Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av Pasient N657 » 09 jun 2011, 21:35

Hei

På bilen i signaturen min er det montert et 360mm bremsekit fra Speedparts foran. Det jeg lurer på, er om noen her har erfaring med eu-kontroll med slike bremser montert? Fyren på verkstedet var usikker på om jeg trengte TUV-papirer eller ikke. Hvordan ser SVV på slike ting? Skal innom de i juli og godkjenne senkesettet mitt.

Takker for svar ^^
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av Pasient N657 » 09 jun 2011, 22:28

Pga manglende TUV papirer? Eller var det noe annet?

Om jeg feks har med dokumentet fra EU-kontrollen hvor de sjekker at bilens bremser er i henhold og bremser likt, så burde det jo gå. Kanskje... :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av bullit87 » 09 jun 2011, 22:54

skulle vært moro og finnet ut ossen man får sånn godkjent.
Var det ikke Tor N12 som hadde godkjent porsche bremser på den gule ng900
Vi får rope på tor om ossen han gjorde det :D
Sist redigert av bullit87 den 09 jun 2011, 23:17, redigert 1 gang totalt.
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av Aleks_ » 09 jun 2011, 23:09

Har Black Diamond skiver i aero-størrelse rundt om på min, så er litt spent foran EU-kontrollen som kommer krypende. :P

Hvilke kriterier stilles for å lovlig få bedre bremser på bilen sin? Tüv papirer er jo en ting, men er det noe mer?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av Pasient N657 » 09 jun 2011, 23:23

Det er der jeg er veldig blank. Jeg har brukt min google-fu som en gal i det siste, men jeg finner ingenting. Noen påstår at du ikke trenger tuv papirer på bremser sålenge eu-kontrollen viser at de bremser likt osv, mens andre mener at du må ha tuv papirer.

Jeg er hakket mer spent.. De bremsene mine lyser ikke akkurat "orginalt"... :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jun 2011, 08:27

Aleks_ skrev:Har Black Diamond skiver i aero-størrelse rundt om på min, så er litt spent foran EU-kontrollen som kommer krypende. :P

Hvilke kriterier stilles for å lovlig få bedre bremser på bilen sin? Tüv papirer er jo en ting, men er det noe mer?
DET skal du ikke bekymre deg for! Om bilen har Aero-bremser så er det ikke noe stress da det er originalt, og dessuten usynlig for folk flest.

Når det gjelder bremsene til Pasienten, så kan det jo godt hende de ikke anmerker noe på det. Men gjør de det, så må du nok bare finne deg i å vise den på nytt med originale bremser.

For å få ting godkjent, så må man ha DOKUMENTASJON! Noe annet ville jo vært temmelig søkt, man kan ikke synse seg til at bling bling-bremsene som er montert er bedre, og ikke minst like godt balansert, enn originale deler. Å teste ut dette på hver bil er ikke gjort i en håndvending, det kommer jo like mye an på fordeling mellom akslinger, varm/kald friksjon, pedaltrykk, montering osv som at det bremser likt på høyre og venstre side.
Som dokumentasjon så er TUV-papir enkelt og greit, er det godkjent der, så er det godkjent. Jeg har fått Hirsch-bremsene i vognkortet, viste bare TÜV-dokumentasjon og det var det. En annen mulighet, slik jeg har skjønt det i fbm papirmølla med Sonetten, kan være å ta bremser fra en annen bil der de sitter originalmontert, men da må man kunne dra noen paralleller bilmodellene imellom, evt gjøre nye beregninger for tyndgdepunkt, tyngdepunktsforskyvinger, marktrykk pr areal for hvert hjul ved ulik tyngdepunktsforskyving osv. Jeg er ferdig med beregningene på Sonetten, men har ikke valgt bremser enda. Vær obs på at denne løsningen blir en ombygging av kjøretøyet, og behandling av dette vil jeg tro kan variere noe med hvem man møter på Biltilsynet, fordi de har ulike forutsetninger for å kunne vurdere det de blir forevist. Er de i tvil, så kan de jo ikke godkjenne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Uorginale bremser på EU-kontroll / SVV

Legg inn av oddi N108 » 10 jun 2011, 23:10

Poenget, slik jeg har fortalt er et eller annet med at de ruster inni caliperen fordi de mangler tilstrekkelig beskyttelse for salt og drit vi har på norske vinterveier, så selv om de bremser bra frem til vintern, kan bremsene ruste innvendig iløpet av et år. Bruke originalmonterte bremser fra andre biler tror jeg nok er bedre, men slike som maptun og speedparts sine bremser duger nok kun på banekjøring:) Har selv sett en 9-5 (pre 02) med porsche-bremser, og det så jo aldeles ikke dumt ut:) Billig var det nok ikke.. hehe:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Svar