Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av lie_N509 » 06 feb 2012, 21:19

Jeg har dessverre ikke eid bilen med sommerhjul på, de stod kun på da jeg prøvekjørte den, det var de vanlige 17" vectorfelgene. Men det var omtrent samme klaring, tenkte ikke noe spesielt over det. Men tenkte å skaffe meg 18" turbinfelger på sommerdekkene, men det skal vel også gå greit
04' 9-3ss 1.8t

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 01 mar 2012, 23:23

En liten oppdatering med div info jeg har funnet:

Maptun/Bilstein settet tidligere linket til blir nok evnt redusert til bare Bilsteinsettet, da Maptun ikke har noe TÜV papirer til sine fjærer. (både NeoBros og Norske Maptun kontaktet)
Det har heller ikke Lesjöfors ifølge Rodin & co som er en av forhandlerene. "Nei, det følger desverre ikke med tuv papirer, men det ligger med et kvalitetsbevis, du kan oppleve at biltilsynet kan være litt "vanskelige"" Litt snodig synes jeg, da settet på Lesjöfors sine sider kalles ""SPORT SPRINGS TUV SAAB". kr. 2.185,- + mva kostet de iaffal. Hvis noen vil grave litt dypere der så skal visst både hella, mekonomen og meca også føre de. Eneste senkesettene jeg finner på de to sistnevnte (står ikke noe produsent men senker 20mm og står spesifisert uten TÜV, koster det dobbelte!?

Så for min del så blir det vel Eibach eller H&R. Heller mot Eibach ,men jeg skulle gjerne visst hvorfor... ;) Noen som har noe info om forskjeller mellom de to?

Powerflex: Man kan jo kjøpe hele settet.
Men det er litt drøyt foreløpig for mitt vedkomne. Tenker da og ta "de viktigste" først. Noen som har noe innspill på hva det måtte være?
NeoBros foreslo Anti Roll Bar'ene, Front wishbone (men om man da bør ta fremre og bakre?) og Rear Upper Arm Outer Bush Til upper arm finnes det også en "inner bush"?
Ganske mye billigere disse i england enn her på berget gitt...

Innspill mottas med takk :)

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 18 mar 2012, 23:08

Hei igjen. Jeg har ligget litt bakpå, men lever i beste velgående. Har byttet til sommerhjul nå og i den anledning hadde jeg hodet oppi hjulbrønn. Jeg har undret meg litt omkring om jeg har noe slags sportsunderstell eller ikke, ettersom bilen ser litt for høy ut for å være senket, men samtidig litt lavere enn helt standard. Alt ser ut til å være SAAB original, og jeg ble litt overrasket over at det er gassdempere (delenr. 82 4904 003 626 foran) originalt på bilen, men det er kanskje blitt vanlig? Så ikke noe delenr. på de fremre fjærene, men bak stod det P12786585 på en lapp. Hjelle N6 skrev at dersom siffer nummer 5 og 6 på nederste chassisnr.plata er 2-2, så er bilen utstyrt med originalt sportschassi fra fabrikk. Mener han da den nummerplata som sitter i dørstolpen på førersiden? I min bil er det nederste av sifferrekkene på denne plata 7-3-2-2-8-8, så jeg kan jo håpe at Hjelle mente siffer nr. 3 og 4 i den rekka. Da kan kanskje en av dere som har peiling bekrefte om jeg har vanlige dempere og fjærer?

Mvh Morten

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mar 2012, 23:55

Fikk det ikkje heilt til å stemme med dei kodene, men 12 786 585 er nummeret til ei sportschassisfjør. På lappen eller fjøra skal det også være noke kvite og oransje striper.
Nummera for stabstag stemmer (begge 2-tala), det same gjer nummera for fjør bak (3) og dempar bak (8).
Men for fjøra (7) og fjørbeinet (8) framme får eg ikkje kodene til å stemme.

Rekkefølga på skiltet er hhv.: Fjør framme - Fjør bak - stabstag frame - stabstag bak - Fjørbein framme - dempar bak.

Og ja, du har kika på rett skilt. Om du vil kan du jo sende bilde av plata til meg på mail eller PM om du vil nøste meir i det, men eg trur nok du har sportschassis på din.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av 99Turbo » 19 mar 2012, 00:00

Det kan jo hende at fjærene har sunket sammen noe også, de gjør det etter endel kjørte km. Er det ikke 19mm stabstag bak på sportchassis da?
Jeg kjører Eibach 30 senk og gule justerbare Koni. Maptune steg 3.. Trenger ny IC etterhvert og større og bedre bremser er på vei snart, men understellet på disse bilene er faktisk bra kapabelt. Jeg lurer på poly i bærearmsopphenget, men er slett ikke sikker, følte vesentlig mer behov for bremser og IC på Våler ifjord :) Toppstag på dempertårnene og subframe er jo en mulighet også, men tror du skal bryte utrolig hardt før det gjør noe forskjell.

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 19 mar 2012, 00:28

Happy days! Håper du har rett Hjelle, for en tur gjennom telemark på telehiv for fjorten dager siden sier meg at bilen ikke bør senkes noe særlig mer enn hva den er sunket av seg selv ..øh. Jeg er visst for dum til å klare å legge ut bilder slik Lie N509 har gjort her i tråden, men skulle gjerne gjort det hvis noen kan gi meg oppskriften i "pensjonisttilpasset" versjon. Det hadde illustrert det jeg mener med "for høy til å være senket, men for lav til å være helt standard", samt at jeg hadde fått flashet "lav-budsjet-racer-looken" bilen fikk etter at jeg lakkerte originalfelgene sorte.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2012, 00:50

viewtopic.php?f=12&t=33333

Men sida http://www.geting.se er lagt ned, so du må finne en annen plass å ha bilda dine. Sjølv brukar eg Flickr.com, evt kan Dropbox også brukast. Andre her brukar http://imgur.com/ som lignar på Geting.

