lufttrykk i sommerdekk?
Moderator: Moderatorer
- PlenKlipper
- Innlegg: 18
- Registrert: 25 feb 2009, 23:41
lufttrykk i sommerdekk?
Hei
har netopp skiftet til sommerdekk på min 9-5.
Tingen er at jeg ikke vet hvilket trykk som skal være i dekkene.
Dekkene har dimensjonene 225/40ZR18. Leste på dekkene at max trykk va 50 Psi, noe som tilsvarer ca 3.4 bar.
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor mye jeg skal ha?
Eller skal jeg bare fylle sånn ca 3 bar?
-Takker for alle svar
har netopp skiftet til sommerdekk på min 9-5.
Tingen er at jeg ikke vet hvilket trykk som skal være i dekkene.
Dekkene har dimensjonene 225/40ZR18. Leste på dekkene at max trykk va 50 Psi, noe som tilsvarer ca 3.4 bar.
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor mye jeg skal ha?
Eller skal jeg bare fylle sånn ca 3 bar?
-Takker for alle svar
-98 9-5 SE 2.0t
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Mener å huske jeg hadde tett over 2,5bar hos meg i fjor, og at det gikk rett så greit. ^^
...bare husk å bruke sommerluft.
...bare husk å bruke sommerluft.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Jørgen N1032
- 1,5 bar
- Innlegg: 464
- Registrert: 01 mai 2007, 13:03
- Medlemsnummer: N1032
- Navn: Jørgen Kvandal
- Bil: 9-5 2,0 t Estate
- Sted: Strømmen
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Jeg kjører på 3,0 bar på min, har 225/40-18.
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt
- PlenKlipper
- Innlegg: 18
- Registrert: 25 feb 2009, 23:41
Re: lufttrykk i sommerdekk?
da fyller jeg ca 3 da
vil bilen spore mindre med mer luft i dekkene?
Nå sporer den helt utrolig mye. Må sitte med begge hendene på rattet å bruke det jeg har av krefter for å holde den på veien
btw, har du fått dine godkjent i vognkortet?
vil bilen spore mindre med mer luft i dekkene?
Nå sporer den helt utrolig mye. Må sitte med begge hendene på rattet å bruke det jeg har av krefter for å holde den på veien
btw, har du fått dine godkjent i vognkortet?
Sist redigert av PlenKlipper den 06 apr 2009, 19:43, redigert 1 gang totalt.
-98 9-5 SE 2.0t
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Noen som har noen formening om lufttrykket i en ng900 med 215/45-R17 da? Evt med 225, men det er vel minimal forskjell..
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Bruker på 2,4 - 2,6 med masse last på 225-45/17
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Jeg hadde rett over 2,0 i mine 215/45R17"... kanskje hatt litt mer?? sporer som en trikk på dårlige skinner
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Saabotøren N1544
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 07 des 2008, 13:26
- Medlemsnummer: N1544
- Navn: Levi
- Bil: 9-3 SE turbo
- Sted: Bergen
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Noen mener man skal bruke "originalt" dekktrykk pluss 15-20% uansett dimensjon, men ekstremt lavprofil dekk bør kanskje ha litt mer for å unngå å skakkjøre felgene i første hull. Har selv 205/50-17 med 2,7 bar, og det fungerer fint.
Mvh Levi
Mvh Levi
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Syns det er rart at det ikke finnes noe fasitsvar for dette jeg. Har søkt litt etter dette før, men det var bare andres meninger å synsinger. Man må vel kunne se utav dekkslitasjen hvorvidt man har riktig trykk eller ikke?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Du lærte vel om det når du tok lappen? Når dekkene er slitt på midten er det for høyt trykk i dekka og når dei er slitt på sidene er det for lite luft...
Kan jo sjekke i instruksjonsboken til OG9-3 hva det skal vere på 215/45-17, skal gjøre det ut på dagen eg
Kan jo sjekke i instruksjonsboken til OG9-3 hva det skal vere på 215/45-17, skal gjøre det ut på dagen eg
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Ja det var det jeg mente.. Syns det var rart at jeg ikke har funnet noen konsekvente svar på dette, når man kan se det på dekkslitasjen. Krever dog litt prøving å feiling, men det er jo alltids mange med samme bil/dekk.Aleks-ander_N948 skrev:Du lærte vel om det når du tok lappen? Når dekkene er slitt på midten er det for høyt trykk i dekka og når dei er slitt på sidene er det for lite luft...
Kan jo sjekke i instruksjonsboken til OG9-3 hva det skal vere på 215/45-17, skal gjøre det ut på dagen eg
Ja det kan du godt få lov til.. Da skal det jo bli helt riktig..
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Hehe har ikke fått somla meg til og sjekka det enda, men skal gjøre det I instruksjonsboka mi står der bare til 16" dekk
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Så kan det være lurt å ta en 4hjulskontroll hvis man har unormal dekkslitasje, og lufttrykket er riktig.
Slitte dempere, eller senkesett bruker som regel å gi litt unormal slitasje.
Slitte dempere, eller senkesett bruker som regel å gi litt unormal slitasje.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Viss det er slitt på en utav sidene ville jeg tatt en kontroll ja
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: lufttrykk i sommerdekk?
Det er jo en viktig faktor som ikke er nevnt her; kjørestil! Kjører man kun til og fra butikken gjennom 50-sonen er orginalt dekktrykk tingen. Kjører man derimot raserbil til dagen er det bare å måke på med trykk, ellers slites dekkene skjevt.
Etter min mening finnes det ikke noe korrekt svar, man må lete seg frem til det trykket som passer bil, dekk og kjørestil best. Orginaltrykk er et godt utgangspunkt, men ikke noe mer enn det. De oppgitte verdiene er ca-tall som ikke tar hensyn til annet enn bilens vekt og dekkdimmensjonen.
Min anbefaling er å fylle orginalt trykk og se hvordan det er, og om man har en noe aktiv kjørestil som nok mange her inne har, øker man trykket forsiktig til det føles bra å kjøre på. Sporing kan for eksempel komme av både for lavt og for høyt trykk, eller rett og slett feil dekkbredde til bilen.
Man må også huske å justere litt for tung last og høy fart over tid (autobahn f.eks.).
Etter min mening finnes det ikke noe korrekt svar, man må lete seg frem til det trykket som passer bil, dekk og kjørestil best. Orginaltrykk er et godt utgangspunkt, men ikke noe mer enn det. De oppgitte verdiene er ca-tall som ikke tar hensyn til annet enn bilens vekt og dekkdimmensjonen.
Min anbefaling er å fylle orginalt trykk og se hvordan det er, og om man har en noe aktiv kjørestil som nok mange her inne har, øker man trykket forsiktig til det føles bra å kjøre på. Sporing kan for eksempel komme av både for lavt og for høyt trykk, eller rett og slett feil dekkbredde til bilen.
Man må også huske å justere litt for tung last og høy fart over tid (autobahn f.eks.).
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1