hvor brede felger er lovlig?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Philip
Innlegg: 14
Registrert: 26 apr 2008, 20:24

hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Philip » 25 sep 2008, 23:37

Jeg har en saab 9.3 20T, 2002 som i utgangspunktet har vært helt orginal. Nå har jeg mellomstore planer for den. Har skrudd på 19"felger med 235 fremme og 265 bak. Bilen er nå også nyllakkert og helt rå. Problemet er bare at dekke subber litt borti i dumper. Tenkte å stive av både bak og frem samt valse hjulbuene endel. Er det noen som har erfaringer med så store dekk på disse bilene? Tanken har slått meg når det gjelder å kanskje bredde skjermene for å være helt sikker på at dekkene ikke toucher hjulbuen. Hva er foresten maksgrense og hvordan får jeg det inn i vognkortet?

takker for all svar

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Eirik N396 » 25 sep 2008, 23:55

Hva er innpresset på felgene da? Du har ikke lov til å endre sporvidden med mer enn 7,5mm/side = 15mm. (husker ikke tallet selv, men ser ut til å være dette, etter at jeg har søkt litt rundt på nettet. Forutsatt det ikke er kommet nye regler da.)

Videre skal vel ikke felgene stikke utenfor skjermkanten. (Når det gjelder subbing er jeg ikke skråsikker på hva som gjelder. Men det er vel ikke noe problem, når det gjelder lover og regler, så lenge felgene ikke tar borti noe ved fullt rattutslag?)

Har jeg glemt noe nå ? :roll:

(Vi vil se bilder!! :D)

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Haaka » 26 sep 2008, 15:55

Philip skrev:med 235 fremme og 265 bak.
Dette var da en merkelig combo på denne bilen.. Og ikke minst 19''ere :roll: :wink:

Men skal det være, så skal det være...

Men problemet har jo allerede løst seg, om du går til samme dim på bakhjulene som foran..!?
Samtidig som det jo er lite hensiktsmessig å kjøre slike hjul på en understyrt forhjulstrekker.
Om planene dine kanskje inkludere litt ekstra futt i turboen, så kunne du vel strengt talt satt breidekka foran!? :roll: :wink: Og du har nok en måte å løse problemet på :mrgreen:

Kan godt stemme, som det nevnes, en øvre grense for sporvidde.. Men denne regnes utifra midten av ene hjulets bredde til midten av andre hjulets bredde målt på et bakkeplan. Dvs fra midten av kontaktflate til kontaktflate, og denne endrer seg egentlig ikke så mye når også dekket i seg selv blir breiere. Så samtidig som jeg tror det er lite praksis for disse reglene, tror jeg det går fint, sålenge hjulene feller inn under (Obs! den orginale) hjulbuen. Minimum de øvre 2/3deler av hjulets omkrets skal dekkes vertikalt (mener jeg det heter seg :roll: )..

Men det må jo sies at det i enkeltes øyne er en provoserende dimensjonering.. så jeg ville faktisk spurt mitt lokale 'godkjenningsorgan' for å være sikker :wink:
Eirik N396 skrev:(Vi vil se bilder)
Mmmhmm..! Spesielt de bakhjulene dine!! :mrgreen:

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av quist » 27 sep 2008, 13:11

Hørte på en dekksjappe at 225/35 19" dekk er det som er max lovlig på denne bilen. Sadser på det stemmer da. Hvertfall den dimensjonen jeg kommer til å kjøre når jeg får skrapt sammen litt gryn til felger og dekk.

Hva bredde anngår så er det jo mange som kjører med sykt breie felger bare så lenge dekkmønsteret er innenfor sjermen så bør det vel gå ? Hvertfall den jeg har hørt fra bilfolk oppgjennomtidene.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Philip
Innlegg: 14
Registrert: 26 apr 2008, 20:24

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Philip » 14 okt 2008, 18:47

JEg må vel tilstå at dimesjonen er i største laget for denne bilen! Jeg synes den ble veldig stilig da 8) Men sliter med vibrasjoner i ratt ved gasspådrag over 80km/t og at rattet drar ganske mye. :roll:
Det verste er uansett at den dekkene kommer borti hjulbuene. Da jeg hadde orginalfjærer på gikk det egentlig ganske greitt å kjøre etter at jeg "stivet" av fjærene bak og frem med gummiforinger rett i ringene. Men etter at jeg atpåtil senket bilen litt for at den skulle bli enda stivere går det nesten ikke an å kjøre med andre enn meg selv inni. Hehe..og det kan jo bli litt ensomt igrunnen. :lol:
Har hørt at det skal være litt mer plass til slike dimensjoner i nyere saaber, så vi får bare lagre dem og heller fokusere på at vintersesongen snart er igang og at nye dekk skal på.

Men men..Det var bare litt info for de som måtte lure på hvordan dette endte..hehe

Philip

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av EdHunter N815 » 14 okt 2008, 19:18

Det kom vel ikke som noen bombe det da, men post gjerne et bilde så vi får se hvordan resultatet ble! :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 14 okt 2008, 19:59

Er med på den, dette vil jeg se :lol:

Har 17" og 45mm senk og har erfart plass problemene :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Philip
Innlegg: 14
Registrert: 26 apr 2008, 20:24

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av Philip » 15 okt 2008, 15:29

skal poste bildet så snart jeg får tatt.. :) promise.. :wink:

turbotomas
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 05 apr 2007, 09:34

Re: hvor brede felger er lovlig?

Legg inn av turbotomas » 15 okt 2008, 19:25

Jeg kjørte med 235/35-19 (ET35)på en 01 9-3, og det subbet bak med full bil. Vær obs på at påfyllingsrøret på høyre side ligger utsatt til for subbing. Det er forøvrig laget av plast, så det skal lite til før det slites hull... Kjørte også med de samme hjula på en 9-5 uten problemer. Mye bedre plass :D
9-5 2,0t SE 1999

Svar