Den gamle samletråden om dekk og felg

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Arnesl N1394 » 23 apr 2009, 10:34

Morten-N146 skrev:
Arnesl N1394 skrev:
doo-kie skrev:Om du kontakter ett firma som retter felger fikser de den der skaden til deg. De fikser sprukne felger, sveiser de og retter de, til og med magnesium felger repares og sveises. Og den der lille bongelen der må være en easy fiks. du klarer nok sikkert og få den ganske bra til bare med en liten slegge og en tre kloss. og ny avbalansering.
Dette er veldig fyfy på lettmetallfelger, ifølge de jeg har snakket med ang. oppretting av felger.. Så da blir det nok en tur til Auto Dekk på Lillehammer i morgen..
Interdekk på Lillehammer har også en maskin for å rette felger. http://www.interdekk.no
Jepp, så på nettsiden dem at de hadde maskin til dette, men da hadde jeg allerede kontaktet Auto Dekk.

Ble oppretting av begge felgene foran, venstre var 3 slag med klubbe, så var den som ny :D
Den høyre gikk i maskina i ca. 30 min, ganske tøft å se når de strakk/presset ut bulken, trodde ikke det gikk ann å strekke metall så mye, men funka fint, endte opp med kast i felgen på 1mm, så turen hjem føltes ut som om jeg kjørte med 4 nye felger. :woot: (og 1000,- fattigere.. men billigere enn 2 nye felger.)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Dekk og felg kalkulator

Legg inn av Saabotøren N1544 » 24 apr 2009, 20:47

Her er en fin og meget opplysende dekk/felg/innpress kalkulator som har hjulpet meg mye.

Den er relativt enkel å bruke så snart du har skjønt konseptet, den lar deg sammenligne størrelser på dekk og felg, og den har masse utfyllende teknisk informasjon! Definitivt den beste og mest omfattende dekk/felg kalkulatoren jeg har sett, og jeg har (som tidligere dekkomlegger) vært borti mye rart. :worship:

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Mvh Levi
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Jossva N1079 » 25 apr 2009, 12:52

Siden dette er dekk og felg tråden hiver jeg ut et annet spørsmål her..

Lurer på hva dere kjører på når det gjelder lasteindex? Bilen er en 9-5 Etstate. Tenker på 91Y eller 94Y eller 97Y. (9x er lasteindex og Y er hastighet hvis noen ikke skulle vite det..)

Grunnen til at jeg spør er at jeg må ha to nye sommerdekk og jeg har 94W på de dekkene som fortsatt er bra, men de lager visstnok ikke mye "W" lengre og da blir det "Y". Dekkselgere som jeg har kontaktet tror ikke det har noe å si å sette på 91 i sammen med de dekkene som er 94. 91 har jo ørlite "mykere" kanter mot felgene og derfor lurer jeg på om de blir forskjellig. Noen med erfaringer? Dekkene det er snakk om er Conti Sportcontact 3.

Kanskje ikke mye å si, men i vognkortet til bilen (9-5 Etstate) står det lasteindex 89 V som minimumskrav og da oppfyller jo 91Y kravene.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Andrew N1328 » 25 apr 2009, 23:33

Jossva N1079 skrev:Siden dette er dekk og felg tråden hiver jeg ut et annet spørsmål her..

Lurer på hva dere kjører på når det gjelder lasteindex? Bilen er en 9-5 Etstate. Tenker på 91Y eller 94Y eller 97Y. (9x er lasteindex og Y er hastighet hvis noen ikke skulle vite det..)

Grunnen til at jeg spør er at jeg må ha to nye sommerdekk og jeg har 94W på de dekkene som fortsatt er bra, men de lager visstnok ikke mye "W" lengre og da blir det "Y". Dekkselgere som jeg har kontaktet tror ikke det har noe å si å sette på 91 i sammen med de dekkene som er 94. 91 har jo ørlite "mykere" kanter mot felgene og derfor lurer jeg på om de blir forskjellig. Noen med erfaringer? Dekkene det er snakk om er Conti Sportcontact 3.

