Side 1 av 3
Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 08:52
av Olafbb
9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km
Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.
Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?
Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.
Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 09:02
av matrox N522
Olafbb skrev:9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km
Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.
Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?
Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.
Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?
Må vel nesten vite litt mer i detaljer hva de mener med "skader" i forstilling. Er det bare slitte foringer, eller har bilen "vært av veien" type skader.
Rustne skiver er bagateller. Koster jo tross alt ikke all verden.
Angående fjærbena, så aner jeg ikke hvorfor, men på 9-3en min så ruster disse som pokker. Vet ikke om det er flere som sliter med dette? Men at de er så rustne at dette må byttes etter 76k km vil jeg tro er lite sannsynlig. Men de er veldig dyre nye..
På min tidligere ng900, som var 5 år eldre enn 9-3'en jeg har, så var det ikke antydning til rust engang.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 09:22
av zero900t
matrox N522 skrev:Olafbb skrev:9-3 SE 2,0 T, 2002 modell 76.000 km
Hadde bilen på bruktbiltest hos Saab og fikk beskjed om rustskade på fjærben foran.
Reparasjon anslått til NOK 30.000,-.
Er dette normalt for en 2002 modell som bare har gått 76.000 km?
Samtidig ble det påpekt flere andre "skader" i styring/forstilling, samt rustne skiver både foran og bak?
Reparasjonskostnader ca. NOK 10.000,-.
Er dette alvorlig, eller bare oppkok for å redusere taksten?
Må vel nesten vite litt mer i detaljer hva de mener med "skader" i forstilling. Er det bare slitte foringer, eller har bilen "vært av veien" type skader.
Rustne skiver er bagateller. Koster jo tross alt ikke all verden.
Angående fjærbena, så aner jeg ikke hvorfor, men på 9-3en min så ruster disse som pokker. Vet ikke om det er flere som sliter med dette? Men at de er så rustne at dette må byttes etter 76k km vil jeg tro er lite sannsynlig. Men de er veldig dyre nye..
På min tidligere ng900, som var 5 år eldre enn 9-3'en jeg har, så var det ikke antydning til rust engang.
Søstern kjøpte seg 98 mod 9-3 nå i sommer og etter litt klaga hu til fattern at det kom en "dunke" lyd i bilen...
Fjerbeinet måtte byttes på førersia fordi det var helt oppspist av rust.
Og bilen har gått ca 150 000
Så når jeg la om til vinterdekk i går måtte jeg se ekstra nøy etter på vår også, men der var det ikke no
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 10:01
av Erik N823
Rustne fjørbein er visst et kjent problem på og9-3. At det skal være så ille på en "lågmilare" fra 2002 høres rart ut, men jeg har hørt om samme tilfelle på en M2002 som såvidt hadde rundet 100'km.
Fikk selv påpakning for dette på sist service, med prisoverslag i klassen meget høy. De anbefalte meg rett og slett å lete etter alternative løsninger. Heldigvis var det to ildsjeler her i byen som hadde vært i UK og hentet hjem en delebil

Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 10:24
av be_foto N710
mettalet rundt demperen i fjær bena på 9-3 er veldig tynt. det er litt tykkere på ng900, det er grunen til att det ruster fortere i stykker på 9-3.
Regner med att bilen din har gått i område der veiene blir salta, og saltet gjør så fjerbenet ruster veldig frot. Så det er ikke noe uvandlig problem, vet om flere andre med 9-3 som har samme problem.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 17:29
av saab9000aero
Problemet i hovedsak er stålkvaliteten på og9-3.......er mye dårligere stål på de enn på ng900.....
Har selv en ng900 som snart har passert 250000 km og der er det ikke mye rust.....
Mens mine foreldre har en og9-3 2002 mod nettopp passert 130000 km med masse rust....
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 02 okt 2008, 18:20
av KongerudN344
De ruster på NG900 også!!! Mine begynner å bli gode og brune for å si det sånn....
Når det gjelder rust har det jo ikke så veldig mye å si hvor langt bilen har gått da. Har den gått i saltlake i 70 000 km ut vask så sier det seg sjøl at den ruster mer enn noen som har gått 250 000 og blitt vaska to ganger i uka..
Men 30 000 kr for den jobben er jo helt hinsides da!!! Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein, men er en veldig grei operasjon å skifte de så skulle ikke være en jobb til 20 000 kr spør du meg! Største utfordrin er innpressing av hjullager hvis dette ikke følger meg i de nye beina.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 03 okt 2008, 09:11
av Erik N823
KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!
Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 03 okt 2008, 21:16
av john n04
Veng har fjærskåler til å bytte på fjærbeinene. Gjorde dette på min ng900 i sommer.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 03 okt 2008, 23:14
av matrox N522
De solgte fjærben på SDCC under saabfestivalen til ingenting. Problemet var bare at de hadde bare til den ene sida
Tror kanskje det til og med var til viggen. Men husker ikke helt.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 03 okt 2008, 23:32
av KongerudN344
Erik N823 skrev:KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!
Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
Dette var riktig nok til NG900 da, men kan da ikke være så stor prisforskjell på disse. Enig i at det er en merkelig prispolitikk. Hadde et SID panel kostet 1500 kr så hadde folk byttet det og kjørt videre like glade. Når de må bruke nesten en halv månedslønning på en SID kjører de videre og sverger på at de ALDRI mer skal ha SAAB

Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 19 okt 2008, 17:40
av Evlenol
Huff, jeg kjørte Alfa tidligere - og 156en min ble spist opp av rust. Dette kunne jeg forhindret hvis jeg bare hadde satt bilen på antirustbehandling da jeg kjøpte den og noen ganger etterpå.
Når jeg nå skulle ha ny bil, så vurderte jeg også Alfa. 156 ble det ikke, fordi jeg var litt uggen i forhold til rust under og i kanalskjøt.
159 ble det ikke, fordi den lå utenfor min økonomiske rekkevidde.
Jeg vurderte da Saab 9-5, Saab 9-3 og Mercedes C-klasse. Det ble en 9-3 - og nå ANGRER jeg
Hvordan finner man ut om min bil er rammet av dette? Og om den ikke er rammet, går det an å gjøre ting for å forhindre det?
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 19 okt 2008, 18:40
av matrox N522
Vanskelig å si om rusta på fjærbena på bilen din er av det farlige slaget. Det må nesten ett verksted/eu-kontroll avgjøre.
Forhindre rust...tja. Pusse vekk overflaterusten, pensle på godt med ovatrol, og ha på den seige brune understellsbehandlingen kanskje? Ovatrol skal IKKE komme i kontakt med akryl lakk, da dette ikke passer helt godt i sammen.
Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 19 okt 2008, 19:50
av Aleks-ander_N948
saab9000aero skrev:Problemet i hovedsak er stålkvaliteten på og9-3.......er mye dårligere stål på de enn på ng900.....
Har selv en ng900 som snart har passert 250000 km og der er det ikke mye rust.....
Mens mine foreldre har en og9-3 2002 mod nettopp passert 130000 km med masse rust....
Nå syns jeg du kan forklare meg litt bedre her? Hva mener du med dårligere stål, andre legeringer? Vanlig stål ruster uansett så lenge det ikke er rustfritt.
Grunnen til at det ruster mer på 9-3 er vel det "be_foto N710" sier og eventuelt dårligere rustbeskyttelse på fjørbena 9-3
Ellers så har jeg en stygg misstanke om at fjørbena kommer fra opel, har sett en del opeler med samme fjørben

Re: Rustne fjærben
Lagt inn: 19 okt 2008, 23:05
av Evlenol
KongerudN344 skrev:Erik N823 skrev:KongerudN344 skrev: Koster vel riktig nok rundt 5000 kr per fjærbein
Prisen jeg fikk oppgitt var vel drøyt det dobbelte!
Er mildt sagt ikke begeistret for at SAAB har så hinsides høye delepriser for ting som går i stykker på åtte av ti biler. Et annet eksempel er jo SID-displayet, i underkant er 7000 kroner tar de for det. Stygg sak.
Dette var riktig nok til NG900 da, men kan da ikke være så stor prisforskjell på disse. Enig i at det er en merkelig prispolitikk. Hadde et SID panel kostet 1500 kr så hadde folk byttet det og kjørt videre like glade. Når de må bruke nesten en halv månedslønning på en SID kjører de videre og sverger på at de ALDRI mer skal ha SAAB

Enig med deg i at det er en helt merkelig prispolitikk. Tidligere har jeg kjørt Alfa, og er vant til dyre deler. Men Saab tar virkelig kaka.
Vi har en Hyundai Accent også her i huset. Ser på Meca sine nettsider at til den bilen får vi fjærben til 1350 kr / stk.
Det er litt merkelig når det gjelder SID-panel og fjærben til 9-3, at de er av langt dårligere kvalitet enn de fleste andre - og koster det mangedobbelte. Man skulle tro at dette var tilsiktet, at de lager drit dyre deler med dårlig kvalitet for å selge mest mulig av dem og tjene mest mulig.
Jeg blir forbanna jeg.