Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Thor Åge N1166
- 1,5 bar

- Innlegg: 351
- Registrert: 16 des 2007, 11:29
- Medlemsnummer: N1166
- Sted: Hamar
Legg inn
av Thor Åge N1166 » 15 mai 2010, 09:58
Heisann.
Valget av felger og dekk på min -00 mod. Viggen, ble etter mye vurdering, og innspill fra Speedparts dette:
Felger: Petrol, 8"x18"- ET 45
Dekk: Toyo Proxes T1R, 225/40
Synes resultatet ble nokså bra. Selv om jeg egentlig kunne tenkt meg i matt finish og uten polert kant.
Fungerer meget godt, kjennes ut som bilen "trives" med dette.
Hva synes dere?
Ligger forøvrig flere bilder på "prosjekter".
Mvh
Thor Åge
Bildet er klikkbart.

-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 15 mai 2010, 10:32
18" blir fort lite på disse bilene , ihvertfall med mørke felger som ser mindre ut enn de egentlig er . Synes du skal gå for 19" OG få den myye lavere
Blank svarte felger med polert kant har blitt for vanlig mener nå jeg da , finn på noe nytt og gøy

Uansett er jo det viktigste at du er fornøyd , ikke hva alle andre synes !
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
Thor Åge N1166
- 1,5 bar

- Innlegg: 351
- Registrert: 16 des 2007, 11:29
- Medlemsnummer: N1166
- Sted: Hamar
Legg inn
av Thor Åge N1166 » 15 mai 2010, 13:05
TurboLars N383 skrev:18" blir fort lite på disse bilene , ihvertfall med mørke felger som ser mindre ut enn de egentlig er . Synes du skal gå for 19" OG få den myye lavere
Blank svarte felger med polert kant har blitt for vanlig mener nå jeg da , finn på noe nytt og gøy

Uansett er jo det viktigste at du er fornøyd , ikke hva alle andre synes !
Er veldig enig med deg i alt. Et problem er at 9-3 ikke er godkjent for mer enn 17". Har dristet meg til 18" i håp om at det skal gå greit i evt kontroll. 35mm senking skulle vært gjort i går på Speedparts, men det oppstod problemer og de tudre ikke gjøre det før de hadde reservedeler å sette på i tilfelle.
Ellers synes jeg 9-3 forsåvidt begynner å bli en "gammel" bil, og at alt "nytt og gøy" ikke alltid passer så godt, men at valget på litt mer klassisk "safer".
Uansett veldig vanskelig synes jeg, siden utvalg av felger begynner å bli enormt, at det ikke er lett å se før det er montert på bilen.
-
untouch4ble N1021
- 2.0 bar

- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Legg inn
av untouch4ble N1021 » 15 mai 2010, 13:49
Jeg personlig har aldri syns svarte felger har vært noe fint. Noen få unntak finnes det. 18" og eventuelt senk er vel også best kombinasjon på disse bilene? Men så lenge du er fornøyd med de så er jo det klart det beste, hva alle andre mener er ikke så nøye

Her er en link jeg fant i forbifarten:
http://viggen.1g.fi/Photoshoots/1a.jpg
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
-
Thor Åge N1166
- 1,5 bar

- Innlegg: 351
- Registrert: 16 des 2007, 11:29
- Medlemsnummer: N1166
- Sted: Hamar
Legg inn
av Thor Åge N1166 » 15 mai 2010, 13:55
untouch4ble N1021 skrev:Jeg personlig har aldri syns svarte felger har vært noe fint. Noen få unntak finnes det. 18" og eventuelt senk er vel også best kombinasjon på disse bilene? Men så lenge du er fornøyd med de så er jo det klart det beste, hva alle andre mener er ikke så nøye

Her er en link jeg fant i forbifarten:
http://viggen.1g.fi/Photoshoots/1a.jpg
Der har du det! Akkuratt det "stuket" jeg er ute etter.
Håper det kommer seg etter senking. Men den polerte kanten må vekk på felgene mine ser det ut til.
Takker for innspill

-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 15 mai 2010, 16:47
Hva med orginale Viggenfelger??

Da ser det jo ut som en sikkelig Saab og du får den riktige dimensjonen som er ment for bilen
Ellers synes jeg 9-3 forsåvidt begynner å bli en "gammel" bil, og at alt "nytt og gøy" ikke alltid passer så godt, men at valget på litt mer klassisk "safer"
Akkurat det jeg mener...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 mai 2010, 18:25
Må si jeg har mye mer sansen for noe som ser mer originalt og stilrent ut, men det er det jo sent å si når du har laget en slik tråd etter at felger og dekk alt er innkjøpt... 18" må vel også være mer enn nok om ikke for mye på den der, understellet på de der har jo "en smule" forbedringspotensiale, spesielt på Viggen som har såpass med motor. Store felger og lite dekk hjelper vel ikke akkurat på.
Men det hjelper jo lite hva jeg synes, poenget er jo at du blir fornøyd!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Thor Åge N1166
- 1,5 bar

- Innlegg: 351
- Registrert: 16 des 2007, 11:29
- Medlemsnummer: N1166
- Sted: Hamar
Legg inn
av Thor Åge N1166 » 22 jul 2010, 21:50
Ingvar N629 skrev:Må si jeg har mye mer sansen for noe som ser mer originalt og stilrent ut, men det er det jo sent å si når du har laget en slik tråd etter at felger og dekk alt er innkjøpt... 18" må vel også være mer enn nok om ikke for mye på den der, understellet på de der har jo "en smule" forbedringspotensiale, spesielt på Viggen som har såpass med motor. Store felger og lite dekk hjelper vel ikke akkurat på.
Men det hjelper jo lite hva jeg synes, poenget er jo at du blir fornøyd!
Nåja...et forbedringspotensiale vil det vel være på det meste om man skal tøye grensene til det maksimale. 18" er vel heller ikke så stort, når 17 " er orginalt? Og hva er kriteriene for stilrent? Orginalt er noe annet.
Tror at de aller fleste sjåfører "gir seg" før bilen, selv med orginalt understell på Viggen

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 jul 2010, 16:47
Trodde du ville høre hva andre mente, hehe
Det jeg tenkte på er at understellet er gammeldags og dårlig på de bilene der, det sporer og river selv på en 185 hester med originale hjul, og setter man på større felger så blir det iallfall ikke bedre (Ja, jeg har eid en, riktignok hadde jeg den på veien bare en uke, men det var nok).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Thor Åge N1166
- 1,5 bar

- Innlegg: 351
- Registrert: 16 des 2007, 11:29
- Medlemsnummer: N1166
- Sted: Hamar
Legg inn
av Thor Åge N1166 » 25 jul 2010, 10:52
Ingvar N629 skrev:Trodde du ville høre hva andre mente, hehe
Det jeg tenkte på er at understellet er gammeldags og dårlig på de bilene der, det sporer og river selv på en 185 hester med originale hjul, og setter man på større felger så blir det iallfall ikke bedre (Ja, jeg har eid en, riktignok hadde jeg den på veien bare en uke, men det var nok).
Har kjørt bil i 27 år, og hatt utrolig mye forskjellig, alt fra Corvette til WV. MEN, det er noe spesiellt med SAAB. Viggen er vel den bilen som har gitt meg mest kjøreglede av alle. Som jeg VIRKELIG koser meg med.
Selv med dårlig understell
Kanskje det er sjåføren,hehe