Kanskje ikke mye å si, men i vognkortet til bilen (9-5 Etstate) står det lasteindex 89 V som minimumskrav og da oppfyller jo 91Y kravene.
Så lenge det oppfyller kravet i vognkortet, mener jeg alt skal være ok... kjører selv på 225/40 R 18 92 Y på min 9-5(300km/t burde jo holde :p)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Pål N526 » 26 apr 2009, 13:30

Arnesl N1394 skrev:
doo-kie skrev:Om du kontakter ett firma som retter felger fikser de den der skaden til deg. De fikser sprukne felger, sveiser de og retter de, til og med magnesium felger repares og sveises. Og den der lille bongelen der må være en easy fiks. du klarer nok sikkert og få den ganske bra til bare med en liten slegge og en tre kloss. og ny avbalansering.
Dette er veldig fyfy på lettmetallfelger, ifølge de jeg har snakket med ang. oppretting av felger.. Så da blir det nok en tur til Auto Dekk på Lillehammer i morgen..
skal varmes og kjøles opp til flere ganger. Hvis ikke svekkes konstruksjonen og de kan sprekke 8)

Men ja, det er en "easy" fix for de som jobber med slikt :mrgreen:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Talker » 26 apr 2009, 21:56

Hvordan er muligheten for å få fikset en kantkjørt felg? Vet det går an å både sveise inn, og sparkle, men cluet er vel å få tak i farge som stemmer? Hvordan er sjangsene for å få tak i en farge som er prilkk lik til å flekke i med? Dotz felger i sølv metallic dette.

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av smiggen » 06 mai 2009, 15:45

Talker skrev:Hvordan er muligheten for å få fikset en kantkjørt felg? Vet det går an å både sveise inn, og sparkle, men cluet er vel å få tak i farge som stemmer? Hvordan er sjangsene for å få tak i en farge som er prilkk lik til å flekke i med? Dotz felger i sølv metallic dette.
Pussepapir og sparkel (y) Du lakkerer enkelt og greit hele felgen :)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Talker » 07 mai 2009, 10:17

smiggen skrev:
Talker skrev:Hvordan er muligheten for å få fikset en kantkjørt felg? Vet det går an å både sveise inn, og sparkle, men cluet er vel å få tak i farge som stemmer? Hvordan er sjangsene for å få tak i en farge som er prilkk lik til å flekke i med? Dotz felger i sølv metallic dette.
Pussepapir og sparkel (y) Du lakkerer enkelt og greit hele felgen :)
Med billakk da eller? Holdbarheten på dette kontra orginal lakk da? Og er det sjangs for å treffe fargen som resten av felgene, eller må man da lakke alle 4? (noe som egentlig er dyrere en jeg kunne teke meg.. :P )

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av smiggen » 08 mai 2009, 15:27

koster ikke så mye mer å få lakkert alle 4 enn kun 1 om man gjør nødvendig grunn arbeid selv. Det som koster mest er vel å fyre opp lakkboksen. :/

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Paul N1176 » 08 mai 2009, 20:34

Finn ett firma som pulverlakker... en kompis som betalte 1800,- for sandblåsing og pulverlakking av 4 stk felger, de er bedre enn nye nå :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av doo-kie » 08 mai 2009, 23:26

enda bedre om du har en kompis som jobber der. Betalte 500kr, for 4 felger sandblåst og pulverlakert, pluss enn veltebøyle til dodgen min som ble sandblåst og pulverlakert og en hel masse deler i motorrommet... men pulverlakering er sjenerelt mye billigere enn man tror. og det er en unikt bra lakk! anbefales. man kan slå med hammer på den, og enda har den sinnsykt glans. alu felger blir som nye etter en runde med sandblåsing og pulverlakk. pluss man har den desidert sterkeste lakken man kan får :D :D :D :D :D :D :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Noen som har erfaring med www.Nordendekk.no?

