Takk for svar

Moderator: Moderatorer
De følger med slingrebolter på flere originalfelger, blant annet nissan note (mora til dama har en sånn), samt at mine hirsch-felger har slingrebolter originalt, de fulgte med i esken da jeg kjøpte felgene hos saabforhandler.Eirik N396 skrev:Slingrebolter er bolter med løs kon, som gjør det mulig å benytte felger som har "litt feil boltsirkel". De er forøvrig ikke lovlige i bruk på norsk vei.
viewtopic.php?f=12&t=15372
viewtopic.php?f=57&t=19907
Å? Dette var jeg ikke klar over. Vel, da må noen andre forklare for det klarer ikke jegoddi N108 skrev:De følger med slingrebolter på flere originalfelger, blant annet nissan note (mora til dama har en sånn), samt at mine hirsch-felger har slingrebolter originalt, de fulgte med i esken da jeg kjøpte felgene hos saabforhandler.
mvh oddi
At kon'en er løs sånn at du kan snurre den rundt betyr ikke at det er slingrebolteroddi N108 skrev:De følger med slingrebolter på flere originalfelger, blant annet nissan note (mora til dama har en sånn), samt at mine hirsch-felger har slingrebolter originalt, de fulgte med i esken da jeg kjøpte felgene hos saabforhandler.
mvh oddi
Jeg kan heller ikke forklare det på noen spesiell måte, annet enn at det funker fjell og at det umulig kan være ulovlig i seg selv.. spacere tør jeg derimot ikke å diskutere... der er det vel mye regler og rykter ute og går, så det kan være lurt å finne felger med riktig innpress:)Eirik N396 skrev:Å? Dette var jeg ikke klar over. Vel, da må noen andre forklare for det klarer ikke jegoddi N108 skrev:De følger med slingrebolter på flere originalfelger, blant annet nissan note (mora til dama har en sånn), samt at mine hirsch-felger har slingrebolter originalt, de fulgte med i esken da jeg kjøpte felgene hos saabforhandler.
mvh oddi
så vanskelig du skulle være da, hehe:) Så vi kan konkludere med at hvis bolten har løs kon må man rett og slett finne ut om man kan ta ut konet, og hvis det går, er det slingrebolter, hvis det ikke går, er det bare vanlige bolter med løs kon? skulle likt å se biltilsynsmannen som virkelig går inn for å sjekke dette...Peter skrev:At kon'en er løs sånn at du kan snurre den rundt betyr ikke at det er slingrebolteroddi N108 skrev:De følger med slingrebolter på flere originalfelger, blant annet nissan note (mora til dama har en sånn), samt at mine hirsch-felger har slingrebolter originalt, de fulgte med i esken da jeg kjøpte felgene hos saabforhandler.
mvh oddipå slingrebolter har kon'en så stort hull at det er en liten gummi-ring på bolten for at ikke kon'en skal falle av.
Så det er nok ikke slingrebolter verken de du fikk med på hirsch-felgene eller de på nissanen, bare vanlige bolter med løs kon
Det stemmer, så ja eneste måten å sjekke om det er slingrebolter er å skur ut en og se, så sjangsen for å bli tatt for å bruke slingrebolter er nok veldig litenoddi N108 skrev:så vanskelig du skulle være da, hehe:) Så vi kan konkludere med at hvis bolten har løs kon må man rett og slett finne ut om man kan ta ut konet, og hvis det går, er det slingrebolter, hvis det ikke går, er det bare vanlige bolter med løs kon? skulle likt å se biltilsynsmannen som virkelig går inn for å sjekke dette...
mvh oddi
Mine felger ble altså levert med bolter med løs kon..Eirik N396 skrev:Det er vel slik at slingrebolter er bolter med løs kon hvor det er mulig å bevege konen sideveis, om dette ikke har kommet tydelig nok frem fra før. Så om Hirsch sine felger som er laget for Saab med 5*110 leveres med slingrebolter, synes jeg jo det er rart. Men jeg skal ikke påstå noe uten å være sikker
Om noen vet med sikkerhet om noen biler leveres med slingrebolter originalt, og ikke minst om Hirsch sine felger har dette, hadde det vært interessant å vite.
Har også slike bolter med løs kon til Hirsch felgene mine. Er ikke slakk i de hvertfall.oddi N108 skrev:Mine felger ble altså levert med bolter med løs kon..Eirik N396 skrev:Det er vel slik at slingrebolter er bolter med løs kon hvor det er mulig å bevege konen sideveis, om dette ikke har kommet tydelig nok frem fra før. Så om Hirsch sine felger som er laget for Saab med 5*110 leveres med slingrebolter, synes jeg jo det er rart. Men jeg skal ikke påstå noe uten å være sikker
Om noen vet med sikkerhet om noen biler leveres med slingrebolter originalt, og ikke minst om Hirsch sine felger har dette, hadde det vært interessant å vite.At det muligens ikke er såpass løst at jeg må ha noe gummistoppere på bolten for at konet skal dette av skal jeg ikke være vanskelig på.. hvis jeg husker det kan jeg ta bilde av en bolt en dag:)
mvh oddi
hvorfor er de levert med løs kon på boltene da? hva er egentlig hensikten hvis boltsirkelen er 100% fit?Ingvar N629 skrev:Mine ostehøvler er også levert med bolter med løs kon, men det er IKKE slingrebolter!
Slingrebolter er IKKE tillatt, for de som ikke tror på dette så les kjøretøyforskriften. Link finnes f eks i FAQ i dette forumet.