Trenger et "verkstedstriks" for å skille framdemper '05 93SS
Lagt inn: 13 jun 2011, 14:05
Hei alle sammen.
Jeg har vært på eukontroll å fikk beskjed om at fjæren på venstre side framme var knekt.
Ikke noe problem tenkte jeg da...
Dette har jeg gjort mange ganger før.
... Men aldri på en 93.
Jeg har plukket ned hele fjærbenet (rett ord?) fra bilen og fått det på arbeidsbenken.
Neste operasjon er vanligvis å holde igjen senter av stempelet mens man løsner en mutter oppe på toppen for å skille støtlageret fra resten, slik at man kommer til å får fjernet fjæren.
Fjæren komprimeres selvfølgelig for å unngå projektiler...
Men ikke kul i helv... om den mutteren løsner.
Unbrakosporet i stempelet er 7mm og mutteren er 21mm.
Mutteren ser ut til å være "oval", men det er vel en type låsemutter?
Mutteren sitter sånn fast at jeg har laget "korketrekkere" av 2stk 7mm unbraknøkler.
Er det noe triks man kan bruke her?
Hva gjør dere hjemmemekanikere i det ganske land for å få byttet fjærer framme?
Jeg mottar alle tips med stor takk for dette var frustrerende.
mvh Stian
Jeg har vært på eukontroll å fikk beskjed om at fjæren på venstre side framme var knekt.
Ikke noe problem tenkte jeg da...
Dette har jeg gjort mange ganger før.
... Men aldri på en 93.
Jeg har plukket ned hele fjærbenet (rett ord?) fra bilen og fått det på arbeidsbenken.
Neste operasjon er vanligvis å holde igjen senter av stempelet mens man løsner en mutter oppe på toppen for å skille støtlageret fra resten, slik at man kommer til å får fjernet fjæren.
Fjæren komprimeres selvfølgelig for å unngå projektiler...
Men ikke kul i helv... om den mutteren løsner.
Unbrakosporet i stempelet er 7mm og mutteren er 21mm.
Mutteren ser ut til å være "oval", men det er vel en type låsemutter?
Mutteren sitter sånn fast at jeg har laget "korketrekkere" av 2stk 7mm unbraknøkler.
Er det noe triks man kan bruke her?
Hva gjør dere hjemmemekanikere i det ganske land for å få byttet fjærer framme?
Jeg mottar alle tips med stor takk for dette var frustrerende.
mvh Stian