Legg inn av Dopus » 13 mai 2009, 10:59

Hei hadde til slutt bestemt meg for felg og dekk. !8" ace tyson med hancook evo dekk ble bestillt. Men når varen annkommer så er det et dypt hakk i første felg jeg tar av innpakningen på. Svært skuffet sender jeg en klage til dem med bilde samme dag. Resten av felgene sjekker jeg ikke før dagen etter. Det viser seg at 3 av 4 felger har skraper og hakk på forsiden. OG ALLE HAR RIPER PÅ FELGKANTEN på felgens bakside. Skuffet sender jeg dem enda en mail anngående de tre resterende felgene.Det går 5 dager før dem svarer på mailen ( 3 dager når en ikke regener med helg). I mailen skylder dem på TOLLPOST. Ganske merklig for i klagen skriver jeg jo at innpakningen på felgene hadde INGEN synlige skader.
alle riper og hakk ligger strategisk til i forhold til dekkmaskin

Dem påstår i sitt svar at dem har to kontrollører som ser på hver eneste felg før dem sender dem ut....da tror jeg dem har gitt F*** i å sjekke mine...dem må nesten ha vært blinde for å ikke se hakkene.

Dette ser ikke lovende ut. MEN skal sende dem enda mer bilder i ettermiddag.

Så inntil videre vil jeg annbefale alle Å IKKE BESTILLE FRA http://WWW.NORDENDEKK.NO
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Noen som har erfaring med www.Nordendekk.no?

Legg inn av Talker » 13 mai 2009, 20:35

Dopus skrev:Hei hadde til slutt bestemt meg for felg og dekk. !8" ace tyson med hancook evo dekk ble bestillt. Men når varen annkommer så er det et dypt hakk i første felg jeg tar av innpakningen på. Svært skuffet sender jeg en klage til dem med bilde samme dag. Resten av felgene sjekker jeg ikke før dagen etter. Det viser seg at 3 av 4 felger har skraper og hakk på forsiden. OG ALLE HAR RIPER PÅ FELGKANTEN på felgens bakside. Skuffet sender jeg dem enda en mail anngående de tre resterende felgene.Det går 5 dager før dem svarer på mailen ( 3 dager når en ikke regener med helg). I mailen skylder dem på TOLLPOST. Ganske merklig for i klagen skriver jeg jo at innpakningen på felgene hadde INGEN synlige skader.
alle riper og hakk ligger strategisk til i forhold til dekkmaskin

Dem påstår i sitt svar at dem har to kontrollører som ser på hver eneste felg før dem sender dem ut....da tror jeg dem har gitt F*** i å sjekke mine...dem må nesten ha vært blinde for å ikke se hakkene.

Dette ser ikke lovende ut. MEN skal sende dem enda mer bilder i ettermiddag.

Så inntil videre vil jeg annbefale alle Å IKKE BESTILLE FRA http://WWW.NORDENDEKK.NO
OM det var tollpost som gjorde det. Ville det være en sak mellom deg og tollpost, eller mellom leverandøren og tollpost?
Uansett burde det vel gå ann å få orden på dette om tollpost faktisk dras inn i bilde? Men er vel dårlig med bevis noen som helst vei da :/

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av Dopus » 13 mai 2009, 21:06

tviler sterkt på at det er tollpost sin feil her. Alle felgene har slite riper på innsiden av felgen langs kanten opp mot dekket...fra dem satte på dekkene. Men ser at en felg er ripefri forran. en felg har hakk inni navhullet, denne felgen gidder jeg ikke sende tilbake. legger litt klarlakk i hakket , kommer ikke til å vise navkoppen dekker over hakket.

Men denne slipper dem ikke unna.


Bilde

enda en av felgene har en stygg og grov hakk i felgen. helt ytters like ved overgangen til dekket. 3 hakk i samme område men variernde hvor dype dem er.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Re: Spørsmål om dekk og felg stilles her!!

Legg inn av savicevic » 15 mai 2009, 22:22

Må ha nye sko på min niofemma, 04 est. Jeg har ikke så veldig god greie på dekkoder osv og henveder meg til dere her på forumet. Hvordan vil disse dekkene funke på en 9-5, Gislaved Speed 606 225/45ZR17W?

Er det riktig hastighetskode osv, dimensjonen er i hvertfall de samme som de jeg har idag?

Svar