Rustne fjærben

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Olafbb
Innlegg: 5
Registrert: 30 sep 2008, 12:06

Rustne fjærben

Legg inn av Olafbb » 02 okt 2008, 08:52

9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km

Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.

Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?

Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.

Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Rustne fjærben

Legg inn av matrox N522 » 02 okt 2008, 09:02

Olafbb skrev:9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km

Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.

Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?

Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.

Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?
Må vel nesten vite litt mer i detaljer hva de mener med "skader" i forstilling. Er det bare slitte foringer, eller har bilen "vært av veien" type skader.
Rustne skiver er bagateller. Koster jo tross alt ikke all verden.
Angående fjærbena, så aner jeg ikke hvorfor, men på 9-3en min så ruster disse som pokker. Vet ikke om det er flere som sliter med dette? Men at de er så rustne at dette må byttes etter 76k km vil jeg tro er lite sannsynlig. Men de er veldig dyre nye..
På min tidligere ng900, som var 5 år eldre enn 9-3'en jeg har, så var det ikke antydning til rust engang.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Rustne fjærben

Legg inn av zero900t » 02 okt 2008, 09:22

matrox N522 skrev:
Olafbb skrev:9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km

Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.

Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?

Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.

Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?
Må vel nesten vite litt mer i detaljer hva de mener med "skader" i forstilling. Er det bare slitte foringer, eller har bilen "vært av veien" type skader.
Rustne skiver er bagateller. Koster jo tross alt ikke all verden.
Angående fjærbena, så aner jeg ikke hvorfor, men på 9-3en min så ruster disse som pokker. Vet ikke om det er flere som sliter med dette? Men at de er så rustne at dette må byttes etter 76k km vil jeg tro er lite sannsynlig. Men de er veldig dyre nye..
På min tidligere ng900, som var 5 år eldre enn 9-3'en jeg har, så var det ikke antydning til rust engang.
Søstern kjøpte seg 98 mod 9-3 nå i sommer og etter litt klaga hu til fattern at det kom en "dunke" lyd i bilen...
Fjerbeinet måtte byttes på førersia fordi det var helt oppspist av rust.
Og bilen har gått ca 150 000

Så når jeg la om til vinterdekk i går måtte jeg se ekstra nøy etter på vår også, men der var det ikke no
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Rustne fjærben

Legg inn av Erik N823 » 02 okt 2008, 10:01

Rustne fjørbein er visst et kjent problem på og9-3. At det skal være så ille på en "lågmilare" fra 2002 høres rart ut, men jeg har hørt om samme tilfelle på en M2002 som såvidt hadde rundet 100'km.

Fikk selv påpakning for dette på sist service, med prisoverslag i klassen meget høy. De anbefalte meg rett og slett å lete etter alternative løsninger. Heldigvis var det to ildsjeler her i byen som hadde vært i UK og hentet hjem en delebil :wink:
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Re: Rustne fjærben

Legg inn av be_foto N710 » 02 okt 2008, 10:24

mettalet rundt demperen i fjær bena på 9-3 er veldig tynt. det er litt tykkere på ng900, det er grunen til att det ruster fortere i stykker på 9-3.

Regner med att bilen din har gått i område der veiene blir salta, og saltet gjør så fjerbenet ruster veldig frot. Så det er ikke noe uvandlig problem, vet om flere andre med 9-3 som har samme problem.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Rustne fjærben

Legg inn av saab9000aero » 02 okt 2008, 17:29

Problemet i hovedsak er stålkvaliteten på og9-3.......er mye dårligere stål på de enn på ng900.....
Har selv en ng900 som snart har passert 250000 km og der er det ikke mye rust.....
Mens mine foreldre har en og9-3 2002 mod nettopp passert 130000 km med masse rust....
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Rustne fjærben

Legg inn av KongerudN344 » 02 okt 2008, 18:20

De ruster på NG900 også!!! Mine begynner å bli gode og brune for å si det sånn....

Når det gjelder rust har det jo ikke så veldig mye å si hvor langt bilen har gått da. Har den gått i saltlake i 70 000 km ut vask så sier det seg sjøl at den ruster mer enn noen som har gått 250 000 og blitt vaska to ganger i uka..

Men 30 000 kr for den jobben er jo helt hinsides da!!! Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein, men er en veldig grei operasjon å skifte de så skulle ikke være en jobb til 20 000 kr spør du meg! Største utfordrin er innpressing av hjullager hvis dette ikke følger meg i de nye beina.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Rustne fjærben

Legg inn av Erik N823 » 03 okt 2008, 09:11

KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!

Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Rustne fjærben

Legg inn av john n04 » 03 okt 2008, 21:16

Veng har fjærskåler til å bytte på fjærbeinene. Gjorde dette på min ng900 i sommer.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Rustne fjærben

Legg inn av matrox N522 » 03 okt 2008, 23:14

De solgte fjærben på SDCC under saabfestivalen til ingenting. Problemet var bare at de hadde bare til den ene sida :|
Tror kanskje det til og med var til viggen. Men husker ikke helt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Rustne fjærben

Legg inn av KongerudN344 » 03 okt 2008, 23:32

Erik N823 skrev:
KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!

Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
Dette var riktig nok til NG900 da, men kan da ikke være så stor prisforskjell på disse. Enig i at det er en merkelig prispolitikk. Hadde et SID panel kostet 1500 kr så hadde folk byttet det og kjørt videre like glade. Når de må bruke nesten en halv månedslønning på en SID kjører de videre og sverger på at de ALDRI mer skal ha SAAB :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Evlenol
Innlegg: 23
Registrert: 24 sep 2008, 17:14
Medlemsnummer: N1493
Navn: Erlend
Bil: '02 Saab 9-3 2.0t SE
Sted: Ullensaker

Re: Rustne fjærben

Legg inn av Evlenol » 19 okt 2008, 17:40

Huff, jeg kjørte Alfa tidligere - og 156en min ble spist opp av rust. Dette kunne jeg forhindret hvis jeg bare hadde satt bilen på antirustbehandling da jeg kjøpte den og noen ganger etterpå.

Når jeg nå skulle ha ny bil, så vurderte jeg også Alfa. 156 ble det ikke, fordi jeg var litt uggen i forhold til rust under og i kanalskjøt.

159 ble det ikke, fordi den lå utenfor min økonomiske rekkevidde.

Jeg vurderte da Saab 9-5, Saab 9-3 og Mercedes C-klasse. Det ble en 9-3 - og nå ANGRER jeg :(

Hvordan finner man ut om min bil er rammet av dette? Og om den ikke er rammet, går det an å gjøre ting for å forhindre det?
2002 Saab 9-3 2.0t SE
2001 Hyundai Accent 1.3 GLS
X 1999 Alfa Romeo 156 1.6 TS (godbilen)
X 1987 Peugeot 205 1.4 XS

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Rustne fjærben

Legg inn av matrox N522 » 19 okt 2008, 18:40

Vanskelig å si om rusta på fjærbena på bilen din er av det farlige slaget. Det må nesten ett verksted/eu-kontroll avgjøre.
Forhindre rust...tja. Pusse vekk overflaterusten, pensle på godt med ovatrol, og ha på den seige brune understellsbehandlingen kanskje? Ovatrol skal IKKE komme i kontakt med akryl lakk, da dette ikke passer helt godt i sammen.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Rustne fjærben

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 okt 2008, 19:50

saab9000aero skrev:Problemet i hovedsak er stålkvaliteten på og9-3.......er mye dårligere stål på de enn på ng900.....
Har selv en ng900 som snart har passert 250000 km og der er det ikke mye rust.....
Mens mine foreldre har en og9-3 2002 mod nettopp passert 130000 km med masse rust....

Nå syns jeg du kan forklare meg litt bedre her? Hva mener du med dårligere stål, andre legeringer? Vanlig stål ruster uansett så lenge det ikke er rustfritt.

Grunnen til at det ruster mer på 9-3 er vel det "be_foto N710" sier og eventuelt dårligere rustbeskyttelse på fjørbena 9-3

Ellers så har jeg en stygg misstanke om at fjørbena kommer fra opel, har sett en del opeler med samme fjørben :?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Evlenol
Innlegg: 23
Registrert: 24 sep 2008, 17:14
Medlemsnummer: N1493
Navn: Erlend
Bil: '02 Saab 9-3 2.0t SE
Sted: Ullensaker

Re: Rustne fjærben

Legg inn av Evlenol » 19 okt 2008, 23:05

KongerudN344 skrev:
Erik N823 skrev:
KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!

Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
Dette var riktig nok til NG900 da, men kan da ikke være så stor prisforskjell på disse. Enig i at det er en merkelig prispolitikk. Hadde et SID panel kostet 1500 kr så hadde folk byttet det og kjørt videre like glade. Når de må bruke nesten en halv månedslønning på en SID kjører de videre og sverger på at de ALDRI mer skal ha SAAB :roll:
Enig med deg i at det er en helt merkelig prispolitikk. Tidligere har jeg kjørt Alfa, og er vant til dyre deler. Men Saab tar virkelig kaka.

Vi har en Hyundai Accent også her i huset. Ser på Meca sine nettsider at til den bilen får vi fjærben til 1350 kr / stk.

Det er litt merkelig når det gjelder SID-panel og fjærben til 9-3, at de er av langt dårligere kvalitet enn de fleste andre - og koster det mangedobbelte. Man skulle tro at dette var tilsiktet, at de lager drit dyre deler med dårlig kvalitet for å selge mest mulig av dem og tjene mest mulig.

Jeg blir forbanna jeg.
2002 Saab 9-3 2.0t SE
2001 Hyundai Accent 1.3 GLS
X 1999 Alfa Romeo 156 1.6 TS (godbilen)
X 1987 Peugeot 205 1.4 XS

Svar