p og d. Med gåene subframeforinger gynger motoren kraftig frem og tilbake. Den ble nesten helt stum når jeg byttet de.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Trenger hjelp - knirk/klank i forstilling - har byttet a
Konkrete tips til slike penetrerende smøringer?Ingvar N629 skrev:det finnes penetrerende smøring for foringer, koster en slant.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..