Nye dempere på vei til 9-3

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Nye dempere på vei til 9-3

Legg inn av hihovda » 19 mai 2011, 15:13

Da er endelig nye dempere på vei til min 9-3 ss. Siden den er Hirsch senket ble det noen Sportdempere (orginale Saab) bak, og Sachs (sport) forann (tror faktisk disse også egentlig er orginale til Aero). Gleder meg da den nå spiser framdekk og føles bløt og veldig sporete. blir forhåpentligvis skiftet forann neste uke, så bak når de kommer fra Sverige.
:D

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Nye dempere på vei til 9-3

Legg inn av hihovda » 31 mai 2011, 14:32

Aaah. Da er alle fire endelig på plass + nye bremseklosser bak. De gamle var kun utslitt på innsiden...? Noen som vet hvorfor? Må sylinderen i kalipper smøres opp?
Har montert Sachs Super Touring framme, og Saab sport bak (også Sachs så tror det egentlig er akkurat samme dempere). Kjennes mye bedre. Fastere, men også mer komfortabel da den ikke er "løs" lenger, og det slår mindre over ujevnheter. Sporingen er nesten helt vekke også. Kunne gjerne vært enda fastere etter min smak, men er en fin kombinasjon :lol: .

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Nye dempere på vei til 9-3

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 31 mai 2011, 15:36

Ikke for å være en gledesdreper med er ikke det beste å ha 4 like dempere på bilen isteden for å drive å mikse med forskjellige typer framme og bak? :P

Tenker da på spesielt i svinger etc.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Nye dempere på vei til 9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 31 mai 2011, 21:21

Aleks-ander_N948 skrev:Ikke for å være en gledesdreper med er ikke det beste å ha 4 like dempere på bilen isteden for å drive å mikse med forskjellige typer framme og bak? :P

Tenker da på spesielt i svinger etc.
Det trenger ikke ha noen som helst betydning. Mye av grunnen til at det finnes justerbare dempere er akkurat det at man ikke nødvendigvis ønsker samme egenskaper forran og bak. Det viktige er at man får et oppsett som passer bil, bruksområde og kjørestil, om det betyr å benytte justerbare eller om man heller velger å finne to ulike typer som gir samme resultat har liten betydning.

I dette tilfellet høres det ut som det har blitt benyttet så og si identiske typer, så tror ikke det vil gi merkbare forskjeller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Nye dempere på vei til 9-3

Legg inn av hihovda » 01 jun 2011, 07:48

Nei, kan ikke si jeg har merket noen stor forskjell på framme kontra bak. Er kanskje litt fastere framme? Jeg klemte på bakdemperne og da var de veldig mjuke et par cm på toppen, så ble de stivere. Tipper dette hjelper godt på over små ujevnheter/humper. Det dunker hvertfall ikke noe fra bakstilling lenger, og alle "klunke"-lyder er vekke :D . Så dette gjorde susen. De gamle demperne var også merkbart slitne så det var nok uansett på tide

Svar