ønsker anbefalinger på gode og rimlige dempere til 9-5 2001

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

ønsker anbefalinger på gode og rimlige dempere til 9-5 2001

Legg inn av Dopus » 04 jul 2007, 16:58

Har en 9-5 2001 modell sedan. synes den er i mykeste laget. Dempere og fjærer er ikke utslitt men bilen er kjørt 125k så jeg vurdere å skifte dempere eller dempere og fjærer, ønsker en fastere bil men ikke baneracer ( håper dere skjønner hva jeg mener)
hvilke dempere gir best pris/ytelse/kvalitet
bør jeg skifte fjærer også (ønsker max 2 cm senking)?
viktigeste er at bilen blir litt stivere men fremdeles ha litt komfort?

anbefalinger og linker mottas med stor takknemlighet.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 06 jul 2007, 21:32

Koni eller Bilstein, billig i lengden. Handlet hos f.eks Speedparts (,eller annen leverandør med rabattavtale) blir ekstra gunstig.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 06 jul 2007, 23:55

bør jeg skifte fjærer også. ønsker ikke å senke bilen mer enn 1-2cm. eller kan for eksempel koni dempere fungere bra med orginal fjærer?

har sett litt på koni dempere. synes dem er litt dyre, men kanskje dem er verd prisen!?!?!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jul 2007, 00:12

Det kan sikkert være en fordel å bytte fjærer også når du først har det av, så sparer du deg for å gjøre arbeidet to ganger (spesielt forran). Fjærene har jo etter hva jeg forstår gått 125k også, så da er det like greit å bytte de.

Koni er etter min mening absolutt verdt prisen. De gule er justerbare, noe som gir deg gode muligheter til å bestemme komfort/sportslighet selv.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 jul 2007, 00:17

EdHunter N815 skrev: De gule er justerbare
All Koni er justerbar :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 07 jul 2007, 00:32

viewtopic.php?t=14980
Handler mye om det samme.
Dersom fjærene ikke har sunket sammen, trenger du ikke skifte, mener jeg. Dersom du kun vil senke 1-2 cm, så kan du kjøpe originalt Saab sportunderstell, koster deg ca 6000.- da får du nye dempere, nye fjærer og stabstag. Blir ikke særlig stivere, men litt. Senker 10mm. Fortsatt god familiebil comfort. :)
Og Ed: På 9-5 så kan du ikke justere demperne foran med justeringsratt, sånn som på 9000. Dermed så må du ta ned fjærbenet for å justere... :(
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 07 jul 2007, 17:05

takker og bukker for alle svar. har sett lit på dem sports chassiet (orginal saab deler) det blir vel det samme som aera modellene har som standard.
men den versjonen jeg har sett på speedparts sine hjemmesider inngår ikke dem stagene/ avstiverne som er tykkere enn standard stagene, men det koster alikevel over 6000. vurder faktisk å importere ett sett fra england....men da blir det jo nesten like dyrt når en legger til moms og frakt og gebyrer. anngående senking av bilen. ser mange sett senker 3-3,5cm. Hvordan er da komforten. må jeg ha kortere dempere. hvordan er det i forholde til fartsdumper og slikt, vill jeg ta nedi med et slikt sett. har en litt vansklig innkjørsel der jeg bor, må over en fortauskant og en liten dump før jeg er nede i gården. på den gamle pugen min tok sportseksosen nedi, det er det jeg er redd for kan skje dersom jeg senker for mye.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jul 2007, 21:07

Det er ikke noen store forskjeller i komfort selv om en senker 30-40 mm, det går mest på hvor harde demperne er.
Du må ikke ha kortere dempere.
Jeg har kjørt flere biler (ikke akkurat 9-5 vel og merke) som har vært senket 40mm, og har aldri vært ute for problemer med kjøring på vanlig vei, fartsdumper osv. Det er jo vanskelig å si uten å ha sett innkjørselen din, men jeg tror i utgangspunktet ikke det er noe problem med mindre fortauskanten er voldsomt høy.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 08 jul 2007, 00:39

Dopus skrev: har sett lit på dem sports chassiet (orginal saab deler)
men den versjonen jeg har sett på speedparts sine hjemmesider inngår ikke dem stagene/ avstiverne som er tykkere enn standard stagene, men det koster alikevel over 6000. vurder faktisk å importere ett sett fra england....men da blir det jo nesten like dyrt når en legger til moms og frakt og gebyrer. anngående senking av bilen. ser mange sett senker 3-3,5cm. Hvordan er da komforten. må jeg ha kortere dempere. hvordan er det i forholde til fartsdumper og slikt, vill jeg ta nedi med et slikt sett. har en litt vansklig innkjørsel der jeg bor, må over en fortauskant og en liten dump før jeg er nede i gården. på den gamle pugen min tok sportseksosen nedi, det er det jeg er redd for kan skje dersom jeg senker for mye.
Jeg mente ca 6000.- hos forhandler.(Betalte 5900.- her i Kr.sund.) det er med stabstagene. Stagene ikke nevneverdig tykkere, men annen legering! 8)
Vet ikke hvordan 9-5 blir, men en kompis av meg hadde en A**i A4 som var senket 40mm. Tok nedpå overalt. :roll: Dersom man har en dump i enden av en kort bakke er det iallfall lett å subbe litt når man har litt overheng... og det har jo 9-5... :oops: Generelt sies det også at senker man mere enn 30mm, bør det monteres dempere tilpasset dette. Bilstein, f.eks har serie som funker med senking mer enn 30mm.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 08 jul 2007, 19:58

EdHunter N815 skrev:Det er ikke noen store forskjeller i komfort selv om en senker 30-40 mm, det går mest på hvor harde demperne er.
Du må ikke ha kortere dempere.
Jeg har kjørt flere biler (ikke akkurat 9-5 vel og merke) som har vært senket 40mm, og har aldri vært ute for problemer med kjøring på vanlig vei, fartsdumper osv. Det er jo vanskelig å si uten å ha sett innkjørselen din, men jeg tror i utgangspunktet ikke det er noe problem med mindre fortauskanten er voldsomt høy.
Njaa, ikke si det.
De fleste senkefjører er betraktelig mye stivere enn orginale!
Da tenker jeg spesielt på lesjöfors/kilen.

H&R fjørene på 9000 til brodern gjorde den også betraktelig stivere.

Men gud så mye bedre å kjøre!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
*lilla-kantarella*
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 58
Registrert: 20 apr 2007, 17:54
Sted: mumidalen

Legg inn av *lilla-kantarella* » 09 jul 2007, 22:27

Jeg ble anbefalt og skifte mine dempere til gule Koni dempere.. Dette er forøvrig på en Saab 9-5 Vector 2002 mod, stv...

På mekonomen i molde kom de på ca 5500 tilsammen (foran og bak). Kommer nokt tlil å gjøre det ganske snart i hvertfall :D:D

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 11 jul 2007, 18:11

har vært en tur innom min lokale dekk/felg sjappe( som også har godt utvalg av dempere og fjærer) Han skulle sjekke diverse levrandører og gi meg tilbakemelding i løpet av uka på hva dem kunne skaffe og til hvilken pris. så jeg får vente og se litt. skal en tur på gatebillt på rudskogen. Såg speedparts skulle ha stand der. får kanskje ta en tur og høre med dem hva som funker best.

Svar