Senking i vognkort

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Senking i vognkort

Legg inn av Eirik N396 » 06 sep 2008, 18:02

dj piasava skrev:ja mulig de ikke fikk det med seg 8) men fjæran mine har vært rød. men før de ble montert fikk de seg en dusj sort tecktyl :P lesjefos eller noe i en duren kalles de. senker vel 35mm?
Heter Lesjöfors ja, (ofte også kalt Kilen). Oppgitt til å senke 25mm foran/bak. Tidligere var disse røde, som du sier. Nå har Lesjöfors begynt å levere disse sorte! :D

Brukeravatar
vegard N879
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 531
Registrert: 04 apr 2008, 19:15
Bil: saab 9000 turbo
Sted: nordland
Kontakt:

Re: Senking i vognkort

Legg inn av vegard N879 » 06 sep 2008, 19:40

jepp oki var litt usikkre på stavemåten men det er iallefall de fjæra som står på min 900. ligger fint på i svingene med de fjæra 8)
saab 9000 2.0t a50 1997. saab 9000 cse 2.0t 1996.
saab 900 1992. saab 99 1982

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Re: Senking i vognkort

Legg inn av JPS N1230 » 06 sep 2008, 23:11

tar det når vi er inne på emne. Jeg har eibach-fjærer som jeg tenkte jeg skulle få inn på vognkortet ved neste eu-kontroll. Holder selve godkjenningspapirene jeg kan laste ned fra eibach-siden, altså TuV-papirene til at fjærene blir godkjent? Og nå har ikke jeg papirer på 4hjulskontroll, siden en kompis av sist eier tok det etter fjærskift..må jeg da faktisk ha ny 4 hjulskontroll? fjærene er svarte, så den går vel gjennom uansett..men jeg tenkte greit å vite dette hvis en skulle få feil på det! :D
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Re: Senking i vognkort

Legg inn av Tore N795 » 24 sep 2008, 10:32

Det som kreves av Biltilsynet for å få godkjent senkesett er TuV godjkenning og dokumentasjon på firehjulskontroll.
Resultatet av firehjulskontrollen skal også være innenfor fabrikkens spesifikasjoner. Når det gjelder dette vil det nok variere mellom trafikkstasjoner og kontrollører hvor nøye de er da det er veldig vanskelig å få alle verdier innenfor spesifikasjonene (også med originalt understell). På min bil hadde jeg noen verdier utenfor, men det var såpass lite at jeg ikke fikk noen bemerkning.

Når alt papirarbeidet er i orden må du bestille time hos biltilsynet for godjkenning. Kontrolløren vil sjekke at produktnr på fjærene stemmer med TuV papirene (nr må være synlig på fjær) og at alt er montert korrekt. De sjekker også diameter på fjær samt ant vindinger. Alt dette må stemme med TuV papirer. Er alt i orden får du nytt vognkort der navn og nr på fjærer, diameter og ant vindinger er notert. Tror jeg betalte rund 300kr for denne godjkenningen.
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Svar