Side 1 av 1
Fjærbein, SAAB 93 -99
Lagt inn: 23 feb 2012, 22:20
av flua
Hei
Jeg skal bytte fjærbein pga. rust. Siden "allt" må ut i forstillinga, hva annet bør jeg skifte når jeg først er i gang? Dempere, endeledd osv.? Anbefalinger mottas med takk!
Re: Fjærbein, SAAB 93 -99
Lagt inn: 24 feb 2012, 00:07
av Gunnar N326
Jeg gjorde nettopp samme jobben på en '98 mod 93. Tok å bytttet alle foringene foran til powerflex, byttet endeledd og styrestag i samme slengen. Eneste som fikk stå var bærekulene, kunne ikke merke noe slitasje på dem, men byttet gummien, gikk hull på når jeg skulle ha ut fjærbeinet..
Hvor er fjærbeina rustne? Foretok en aldri så liten reparasjon på mine, var tynt som sigarettpapir på utspringet til styreleddet, om du skjønner hvor jeg mener.
Re: Fjærbein, SAAB 93 -99
Lagt inn: 28 feb 2012, 18:10
av Aleks-ander_N948
Alt må ikke ut av forstillinga...
Jeg ville byttet topplagerene på fjørene.

Re: Fjærbein, SAAB 93 -99
Lagt inn: 01 mar 2012, 23:50
av flua
Takk for svar.
Det hadde rustet kraftig i "hylsa" som sitter i toppen av fjærbeinet, der demperen er festet slik at ikke demperen glir gjennom når bilen f.eks jekkes opp. Jeg ser at man kan få kjøpt en slik hylse og skjære av den gamle og sveise på ny. Men jeg tror hele fjærbeinet bør skiftes.
Jeg antar at man bør skifte dempere når man først er i gang. Hva med fjærer(?). Er det virkelig nødvendig å skifte styrestag?
Bilen har gått sine 200.000, men motoren kun 100.000. Den skal jo ikke leve evig, men målet er å holde den på veien en 3-5 år til.
Re: Fjærbein, SAAB 93 -99
Lagt inn: 02 mar 2012, 08:11
av Ingvar N629
flua skrev:
Jeg antar at man bør skifte dempere når man først er i gang. Hva med fjærer(?). Er det virkelig nødvendig å skifte styrestag?
Dempere er det lurt å skifte hvis de gamle har hengt med lenge nok, nå som alt er ute. Fjærene trenger du ikke å bytte med mindre de gamle er knekt. Med styrestag så mener nok ikke Gunnar hele tannstanga, men leddene. Det er slitedeler.
Nye fjærbein er dyrt, du kan prøve å fjerne rusta på de du har først med elektrolyse, så ser du fort om du må bytte eller om det holder å sveise på nye hylser på de du har. Rust på understellsdeler ser ofte mye verre ut enn det er.