Rustne fjærbein er løst

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Rustne fjærbein er løst

Legg inn av HugoC » 30 jun 2009, 15:48

Mine to sønner spleiset på 98 mod 9-3 og vi var selvsagt ikke klar over fjærbeinssjukdommen før det ene knakk. Mye fram og tilbake førte til følgende:
1. En kamerat på et mekanisk verksted presset ut spindelen fra de gamle fjærbeina for ei vinflaske.
2. Kjøpte nye fjærbein, hjullager, plastfeste til ABS etc. hos Roys Bilservice i Strømstad. Meget bra service!! http://www.roysbilservice.se/
3. Fjærbeina kostet pr stk 3300 sv kr uten moms = 4100 med moms. Det blir ca 3400 norske, avhengig av kursen.
4. De satte inn nye hjullager og gamle spindler for 270 sv kr. Ta med mest mulig av gammelt utstyr.

5. Vær klar over følgende: Det er lett for at den ene delen av gammelt hjullager blir sittende igjen på gammel spindel når dette presses ut av fjærbeinet. Jeg brukte vinkelsliper og hammer og meisel, og hjullageret spratt av. Skift mest mulig når du først er igang; endelett på styretstag, stabilisatorledd etc. Skruene til ABS fikk jeg ikke ut og måtte bruke vinkelsliper for å kutte disse plastholderne, men de koster bare 60 pr stk. Holderne altså. Ikke kødd med selve ABS-føleren. Andre skruer er også vriene å få av. For eks. til bremsedekslet.
6. Sjekk priser på forstillingsdeler flere steder. Biltema er billig, men om deres støtdempere til 490 kr kan konkurrere med såkalte originale i sverige til 1700 svenske vet jeg ikke.
Fjærbeina ruster øverst fordi det blir liggende fukt under gummimansjetten. Gjør reint her jevnlig og sett inn med tektyl el.likn.
mvh
Hugo Christensen

Svar