Vi hadde Pirelli Pzero Nero på den gammle 9-5'en vi også, meget bra dekk på tørt og vått, men som sakt slites fort.EdHunter N815 skrev:Jeg kjørte på Pirelli Pzero nero på forrige bilen... Beste dekkene jeg har vært borti, utenom levetiden da så klart. Helt rå på vått føre, og meget gode på tørt!
Edit: kan legge til at det var 225/40-18 på en Ford Scorpio
SOMMERDEKK- BESTE VALG -STØYSVAK OG YTELSE
Moderator: Moderatorer
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Sist redigert av Øystein Strøm N141 den 14 sep 2007, 21:20, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
At et dekk er bedre/dårligere på en annen bil tror jeg må begrense seg til ting som sporing/styrefølelse, sånn som kan oppfattes annerledes på grunn av forskjellig vektfordeling, fwd/rwd, dempekarakteristikk, at et dekk som har dårlig grep eller slitestyrke skulle være noe særlig bedre på en annen bil ser jeg på som eventyr.
Samme med "taxi- argumentet". Noen (få) taxieiere vil ha gode dekk på bilen. Alle de andre vil ha noe som bare er "bra nok". Sånn som andre folk. Dersom du blir anbefalt et dekk av noen som kjører taxi, så er det sikkert et dekk med god slitestyrke.... Taxi er ikke noe testvogn for dekk, lenge mellom hver gang jeg ser en taxi som virkelig belaster dekka sine....
NRE var vel et tidlig forsøk på å erstatte HA-oljer med raps, tror jeg. Korriger meg om jeg tar feil!
Nokian står langt oppe på lista mi når det gjelder nye sommerdekk (og vinterdekk).
Samme med "taxi- argumentet". Noen (få) taxieiere vil ha gode dekk på bilen. Alle de andre vil ha noe som bare er "bra nok". Sånn som andre folk. Dersom du blir anbefalt et dekk av noen som kjører taxi, så er det sikkert et dekk med god slitestyrke.... Taxi er ikke noe testvogn for dekk, lenge mellom hver gang jeg ser en taxi som virkelig belaster dekka sine....
NRE var vel et tidlig forsøk på å erstatte HA-oljer med raps, tror jeg. Korriger meg om jeg tar feil!
Nokian står langt oppe på lista mi når det gjelder nye sommerdekk (og vinterdekk).
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
på 9-5'en har eg Continental SportContact 2 225/45/17. disse sitte bra på både tørt/vått føre men eg syns de støy mye.
på 900'en har eg BFGoodrich Touring G 195/60/15. disse stod på bilen når eg kjøpt'an og har for såvidt ingenting negativt å sei om de.
på forrige T8'an så hadde eg Nokian dekk før eg solgt'an og de slapp bare de meldte regn.
på forrige 9-5'en (med samme dimensjona som eg har i dag på 9-5'en) hadde eg 2 BFGoodrich dekk og de konne eg ikkje ha framme pga sporing og ein hekkans støy. de 2 andre tror eg va Michelling og de va bra. huske ikkje navnet på de desverre
på 900'en har eg BFGoodrich Touring G 195/60/15. disse stod på bilen når eg kjøpt'an og har for såvidt ingenting negativt å sei om de.
på forrige T8'an så hadde eg Nokian dekk før eg solgt'an og de slapp bare de meldte regn.
på forrige 9-5'en (med samme dimensjona som eg har i dag på 9-5'en) hadde eg 2 BFGoodrich dekk og de konne eg ikkje ha framme pga sporing og ein hekkans støy. de 2 andre tror eg va Michelling og de va bra. huske ikkje navnet på de desverre
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
HAr god erfaring med Nokian jeg også, men ikke NRE
Men dette er vel fra person til person....og mye henger vel sammen med hvordan man kjører for eksempel, aggresivt, eller mere rolig!
Personlige krav til støy nivå, og slite styrke.
Jeg personlig setter det høyeste kravet til grep, både på tørr og bløt veibane!
Men dette er vel fra person til person....og mye henger vel sammen med hvordan man kjører for eksempel, aggresivt, eller mere rolig!
Personlige krav til støy nivå, og slite styrke.
Jeg personlig setter det høyeste kravet til grep, både på tørr og bløt veibane!
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Mine krav: Grep på vått (både aks og brems), styring (følelse/sporing), støy, pris. Desverre så må ofte det siste bestemme mye, (men ikke alt ).saab95turbo N845 skrev:HAr god erfaring med Nokian jeg også, men ikke NRE
Men dette er vel fra person til person....og mye henger vel sammen med hvordan man kjører for eksempel, aggresivt, eller mere rolig!
