Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Moderator: Moderatorer
Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Har en 9-5 2.3 01mod. Har 195/165-15 piggfrie vinterdekk på og synes den virker litt "løs".
Både Nokian Og Michelin er prøvd og det siste syntes jeg var mest retnings-stabilt og ga minst støy.
Vil det gi stor gevinst på styre-responsen om jeg går opp til 205/55-16 på vinterdekka?
Synes ikke sommerdekka er like håpløse (215/55-16 Yokohama)...
Både Nokian Og Michelin er prøvd og det siste syntes jeg var mest retnings-stabilt og ga minst støy.
Vil det gi stor gevinst på styre-responsen om jeg går opp til 205/55-16 på vinterdekka?
Synes ikke sommerdekka er like håpløse (215/55-16 Yokohama)...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Lufttrykk?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Det vil helt klart gi merkbar forandring å gå opp til 16-toms hjul med tilsvarende lavere profil på dekkene. Vinterdekk gir selvsagt aldri samme følelse som sommerdekk på grunn av mykere gummi og mer mønster, men profilen på dekket har også veldig mye å si.
Når det er sagt så er jo ikke og9-5 akkurat kjent for å være glad i svinger...
Når det er sagt så er jo ikke og9-5 akkurat kjent for å være glad i svinger...

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Ikke originale 98-01 modeller, iallfall.EdHunter N815 skrev:
Når det er sagt så er jo ikke og9-5 akkurat kjent for å være glad i svinger...

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Har hatt samme erfaring om "løshet" på alle piggfrie vinterdekk i original/smal dimensjon.
De blir bedre nå de er blitt slitt ned 2-3 mm.
De blir bedre nå de er blitt slitt ned 2-3 mm.
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Har brukt luft-trykket som står i instruksjons-boka, 33 pund /2.3 Bar.Ingvar N629 skrev:Lufttrykk?
Bilen er forøvrig utstyrt med sportsunderstell.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Nylig sjekket trykket? Går an å gå opp litt, men ikke overdriv på ballongdekk. "Sports"understellet er neppe særlig sport med mindre demperne er rimelig nye, levetiden på demperne er ikke noe å skryte av. Spesielt ille bak på estate. Byttet på stasjonsvogna til foreldra mine etter 100k km, en 2001 modell som også har sportsunderstell. Den fikk Koni FSD, og det ble en helt annen bil. Demperne var HELT utslitt. Sjekk samtidig de fremste foringene i bærearmene bak, de gir seg fort og resultatet er at bilen blir lite svingstabil og kjennes generelt løs ut bak.Klontis skrev:Har brukt luft-trykket som står i instruksjons-boka, 33 pund /2.3 Bar.Ingvar N629 skrev:Lufttrykk?
Bilen er forøvrig utstyrt med sportsunderstell.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Dekktrykket er ok og de store foringene bak er nylig sjekka av Speedparts. Akkurat gått greit gjennom EU-kontroll ogsåIngvar N629 skrev:Nylig sjekket trykket? Går an å gå opp litt, men ikke overdriv på ballongdekk. "Sports"understellet er neppe særlig sport med mindre demperne er rimelig nye, levetiden på demperne er ikke noe å skryte av. Spesielt ille bak på estate. Byttet på stasjonsvogna til foreldra mine etter 100k km, en 2001 modell som også har sportsunderstell. Den fikk Koni FSD, og det ble en helt annen bil. Demperne var HELT utslitt. Sjekk samtidig de fremste foringene i bærearmene bak, de gir seg fort og resultatet er at bilen blir lite svingstabil og kjennes generelt løs ut bak.Klontis skrev:Har brukt luft-trykket som står i instruksjons-boka, 33 pund /2.3 Bar.Ingvar N629 skrev:Lufttrykk?
Bilen er forøvrig utstyrt med sportsunderstell.

Må jeg ha ned fjærbeina for å få sjekka dempera? NB! De lekker ikke olje.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Du trenger ikke skru en skrue for å sjekke demperne. Er bilen vannseng, er demperne slitt. Kjenn etter en dump om bilen bringes til ro med en gang eller om den flyter på fjærene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Dekk-dim på vinterdekk til 9-5
Da er dempera ok,for nix vannsengIngvar N629 skrev:Du trenger ikke skru en skrue for å sjekke demperne. Er bilen vannseng, er demperne slitt. Kjenn etter en dump om bilen bringes til ro med en gang eller om den flyter på fjærene.
