støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 30 apr 2010, 21:05
- Medlemsnummer: 74
- Navn: Hallgeir
- Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
- Sted: Skjåk, Oppland
støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Hallo godtfolk!
Var uheldig når jeg jekka opp bilen i kveld Fikk etter en liten stund øye på at det lakk olje fra høyre demper bak. Kan vel skylde litt på den jævla kulden.. Uansett, det blir vel skifte av dempere bak i løpet av kort tid. Lurer derfor på om det er noen formeninger her om dette. Skal jeg gå for orginaldempere eller er det noe annet å anbefale?? Setter pris på kjappe tilbakemeldinger
Var uheldig når jeg jekka opp bilen i kveld Fikk etter en liten stund øye på at det lakk olje fra høyre demper bak. Kan vel skylde litt på den jævla kulden.. Uansett, det blir vel skifte av dempere bak i løpet av kort tid. Lurer derfor på om det er noen formeninger her om dette. Skal jeg gå for orginaldempere eller er det noe annet å anbefale?? Setter pris på kjappe tilbakemeldinger
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
De originale er dessverre ingen høydare når det gjelder holdbarhet.
Vil du beholde komforten og få bedre kjøreegenskaper i samme slengen, kan jeg anbefale disse (sett med alle fire): http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3494
Vil du ha stivere saker så vil jeg anbefale Bilstein sport, disse har jeg selv og de har faktisk sittet der i så mye som 60 000 km nå. Kan ikke si annet enn at kvaliteten er meget bra.
Vil du bytte kun den aktuelle demperen så bør du holde deg til typen som sitter der fra før. Forskjellige egenskaper på for- og bakaksel kan også bli "interessant".
Vil du beholde komforten og få bedre kjøreegenskaper i samme slengen, kan jeg anbefale disse (sett med alle fire): http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3494
Vil du ha stivere saker så vil jeg anbefale Bilstein sport, disse har jeg selv og de har faktisk sittet der i så mye som 60 000 km nå. Kan ikke si annet enn at kvaliteten er meget bra.
Vil du bytte kun den aktuelle demperen så bør du holde deg til typen som sitter der fra før. Forskjellige egenskaper på for- og bakaksel kan også bli "interessant".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Hei
Bilstein sport å anbefale på det sterkeste, men tenker du på senkesett " Bilstein sprint "
Disse bilstein dempere finnes også å få kjøpt hos noen av klubbens annonsører God STCN rabatt får du også
Mvh
Bent
Bilstein sport å anbefale på det sterkeste, men tenker du på senkesett " Bilstein sprint "
Disse bilstein dempere finnes også å få kjøpt hos noen av klubbens annonsører God STCN rabatt får du også
Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 30 apr 2010, 21:05
- Medlemsnummer: 74
- Navn: Hallgeir
- Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
- Sted: Skjåk, Oppland
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Takk for svar!
Jeg tok rett å slett å bestillte en orginal demper i dag, bare for å få fiksa det "fort å gæli". Men på sikt tenker jeg at det blir noe annet, foruten at det går utover komforten selvsagt!
Jeg tok rett å slett å bestillte en orginal demper i dag, bare for å få fiksa det "fort å gæli". Men på sikt tenker jeg at det blir noe annet, foruten at det går utover komforten selvsagt!
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Er kjempeførnøyd med mine gule koni på min m01 9-5 . Dem har justerbar hardhet, Har funnet mitt kompromiss mellom sportslige kjøreegenskaper og komfort i hvertfall. Mye fastere enn orginalt, men alikevel ikke ubehaglig stivt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Noen som kan anbefale nye dempere som tåler mer last enn de originale bak, rompa siger veldig på bilen min med mye last i (selvfølgelig) men finnes det slike "campingvogn" dempere til saab, husker at man kunne få dette på volvoer før? dempere som var ekstra harde så rompa ikke ble så lav bak. Gjelder også en 2004 9-5 estate en 2.0t dog.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Dempere gjør ingen forskjell på bilens nivå ved last, de tar kun opp dynamiske krefter. Statiske krefter er det fjærene som tar seg av, med mindre du har automatisk nivåregulering. Såkalte campingfjærer er stivere og litt høyere enn originale, ikke så lett å få tak i lenger. Men jeg tror partsforsaab.uk selger dem. De sender raskt til Norge og har gitt god service når jeg har bestilt. Nye originalfjærer vil også gi bilen riktig profil igjen. Bakfjærene blir fort nedseget, spesielt på Estate som er så baktung.
Stivere fjærer går ut over komforten. Stivere dempere gjør ikke det hvis du holder deg unna rallydempere. Bilstein sport og justerbare koni med full stramming gjør bilen utrolig mye bedre kjørbar og den virker stiv hvis du prøver å rikke på bilen. Men under kjøring vil bilens tyngde gjøre at fjærutslagene blir noenlunde som med originaldempere. Men ettersvingningene forsvinner helt, og bakkekontakten forbedres betraktelig.
