Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
lenepostei
- 0.7 bar

- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Legg inn
av lenepostei » 08 mai 2010, 19:42
Eg har en OG900 som eg skal skifte bærearm på høyre side.
Problemet er at eg ikke får inn bærearmen. Vi har lånt en elefantjekk som vi har løftet motoren opp på ene siden.
Vi har skrudd løs motorfestet på høyre side og girkasse feste.
Fikk høre at du trengte bare å løsne disse, men det er helt umulig å få inn bærearmen.
Vi kan ikke heve motoren mer pga eksosanlegget tar oppi under bilen.
Er det noen som har skiftet bærearm før og vet hvordan det skal gjøres?
Takk for alle svar

- Saab 900 1990
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 08 mai 2010, 20:32
Det tar ikke så lang tid å ta ut hele motoren når du har kommet så langt heller, ta av høyre forhjul også skrur du av den mutteren som står inne imot hjullageret (størrelse 32 tror jeg det var) med latmannsarm, også tar du av hele hjulnavet (to muttere imot den øvre bærebroen (den har du vel allerede tatt ut også?) også to i den nedre (opphengskulene er like på øvre og nedre), så tar du bare av høyre drivaksling også vrir motoren ut.
Et lite PS: Det går ikke an å ta av kun den venstre drivakslingen for å få ut motoren, men det holder med bare høyre.

Da har du giroverføring som også må løsnes, ellers så kan det hende du får løftet såpass på motoren at du kommer til uten å koble ifra det andre småtteriet.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
lenepostei
- 0.7 bar

- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Legg inn
av lenepostei » 08 mai 2010, 21:27
na_X skrev:Det tar ikke så lang tid å ta ut hele motoren når du har kommet så langt heller, ta av høyre forhjul også skrur du av den mutteren som står inne imot hjullageret (størrelse 32 tror jeg det var) med latmannsarm, også tar du av hele hjulnavet (to muttere imot den øvre bærebroen (den har du vel allerede tatt ut også?) også to i den nedre (opphengskulene er like på øvre og nedre), så tar du bare av høyre drivaksling også vrir motoren ut.
Et lite PS: Det går ikke an å ta av kun den venstre drivakslingen for å få ut motoren, men det holder med bare høyre.

Da har du giroverføring som også må løsnes, ellers så kan det hende du får løftet såpass på motoren at du kommer til uten å koble ifra det andre småtteriet.
Men problemet er at eg har bre elefantjekken i morgen.
Du sier eg kan løfte opp motoren med å bare løsne høyre drivaksling og vri motoren ut, men eksosanlegget må vell og løsnes?
Er helt forvirret eg. Hørte bare noen si at eg ikke trenger å ta ut hele motoren, hva må eg gjøre ?

- Saab 900 1990
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2010, 23:19
Fire skruer, så har du jo løsna eksosen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
turboTruls N263
- 1,5 bar

- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 09 mai 2010, 20:46
Jeg har gjort dette før. Du må løsne støttearmene som går innpå motorfestet. Disse sitter festet med to bolter i toppen og to på girkassen. Eksos og servopumpe må skrues av også. Da skal du ha tilstrekkelig plass.
Sikkert en fordel å skru løs giroverføringen også. Sett den i revers, løsne overføringen mellom torpedovegg og girkasse og skyv spaken i 5 gear. Drivakslingen kan du enklest løsne ved å bare skru løs slangeklemmen på indre drivledd/medbringer. Trekk så av gummibelgen nå kan du bare trekke bremseskiven utover og aksling er frigjort.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
lenepostei
- 0.7 bar

- Innlegg: 129
- Registrert: 06 jan 2010, 17:10
- Medlemsnummer: N1886
- Navn: Lene
- Bil: Saab 900 1990
- Sted: Øygarden
Legg inn
av lenepostei » 10 mai 2010, 06:13
turboTruls N263 skrev:Jeg har gjort dette før. Du må løsne støttearmene som går innpå motorfestet. Disse sitter festet med to bolter i toppen og to på girkassen. Eksos og servopumpe må skrues av også. Da skal du ha tilstrekkelig plass.
Sikkert en fordel å skru løs giroverføringen også. Sett den i revers, løsne overføringen mellom torpedovegg og girkasse og skyv spaken i 5 gear. Drivakslingen kan du enklest løsne ved å bare skru løs slangeklemmen på indre drivledd/medbringer. Trekk så av gummibelgen nå kan du bare trekke bremseskiven utover og aksling er frigjort.
Takk for godt svar, har fått den av no !
Men eg løsna motorfeste på høyre side, girkassefeste og eksos.og løfta motor

Eg måtte og ta av "vingene" på bærearmen, så var den inne
Takk for hjelpen alle

- Saab 900 1990