Personlige krav til støy nivå, og slite styrke.
Jeg personlig setter det høyeste kravet til grep, både på tørr og bløt veibane!
Ed Hunter: Visste ikke at det stod SÅ dårlig til, skal vi starte kronerulling for deg eller
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
De er jo faktisk ikke så værst de!! Har et sett liggende jeg også, "lekedekka" mine det De er såvidt lovlige nå dessverre...EdHunter N815 skrev:Kan også nevne at jeg på 9kan nå triller på et sett av typen Champiro GT, muligens noe av det kjipeste jeg har trillet en bil på... Made In Indonesia, trenger jeg å si mer?
9³ TurboX
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ja gjerne. Et sett 17" med Pirellidekk takkGunnar N326 skrev:Ed Hunter: Visste ikke at det stod SÅ dårlig til, skal vi starte kronerulling for deg eller
Joachim: nja, mulig jeg er bortskjemt med Pirelli, men sidestøtten er helt ubrukelig i mine. Legger seg flat (viser slitasje på skriften på siden...) med en gang jeg nærmer meg sving i litt fart. Og så blir de fort ustabile om man kommer i litt hastighet, virker som de blir deformert og begynner å skjelve. Når det gjelder grep er de ikke så verst da.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
har ca. 2,8 bar i de, siden jeg kjører aktivt på landevei mye av tiden. En kamerat som satt på kommenterte at han kjente at de la seg...Joachim N370 skrev:Sjekket lufttrykket?
De gangene jeg har kjørt på bane, har jeg brukt Champiro dekka.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
Hei!
STAMMEN er noe av det viktigste på et dekk, den skal sikre en jevn kontakt med underlaget, ikke deformere seg ved bremsing, akselrasjon og sving, samtidig som den skal ta av for støt så ikke felgen blir skadet.
Hørte et verksted som ikke anbefalte regummierte dekk p.g.a. at man ikke visste hvilken stamme det var på de. 4 like hjul kunne ha 4 forskjellige stammer!!
Når jeg kjøpte bilen hadde det stått NANKANG sommerdekk på (17"), og to felger var skadet ("urunde"). Bilen var også original mht fjærer/dempere. Nå er bilen utstyrt med H&R + Bilstein, og Nokian RSI vinterdekk på 17", og Pirelli P-Zero Nero på 18" Hirsch. Alle 8 felgene er like fine, enda jeg har truffet noen MEGET stygge hull i veien ett par ganger.
Ikke overbevist om at dette ville vært tilfelle med "billig"dekk på..
Forøvrig er P-Zero Nero vannvittig bra(!!!), men holder to sommersesonger (ca. 10 000km hver sommer = 20 000km).
Støyer noe da, men har ikke sammenligningsgrunnlag fra andre på denne bilen, så kan ikke si om dette er mye eller lite.
Forøvrig P-Zero Nero som legges på av Saab på Hirsch-felgene.
I test av 225/40-18 dekk i Auto Motor & Sport, fikk P-Zerno Nero 98 av 100 på vått, men fikk 2 plass sammenlagt da de lot tørregenskapene telle 50% mer (!).
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 060704.pdf
STAMMEN er noe av det viktigste på et dekk, den skal sikre en jevn kontakt med underlaget, ikke deformere seg ved bremsing, akselrasjon og sving, samtidig som den skal ta av for støt så ikke felgen blir skadet.
Hørte et verksted som ikke anbefalte regummierte dekk p.g.a. at man ikke visste hvilken stamme det var på de. 4 like hjul kunne ha 4 forskjellige stammer!!
Når jeg kjøpte bilen hadde det stått NANKANG sommerdekk på (17"), og to felger var skadet ("urunde"). Bilen var også original mht fjærer/dempere. Nå er bilen utstyrt med H&R + Bilstein, og Nokian RSI vinterdekk på 17", og Pirelli P-Zero Nero på 18" Hirsch. Alle 8 felgene er like fine, enda jeg har truffet noen MEGET stygge hull i veien ett par ganger.
Ikke overbevist om at dette ville vært tilfelle med "billig"dekk på..
Forøvrig er P-Zero Nero vannvittig bra(!!!), men holder to sommersesonger (ca. 10 000km hver sommer = 20 000km).
Støyer noe da, men har ikke sammenligningsgrunnlag fra andre på denne bilen, så kan ikke si om dette er mye eller lite.
Forøvrig P-Zero Nero som legges på av Saab på Hirsch-felgene.
I test av 225/40-18 dekk i Auto Motor & Sport, fikk P-Zerno Nero 98 av 100 på vått, men fikk 2 plass sammenlagt da de lot tørregenskapene telle 50% mer (!).
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 060704.pdf
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.