Hei
Jeg er litt grønn når det kommer til bil.
Saken er at "anti lock" (som jeg går utifra er ABS)lampa har begynt å lyse, tror dette skjedde i
forbindelse med at jeg la om dekk.
Har ikke sjekket om ABSen funker for bremsene fungerer normalt.
Det er en 900S 2,0 1994 model.
Noen som kan antyde hva det kan være. Og om det blir dyrt å fixe.
ABS lampe lyser
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: ABS lampe lyser
Det er mulig jeg misforstår deg, men hva mener du med at du ikke har sjekket om ABS fungerer fordi bremsene fungerer normalt? Helst bør jo både bremser og ABS fungere normalt... 
Å teste ABS er verdens enkleste sak. På et oversiktlig sted, helst uten bil bak deg, tråkker du alt du orker på bremsepedalen. Hvis hjulene låses fungerer ikke ABS. Et fungerende system vil kjennes i bremsepedalen ved at denne pulserer, og du hører en "skrapelyd".
Hvis det har kommet ved bytte av dekk kan det være at du har kommet borti/skadet en av ledningene til ABS-sensorene. Se etter skader på ledningene, kort fortalt er det den eneste ledningen som går ut til hjulnavet så den er lett å finne. Ellers er det mange ting som kan utløse denne lampen, så det beste er som regel å sette den på verksted for å få lest ut feilkoder heller enn å gjette på hva som er galt.

Å teste ABS er verdens enkleste sak. På et oversiktlig sted, helst uten bil bak deg, tråkker du alt du orker på bremsepedalen. Hvis hjulene låses fungerer ikke ABS. Et fungerende system vil kjennes i bremsepedalen ved at denne pulserer, og du hører en "skrapelyd".
Hvis det har kommet ved bytte av dekk kan det være at du har kommet borti/skadet en av ledningene til ABS-sensorene. Se etter skader på ledningene, kort fortalt er det den eneste ledningen som går ut til hjulnavet så den er lett å finne. Ellers er det mange ting som kan utløse denne lampen, så det beste er som regel å sette den på verksted for å få lest ut feilkoder heller enn å gjette på hva som er galt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Hei
Takk for svar. Kanskje litt klønete skrevet, men riktig som du skriver ,ikke testet om ABS virker ved full brems, siden bremsene fungerer uten ABS systemet.
Men kanskje like greit å sette den inn et sted.
Takk for svar. Kanskje litt klønete skrevet, men riktig som du skriver ,ikke testet om ABS virker ved full brems, siden bremsene fungerer uten ABS systemet.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det jeg mente var at du kan teste ABS likevel. Det som skjer hvis den ikke virker er at hjulene låses ved full brems, dette vil ikke skje om den virker. Dersom den ikke virker vil det heller ikke være noen pulsering i pedalen.Bayard skrev:Hei
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)