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 19 mar 2012, 15:35

Disse nr må jeg sjekke også sånn for morro skyld.

Photobucket.com er også et greit sted å lagre bilder. Bruker det til mine bilder på detailersclub.no. Gratis der og. Noe begrensniger på ant bilder i uka eller noe sånt, men har ikke merket noe til det egentlig.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 29 mar 2012, 04:56

Går det bra å kjøre med 30mm senk? Tar dere nedpå noen plasser eller?

Min er litt for høy framme, men bak ser det i grunnen greit ut.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av morrun » 03 apr 2012, 00:07

Hei aleks-ander.
Jeg håper bedre vitende kan gi deg et svar som du liker, for det kan ikke jeg. Som jeg skrev ovenfor, slo jeg frontleppa nedi på telehiv, selv i sakte fart. Noen dager til på samme underlaget ville kanskje kostet meg dyrt. Bilen min har, etter alt å dømme, originalt sportsunderstell som senker bilen ca 10mm+evt hva bilen har sunket med årene. Bilen har akkurat rundet 100000km. og det kan jo hende de originale demperne har blitt litt slappere i fisken. Har du store hjul på bilen din, så hever jo det bilen littegrann. 17" sommerhjulene mine har trolig litt større diameter og litt mindre "fjæringsvei" enn vinterhjula, og jeg har ikke slått nedi etter at sommerhjula kom på. For øvrig har jeg ikke kjørt på telehiv med dem heller. Med gode sports- og gassdempere, 18" hjul og 30mm senk vil du kanskje klare deg godt på sommern, men du kan nok få deg en overraskelse når 16" vinterhjul kommer på og brøytekantene "titter frem". Jeg vet ikke hvordan du tenker å benytte bilen din, men jeg kan ikke ha lavere bil ettersom den i første rekke skal være et "nyttekjøretøy". Med det utgangspunktet råder jeg deg til å moderer senkingen til 20mm, forutsatt at demperne dine er "stramme og fine". Det er sannsynlig at jeg bytter dempere (hvertfall)forann, før neste telehivsesong. Valget faller på noe av kjent merke og bra kvalitet, som Bilstein B6 eller B8. Fjærene beholder jeg som de er og håper det ikke er de det er noe galt med, men det ser jeg vel når jeg bytter dempere.
Lykke til.
Mvh Morten

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av 99Turbo » 03 apr 2012, 00:43

Det skal ikke bety noe særlig om hvilken dim du har på felger og dekk, i hvertfall om du kjører lovlig. Det skal max være 5 promille forskjell på rullediametern for at det skal være lovlig, noe forskjell kan det jo utgjøre, men veldig lite. Jeg har 30 mm Eibach senk på min og jeg har ikke hatt noe problem med det, ikke engang forloveden min som bruker bilen daglig har satt aeroleppa borti noe i vinter. Når det er sagt, så er bilen lav.... og det må registreres enkelte kanter og vinkler. Det største problemet er ikke høyden på bilen, men at det er veldig langt overheng forran, og det gjør at enkelte overganger f.eks fra flatt til skrå på parkeringer må tenkes over. Både forloveden min og jeg er veldig godt fornøyd med bilen som den er nå med den senken og gule Koni. Vet ikke om noen har 20 senk, kanskje Lesjøfors. Ellers er det jo en mulighet med Coilovers med TUV papirer da, da er det jo fritt valg hele veien uten at jeg vet hvordan det er å kjøre med :)

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 03 apr 2012, 17:19

Jeg får prøve med Eibach 30mm senk da jeg ikke har sett noen fjører som er godkjente og senker 20mm enda! Aerolippe har jeg ikke enda iallefall så slipper å være redd for den. Er iallefall lei av og se de store mellomrommet mellom hjulene og hjulbuene på Saaben så senk må til :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Mor10
Innlegg: 13
Registrert: 20 mar 2012, 20:35

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Mor10 » 03 apr 2012, 19:09

Sjekk hirsch, de har sett som senker 20mm
-08 93 sc

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av brynjarsa » 03 apr 2012, 21:53

Senker virkelig Hirsch 20mm? Blir aldri helt klok på de. i teksten står det "At 20 mm lower than the Saab Sport Suspension" Og Saab Sport Suspension er vel allerede det som er senket 10 mm? Men tekstboksen på høyre siden står det "Lowers centre of gravity by 2 cm". ?
Og Lesjøfors senker 20, men som jeg nevnt over leveres de ikke med TüV papirer...

Tar gjerne flere tilbakemeldinger på dette med 18" og 30mm senk :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ønsker kunnskap om bremser og understell, 9-3 SS 2004

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 apr 2012, 23:50

brynjarsa skrev:Senker virkelig Hirsch 20mm? Blir aldri helt klok på de. i teksten står det "At 20 mm lower than the Saab Sport Suspension" Og Saab Sport Suspension er vel allerede det som er senket 10 mm? Men tekstboksen på høyre siden står det "Lowers centre of gravity by 2 cm". ?
Og Lesjøfors senker 20, men som jeg nevnt over leveres de ikke med TüV papirer...

Tar gjerne flere tilbakemeldinger på dette med 18" og 30mm senk :)
Hirsch senkar 20mm meir enn SAAB original sportschassis, noko som gir 30mm tilsammen.

Svar