Rust på bremseskiver bak.
Moderator: Moderatorer
- Talker
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Har i en lengre periode hatt ganske dårlige bremser. Det meste skyldes nok luft, men når jeg tok en overhaling av håndbrekket bak, så oppdaget jeg følgende. Utsiden av bakre bremseskiver er som forventet blanke og fine, og innsiden var også ganske blanke og glatte. Helt til jeg begynte å studere litt nærmere, og satte et skrujern nedi ett av slissene og vrei rundt. Da datt det av et stykke med polert rust, og bak var overflaten som gammelt støpegods! Dette gjelder hele veien rundt.
Dette må jo da bety at bremsene ikke tar noe på innsiden? Men hvordan kan det gå, når det er én-stempels kalipere? Da skal jo kraften bli likt fordelt?
Legger ved en link til 3 bilder av oppdagelsen.
http://s941.photobucket.com/albums/ad255/Talker2/Saab/
Dette må jo da bety at bremsene ikke tar noe på innsiden? Men hvordan kan det gå, når det er én-stempels kalipere? Da skal jo kraften bli likt fordelt?
Legger ved en link til 3 bilder av oppdagelsen.
http://s941.photobucket.com/albums/ad255/Talker2/Saab/
- Kenster N800
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N800
- Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
- Sted: Mogreina
Re: Rust på bremseskiver bak.
skivene mine så sånn ut også, calipperne mine bak hadde grodd fast, skivene så greie ut før jeg fikk sett nøye på de
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)
2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12
1986 Silvia S12
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Dette skyldes dårlig vedlikehold og eller defekte calipere.
Om den indre bremseklossen din sitter fast i rust vil du jo ikke få noe trykk på den siden av skiva.
Skivene kan også være av dårlig fabrikat, du nevnte ikke merke men...
Om den indre bremseklossen din sitter fast i rust vil du jo ikke få noe trykk på den siden av skiva.
Skivene kan også være av dårlig fabrikat, du nevnte ikke merke men...
- Talker
- 1,5 bar
Fabrikat har jeg ikke greie på. De sto på bilen når jeg kjøpte de. Eneste jeg vet er at de er 260mm uventilerte med buete slisser på begge sider.
Nå har ikke jeg noe greie på bremser, for jeg har ikke skrudd noe serlig på bil før, men kan de bakerste bremsene gro fast da? For dette er jo énstempels kalippere, og da fordeles kraften likt på begge sider over noen glidepinner/bolter. Men ser ikke noen slike pinner/bolter i overhalingssettene man får kjøpt. Ser de bare på de fremre kaliperne.
Bakbremsene ser vel noe ssånn ut?:

Men en eller annen plass må det jo bevege seg, siden kalipern er skrudd fast i navet.. Hmm. Kan jeg overhale, og fikse dette?
Nå har ikke jeg noe greie på bremser, for jeg har ikke skrudd noe serlig på bil før, men kan de bakerste bremsene gro fast da? For dette er jo énstempels kalippere, og da fordeles kraften likt på begge sider over noen glidepinner/bolter. Men ser ikke noen slike pinner/bolter i overhalingssettene man får kjøpt. Ser de bare på de fremre kaliperne.
Bakbremsene ser vel noe ssånn ut?:
Men en eller annen plass må det jo bevege seg, siden kalipern er skrudd fast i navet.. Hmm. Kan jeg overhale, og fikse dette?

- Kenster N800
- 1.2 bar

caliper bak, er nok bremsevæske som går inn i calipperen på ene sia, og igjennom og presser på et stempel til bak, trur jeg..
kast og kjøp nytt, er det jeg ville gjort.

1986 Silvia S12
1986 Silvia S12
- Talker
- 1,5 bar
Så det er faktisk 2-stempels faste kalipere bak, og 1-stempels flytende kalipere foran? Tenkte ikke så mye over det når jeg demonterte dette sist 

- Kenster N800
- 1.2 bar
Ja, for hvis du ser nøye på bildet så ser du inntaket til bremseslangen, og så ser du et stempel på andre siden også.
nei, tenkte ikke jeg over heller, hehe
nei, tenkte ikke jeg over heller, hehe
1986 Silvia S12
1986 Silvia S12
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Plukker opp denne tråden igjen.
Hvordan forsikrer man seg best om at bremsene bak holdes i god stand, uten å måtte overhale kalipperne hver måned?
Er løsningen å bremse hardt ned med handbrekken i ny og ned?
Jeg har slike skam-flekker på bakskivene mine, og det passer dårlig å hardbremse hver gang jeg er ute med familien. Da får høyresiden min frostskader av blikket fra dame-siden.
Jeg kjører regelmessig harde "abs-tester" når far er alene i bilen.
En annen ting, slites klossene som regel fortest på utsiden eller innsiden bak?
Hvordan forsikrer man seg best om at bremsene bak holdes i god stand, uten å måtte overhale kalipperne hver måned?
Er løsningen å bremse hardt ned med handbrekken i ny og ned?
Jeg har slike skam-flekker på bakskivene mine, og det passer dårlig å hardbremse hver gang jeg er ute med familien. Da får høyresiden min frostskader av blikket fra dame-siden.
Jeg kjører regelmessig harde "abs-tester" når far er alene i bilen.
En annen ting, slites klossene som regel fortest på utsiden eller innsiden bak?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Man må nok bremse ganske hardt og litt ofte for å vedlikeholde bremsene bra. Kjøpte en bil en gang der det var rust på ene bremseskiva bak og dette var en 2-er feil på EU-kontrollen. Kjørte en gang en litt lengre tur og havnet bak noen biler på smal og svingete vei, dette løste ihvertfall saken med tanke på rusta. Grunnen er som regel at kalipern henger.
Noen bremseskiver ruster vel innenfra og utover også har jeg hørt snakk om, av type slissete og grønn?
Noen bremseskiver ruster vel innenfra og utover også har jeg hørt snakk om, av type slissete og grønn?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Bremseklossene skal i en optimal verden slites likt på begge sidene bak. Men som du sier så bruk brekket, bruk ABS bremsene når far kjører alene, samt spyl bremsene når du vasker bilen. Rustne skiver bak er et problem på saltede veier med åpne kule alufelger -:)