Stivere fjærer går ut over komforten. Stivere dempere gjør ikke det hvis du holder deg unna rallydempere. Bilstein sport og justerbare koni med full stramming gjør bilen utrolig mye bedre kjørbar og den virker stiv hvis du prøver å rikke på bilen. Men under kjøring vil bilens tyngde gjøre at fjærutslagene blir noenlunde som med originaldempere. Men ettersvingningene forsvinner helt, og bakkekontakten forbedres betraktelig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
PFS har alternative "campingfjører" ja, men ikkje originale.Trond N47 skrev:Såkalte campingfjærer er stivere og litt høyere enn originale, ikke så lett å få tak i lenger. Men jeg tror partsforsaab.uk selger dem. De sender raskt til Norge og har gitt god service når jeg har bestilt. Nye originalfjærer vil også gi bilen riktig profil igjen.
Eit alternativ hadde vore om han hadde hatt sedan, å kjøpe kombifjører, dei er litt stivare.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Kan støtte svar over her, Bilstein Sport (om du ikke har senk) eller Bilstein Sprint (om du har senk) er helt fenomenale dempere. Verdt hver ei krone!
Du dobbler kjøregleden etter det er montert
Du dobbler kjøregleden etter det er montert
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Foressten nokon som har prøvd Bilstein Sprint med enten H&R eller Eibach kontra Hirsch sine fjører og demparar til 9-5? Hirsch sin sats senkar 15mm i tillegg til sportschassis (10mm). Prismessig er det ikkje store forskjellen heller...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Jo men det ser veldig teit ut, jeg har prøvd. Den ble i overkant høy bak.Hjelle, N6 skrev:PFS har alternative "campingfjører" ja, men ikkje originale.Trond N47 skrev:Såkalte campingfjærer er stivere og litt høyere enn originale, ikke så lett å få tak i lenger. Men jeg tror partsforsaab.uk selger dem. De sender raskt til Norge og har gitt god service når jeg har bestilt. Nye originalfjærer vil også gi bilen riktig profil igjen.
Eit alternativ hadde vore om han hadde hatt sedan, å kjøpe kombifjører, dei er litt stivare.
Men Trond; I prinsippet har du selvsagt helt rett, men akkurat Bilsteindemperne er såpass kraftige at det merkes på komforten. Min bil ble iallfall merkbart stivere ved kun å bytte til Bilstein Sport, og jeg vil nå si at 2002 Aeroen ("delebilen") jeg eide som var dønn original hadde mye bedre fjæringskomfort på dårlig vei, men så var det da også som å ramle av veien på gyngehest i forhold til min egen når svingene kom tett. Så det man ofrer i komfort får man mangfoldig igjen, og kvaliteten på Bilsteindemperne er jeg meget imponert over. Jeg har passert 70 000 km på mine nå, og de er like tighte. Mye drittvei, tung last og halvaktiv kjøring har det også blitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Litt usikker, men tror faktisk fjærene i Hirsch-settet er en av de to du nevner.Hjelle, N6 skrev:Foressten nokon som har prøvd Bilstein Sprint med enten H&R eller Eibach kontra Hirsch sine fjører og demparar til 9-5? Hirsch sin sats senkar 15mm i tillegg til sportschassis (10mm). Prismessig er det ikkje store forskjellen heller...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Har høyrt at Hirsch brukar Eibach fjører, men dei Eibach-fjørene eg finn rundtom er 30mm senk, Hirschkitet held seg på 25mm... Ser på Hirsch sine sider at prisen på eit komplett sett er 10 050:- NOK, ergo ikkje mykje forskjell på en kombinasjon med Eibach eller H&R + Bilstein Sprint.Ingvar N629 skrev:Litt usikker, men tror faktisk fjærene i Hirsch-settet er en av de to du nevner.Hjelle, N6 skrev:Foressten nokon som har prøvd Bilstein Sprint med enten H&R eller Eibach kontra Hirsch sine fjører og demparar til 9-5? Hirsch sin sats senkar 15mm i tillegg til sportschassis (10mm). Prismessig er det ikkje store forskjellen heller...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Smertelig klar over den ja, men hadde satt pris på å ikke måtte være førstemann til å prøve.Hjelle, N6 skrev: Ser på Hirsch sine sider at prisen på eit komplett sett er 10 050:- NOK, ergo ikkje mykje forskjell på en kombinasjon med Eibach eller H&R + Bilstein Sprint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: støtdempere 9-5 kombi 04 modell 2,3t
Jaja, enkvann får være den fysste då Kjøper uansett ikkje katta i sekken, samt at sjølv med originalt sportschassis køyrer sedanen bedre enn stasjonsvogna med H&R + Bilstein Sprint.Ingvar N629 skrev:Smertelig klar over den ja, men hadde satt pris på å ikke måtte være førstemann til å prøve.Hjelle, N6 skrev: Ser på Hirsch sine sider at prisen på eit komplett sett er 10 050:- NOK, ergo ikkje mykje forskjell på en kombinasjon med Eibach eller H&R + Bilstein Sprint.