Nye dempere på vei til 9-3
Moderator: Moderatorer
Nye dempere på vei til 9-3
Da er endelig nye dempere på vei til min 9-3 ss. Siden den er Hirsch senket ble det noen Sportdempere (orginale Saab) bak, og Sachs (sport) forann (tror faktisk disse også egentlig er orginale til Aero). Gleder meg da den nå spiser framdekk og føles bløt og veldig sporete. blir forhåpentligvis skiftet forann neste uke, så bak når de kommer fra Sverige.

Re: Nye dempere på vei til 9-3
Aaah. Da er alle fire endelig på plass + nye bremseklosser bak. De gamle var kun utslitt på innsiden...? Noen som vet hvorfor? Må sylinderen i kalipper smøres opp?
Har montert Sachs Super Touring framme, og Saab sport bak (også Sachs så tror det egentlig er akkurat samme dempere). Kjennes mye bedre. Fastere, men også mer komfortabel da den ikke er "løs" lenger, og det slår mindre over ujevnheter. Sporingen er nesten helt vekke også. Kunne gjerne vært enda fastere etter min smak, men er en fin kombinasjon
.
Har montert Sachs Super Touring framme, og Saab sport bak (også Sachs så tror det egentlig er akkurat samme dempere). Kjennes mye bedre. Fastere, men også mer komfortabel da den ikke er "løs" lenger, og det slår mindre over ujevnheter. Sporingen er nesten helt vekke også. Kunne gjerne vært enda fastere etter min smak, men er en fin kombinasjon

- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Ikke for å være en gledesdreper med er ikke det beste å ha 4 like dempere på bilen isteden for å drive å mikse med forskjellige typer framme og bak?
Tenker da på spesielt i svinger etc.

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det trenger ikke ha noen som helst betydning. Mye av grunnen til at det finnes justerbare dempere er akkurat det at man ikke nødvendigvis ønsker samme egenskaper forran og bak. Det viktige er at man får et oppsett som passer bil, bruksområde og kjørestil, om det betyr å benytte justerbare eller om man heller velger å finne to ulike typer som gir samme resultat har liten betydning.Aleks-ander_N948 skrev:Ikke for å være en gledesdreper med er ikke det beste å ha 4 like dempere på bilen isteden for å drive å mikse med forskjellige typer framme og bak?![]()
I dette tilfellet høres det ut som det har blitt benyttet så og si identiske typer, så tror ikke det vil gi merkbare forskjeller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Nei, kan ikke si jeg har merket noen stor forskjell på framme kontra bak. Er kanskje litt fastere framme? Jeg klemte på bakdemperne og da var de veldig mjuke et par cm på toppen, så ble de stivere. Tipper dette hjelper godt på over små ujevnheter/humper. Det dunker hvertfall ikke noe fra bakstilling lenger, og alle "klunke"-lyder er vekke
. Så dette gjorde susen. De gamle demperne var også merkbart slitne så det var nok uansett på tide