Side 1 av 2

lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 06 apr 2009, 13:26
av PlenKlipper
Hei :)
har netopp skiftet til sommerdekk på min 9-5.
Tingen er at jeg ikke vet hvilket trykk som skal være i dekkene.
Dekkene har dimensjonene 225/40ZR18. Leste på dekkene at max trykk va 50 Psi, noe som tilsvarer ca 3.4 bar.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor mye jeg skal ha?
Eller skal jeg bare fylle sånn ca 3 bar?

-Takker for alle svar :D

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 06 apr 2009, 13:34
av K_Duck N1093
Mener å huske jeg hadde tett over 2,5bar hos meg i fjor, og at det gikk rett så greit. ^^

...bare husk å bruke sommerluft. :P

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 06 apr 2009, 14:00
av Jørgen N1032
Jeg kjører på 3,0 bar på min, har 225/40-18.

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 06 apr 2009, 14:44
av PlenKlipper
da fyller jeg ca 3 da :P
vil bilen spore mindre med mer luft i dekkene?
Nå sporer den helt utrolig mye. Må sitte med begge hendene på rattet å bruke det jeg har av krefter for å holde den på veien :P

btw, har du fått dine godkjent i vognkortet?

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 06 apr 2009, 15:55
av Talker
Noen som har noen formening om lufttrykket i en ng900 med 215/45-R17 da? Evt med 225, men det er vel minimal forskjell..

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 07 apr 2009, 09:16
av Aleks-ander_N948
Bruker på 2,4 - 2,6 med masse last på 225-45/17 :D

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 08 apr 2009, 20:44
av Gisle N163
Jeg hadde rett over 2,0 i mine 215/45R17"... kanskje hatt litt mer?? sporer som en trikk på dårlige skinner

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 08 apr 2009, 21:24
av Saabotøren N1544
Noen mener man skal bruke "originalt" dekktrykk pluss 15-20% uansett dimensjon, men ekstremt lavprofil dekk bør kanskje ha litt mer for å unngå å skakkjøre felgene i første hull. Har selv 205/50-17 med 2,7 bar, og det fungerer fint. :P

Mvh Levi

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 09 apr 2009, 00:54
av Talker
Syns det er rart at det ikke finnes noe fasitsvar for dette jeg. Har søkt litt etter dette før, men det var bare andres meninger å synsinger. Man må vel kunne se utav dekkslitasjen hvorvidt man har riktig trykk eller ikke?

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 09 apr 2009, 09:33
av Aleks-ander_N948
Du lærte vel om det når du tok lappen? Når dekkene er slitt på midten er det for høyt trykk i dekka og når dei er slitt på sidene er det for lite luft...

Kan jo sjekke i instruksjonsboken til OG9-3 hva det skal vere på 215/45-17, skal gjøre det ut på dagen eg :lol:

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 09 apr 2009, 11:19
av Talker
Aleks-ander_N948 skrev:Du lærte vel om det når du tok lappen? Når dekkene er slitt på midten er det for høyt trykk i dekka og når dei er slitt på sidene er det for lite luft...

Kan jo sjekke i instruksjonsboken til OG9-3 hva det skal vere på 215/45-17, skal gjøre det ut på dagen eg :lol:
Ja det var det jeg mente.. Syns det var rart at jeg ikke har funnet noen konsekvente svar på dette, når man kan se det på dekkslitasjen. Krever dog litt prøving å feiling, men det er jo alltids mange med samme bil/dekk.

Ja det kan du godt få lov til.. :) Da skal det jo bli helt riktig..

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 10 apr 2009, 12:45
av Aleks-ander_N948
Hehe har ikke fått somla meg til og sjekka det enda, men skal gjøre det :lol: I instruksjonsboka mi står der bare til 16" dekk :mrgreen:

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 10 apr 2009, 13:34
av Eirik
Så kan det være lurt å ta en 4hjulskontroll hvis man har unormal dekkslitasje, og lufttrykket er riktig.
Slitte dempere, eller senkesett bruker som regel å gi litt unormal slitasje.

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 10 apr 2009, 18:04
av Aleks-ander_N948
Viss det er slitt på en utav sidene ville jeg tatt en kontroll ja :wink:

Re: lufttrykk i sommerdekk?

Lagt inn: 10 apr 2009, 23:02
av EdHunter N815
Det er jo en viktig faktor som ikke er nevnt her; kjørestil! Kjører man kun til og fra butikken gjennom 50-sonen er orginalt dekktrykk tingen. Kjører man derimot raserbil til dagen er det bare å måke på med trykk, ellers slites dekkene skjevt.

Etter min mening finnes det ikke noe korrekt svar, man må lete seg frem til det trykket som passer bil, dekk og kjørestil best. Orginaltrykk er et godt utgangspunkt, men ikke noe mer enn det. De oppgitte verdiene er ca-tall som ikke tar hensyn til annet enn bilens vekt og dekkdimmensjonen.
Min anbefaling er å fylle orginalt trykk og se hvordan det er, og om man har en noe aktiv kjørestil som nok mange her inne har, øker man trykket forsiktig til det føles bra å kjøre på. Sporing kan for eksempel komme av både for lavt og for høyt trykk, eller rett og slett feil dekkbredde til bilen.
Man må også huske å justere litt for tung last og høy fart over tid (autobahn f.eks.).