Side 1 av 1
Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 01:40
av 2rmod
Har nettopp fått lappen og kjøpt min første bil, ikke noe mindre enn en brukt Saab (9-3 SE -02) Meget fornøyd. Nå fortsetter jeg der jeg slapp på facebook-gruppa. Jeg er tilnermet grønn på feltet, og har gått til innkjøp av Haynes-boka for å lese meg opp innen faget.
Er det lurt/greitt å style en saab? Personlige meninger?
Har snust litt på både trim og styling. Jeg ønsker ikke å dra strikken helt ut. Men litt anonymt men oppsiktsvekkende utseende hadde vært gøy (ikke det at Saab er stygge, tvert imot, bare litt lyst til å vekke litt ekstra oppsikt). Tenker litt i retning Viggen/Aero styling med dobbel eksos men har ikke anelse om hvor man får tak i slik styling.
Tenkte å skaffe justerbart senkesett (noen anbefalinger?)
Gjerne noen nye felger (noen anbefalinger her også?)
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 02:01
av redturbo
Gratulerer med ny bil!
Start med å gjøre deg litt kjent med innleggene på forumet.
Skal ikke ta fra deg drømmene om utseende, men hva med å starte å bruke pengene på å sjekke at alt er i beste orden?
Stikkord: Bremser, håndbrekk, turbo, oljeslam (oil sludge) og rust-kontroll med evt behandling.
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 02:39
av 2rmod
Det er langsiktige planer. Tenker ut mot sommeren og høsten så dette er mest for å bygge opp erfaring og meninger om dette.
Håndbrekket skal skiftes vaier på i neste uke da det ikke kom gjennom EU-kontroll. Rust er vel sannsynligvis det største problemet da forrige eiger ikke hadde noe understellsbehandling i kombinasjon med lange vintre og mye salt. Dette så jeg godt da jeg satte bilen over graven hjemme. flere bremserør og oppheng til eksos var angrepet av rust. Noen av klemmene på eksosen var så godt som smuldret opp. Har fikset bremserør og tatt på tectyl. Bremsene virker tighte og fine, litt skjevtrekk men innenfor grensene. Forrige eier skiftet olje minst en gang i året, men er det slik å forstå at dette med oljeslam er et problem som er vanlig?
Ellers har jeg gått over lakken og pusset ned og lakket over en liten rustflekk over ene hjulbuen. Har satt inn nytt ACC-panel, siden det gamle hadde pixelfeil og i tillegg fått satt inn CDConnect. Skal inn på verksted i en av de førskommende ukene og ta en sjekk under.
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 03:14
av redturbo
Oljeslam er en dreper, særlig ved mye smådistanse-kjøring. Bra at han har skiftet olje en gang i året, da!
Finnes modifikasjoner for veivhusventilasjonen som ikke koster skjorta, så det er håp.
Bare å søke på "oil sludge" her inne.
GM's Ecotec-motorer kom vel ikke før i 2003 så det vel ikke den motoren du har?
Her ser du enkle oversikter over bilen og motorene:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 16:40
av 2rmod
Hvor kan man oppgradere veivhusventilasjonen da?
Det er vel ecopower motorene i 1. generasjon heter.
Får vel ta av bunnpanna neste gang jeg skal skifte olje for å sjekke ståa.
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 12 feb 2012, 16:54
av redturbo
Du kan jo starte med å se blant leverandørene her på hovedsiden, med rabattavtaler
Eks: For B205 / B235 motor:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 31200.html
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 15 feb 2012, 16:21
av Aleks-ander_N948
Ang justerbart senkesett til bilen din så fins ikke det, iallefall ikke for et par år siden med Tuv.
Men Speedparts har noen greie pakker med fjører og dempere

Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 16 feb 2012, 10:11
av bullit87
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 16 feb 2012, 22:37
av 2rmod
Angående senk tror jeg jeg går for:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... xr420.html
Har også fått tips om å skifte foringer til Powerflex og oppgradere bremsene. Dersom jeg får råd skal også clutchen byttes ut med en viggenclutch og ny eksos
http://www.bsr-tuning.no/produkter/40063152/. Eksosen trengs nok uansett byttes i løpet av året.
Når jeg tenker meg litt om så er jeg egentlig rimelig fornøyd med SE-stylingen som er på bilen originalt, slik at styling vil komme i siste rekke over ting som blir gjort.
Da var det bare å begynne å spare penger.
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 16 feb 2012, 23:21
av redturbo
2rmod skrev:
Når jeg tenker meg litt om så er jeg egentlig rimelig fornøyd med SE-stylingen som er på bilen originalt, slik at styling vil komme i siste rekke over ting som blir gjort.
Godt å høre for en i den eldre generasjonen (50), bruk pengene på å bekjempe rust og sørg for at bilens pålitelighet og sikkerhetsanordninger fungerer perfekt før du koster på styling. Opplevelsen ved bilkjøring kommer mye fra informasjonen som korsryggen mottar; dvs alle bevegelser i bilen. Du ser ikke stylingen når du kjører og SAAB-formene er fine også i original utførelse. Drømmen om forbedringer er halve moroa!
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 18 feb 2012, 07:02
av Aleks-ander_N948
Årsmodell: 09/02-07/07 Altså NG 9-3.
Re: Enkel styling av Saab 9-3
Lagt inn: 21 feb 2012, 00:19
av 2rmod
OK. Status: Skal inn til EU-godkjennig for 2.(og siste) gang denne uken. Har bestilt oppgradering til veivhusventilasjonen og litt annet smått. Var under bilen en tur for å se tilstanden og det ser faktisk ikke dårlig ut. Skal ta en skjekk av lykteviskerne for å finne feil. Det har seg slik at lykteviskerene har stått i ro men lyktespylerne funker. Siden begge disse to går over samme relè tror jeg at det heller er kontaktfeil.
Skal bestille nye foringer og subframestag for å stive opp bilen litt. Deretter noe oppgradering av bremser og clutch for så og kjøpe senkesett. Ideellt også oppgradere turbo. Skal bare ta tiden til hjelp.