Side 1 av 2
Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 29 apr 2012, 20:17
av saab900gutten
Hei! Jeg har en ulyd i forstillingen på min 9-5 2.0t 98'mod. Jeg lurer på om det er noen Saab kyndige som bor i nærheten av Sandefjord som kan gi et forsøk å prøve å høre hva det er. Jeg har hørt forslag som lager, drivaksel, indre drivknute og værre afærer, men har heller ikke buskjett til å prøve meg så mye frem (til en hvis grad nødvendig..) Verkstedmannen har hørt fort over under forstillingskontroll og andre bilkyndige har hørt, men det har vært litt uklart for alle.
Hvis noen ønsker beskrivelse av lyden er det en subbelyd som om det skulle ha vært kast i skiva, kommer en gang for hver omdreining. Er der i all hastighet men mer merkbar jo høyere. Det er på venstre side, så lyden kommer mest når det legges press i en høyresving, litt rett frem, nesten borte svak venstre men kommer frem ved bråere sving. Det er også litt merkbart i ratt og karroseri under værste utslag. Jeg har prøvd og lete etter slark fra lager, men hører ikke noe. Lyden begynner å blir både irriterendes å litt skremmendes så setter pris på all hjelp jeg kan få.
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 29 apr 2012, 20:40
av Helge
Hjullager eller spindel.
Jeg tipper spindel hvis du ikke har slark i hjulet.
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 30 apr 2012, 10:51
av saab900gutten
Helge skrev:Hjullager eller spindel.
Jeg tipper spindel hvis du ikke har slark i hjulet.
Er spindel eventuelt dyrt å vanskelig å skifte?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 30 apr 2012, 23:25
av Pål N526
Jekk opp og kjenn etter slakke i lager ved å (forsøke) å vri dekket vinkelrett.
Kjenn også om dekket sitter fast.
Husk, om du skal under å kikke, så bruk bukk el.
/ Pål
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 01 mai 2012, 03:42
av Helge
saab900gutten skrev:Helge skrev:Hjullager eller spindel.
Jeg tipper spindel hvis du ikke har slark i hjulet.
Er spindel eventuelt dyrt å vanskelig å skifte?
Spindel er dyrt hos Saab.
Men billig på høggeri.
Bytt lager samtidigt hvis du kjøper brukt.
Lett å bytte hvis du har rett verktøy.
Kort fortalt:
Løsne sentermutter. Tror den er 24 mm.
Jekk opp bilen. Sett den på en bukk. Ta av hjulet.
Løsne endeledd. 18 eller 19 mm.
Løsne to bolter som holder spindel fast i støtdemer. 18mm eller 19 mm.
Skru av bremsekaliper og ABS-sensor. 18 mm og 10 mm.
Bremsekaliper fester jeg i fjæren med strips.
Ta av bremskeskive.
Løsne drivaksling fra spindel. Her trenger du sannsynligvis en avdrager.
Løsne nedre opphengskule. Jeg skrur av de tre boltene som fester den til A-armen. 13 mm.
Spindel er løs.
Bytt og reverser.
Husk NY sentermutter. Dette er en låsemutter som skal brukes EN gang.
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 08 mai 2012, 14:04
av saab900gutten
Helge skrev:saab900gutten skrev:Helge skrev:Hjullager eller spindel.
Jeg tipper spindel hvis du ikke har slark i hjulet.
Er spindel eventuelt dyrt å vanskelig å skifte?
Spindel er dyrt hos Saab.
Men billig på høggeri.
Bytt lager samtidigt hvis du kjøper brukt.
Lett å bytte hvis du har rett verktøy.
Kort fortalt:
Løsne sentermutter. Tror den er 24 mm.
Jekk opp bilen. Sett den på en bukk. Ta av hjulet.
Løsne endeledd. 18 eller 19 mm.
Løsne to bolter som holder spindel fast i støtdemer. 18mm eller 19 mm.
Skru av bremsekaliper og ABS-sensor. 18 mm og 10 mm.
Bremsekaliper fester jeg i fjæren med strips.
Ta av bremskeskive.
Løsne drivaksling fra spindel. Her trenger du sannsynligvis en avdrager.
Løsne nedre opphengskule. Jeg skrur av de tre boltene som fester den til A-armen. 13 mm.
Spindel er løs.
Bytt og reverser.
Husk NY sentermutter. Dette er en låsemutter som skal brukes EN gang.
Beklager at jeg har vært så lenge inaktiv fra mitt eget emne. Men spindel hørtes både dyrt å vanskelig ut for min erfaring. Tror du det hadde vært dumt å starte med å bytte lager og se om det var løsningen. Og hvordan blir det med press for å bytte de, må den sendes inn? Eventuelt noen i nærheten (sandefjord) som kan tilby billigere løsning enn et verksted? Lønner det seg å ta bilen til Sverige for å gjøre det?
Takk for tidligere svar, setter stor pris på det!
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 08 mai 2012, 16:05
av Ingvar N629
Spindel? Hæ? Slått skeiv mener du, eller?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 08 mai 2012, 19:14
av saab900gutten
Ingvar N629 skrev:Spindel? Hæ? Slått skeiv mener du, eller?
Jeg vet ikke hva det skulle ha vært med spindelen, men er vell sikkert det han mente?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 13 mai 2014, 15:32
av CapeFL
Hei
Har akkurat samme problem, h. side foran.
Noen som kan fortelle meg hvordan dette gikk?
Har byttet skiver/klosser da jeg mistenkte det, samt at det var på tide. Det hjalp ingen ting.
Lyden er GODT hørbar fra ca 45 til 85km/t.
På forhånd takk.
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 13 mai 2014, 16:54
av Kristian N2215
Var lyden fortsatt tilstede når du hadde av skiva?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 13 mai 2014, 17:08
av CapeFL
Ja, hører ingen ulyd før jeg kommer opp i hastighet.
Calipper ligger litt på, men det er vel normalt etter skive/sko bytte. Har kun testkjørt 300m, lyden fortsatt tilstede.
(Kan virke som om bremsene på høyre ligger mer på enn på venstre.) Bytte calipper???
Har også kjent etter for evt slark, løshet etter montering av hjul. Kjenner ingen slark eller ulyd.
Som sagt kun i hastighet over ca 50 km/t.
Fristet til å forsøke a bytte hjullager, men kjedelig om det ikke er det heller...
Tusen takk for svar.
Edit: (Kan virke som om bremsene på høyre, ligger mer på enn på venstre.) Bytte calipper??? går fint inn og ut men kan jo være ødelagt for det kanskje?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 13 mai 2014, 21:18
av saab9000aero
Er ikke bremseskjoldet som tar borti skiven da?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 14 mai 2014, 08:23
av CapeFL
Nei, er klaring rundt på alle kanter...
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 14 mai 2014, 08:46
av saab9000aero
Hatt av skivene og sett?
Re: Ulyd i forstilling Saab 9-5
Lagt inn: 14 mai 2014, 23:32
av CapeFL
Ja, har byttet skiver/klosser for jeg håpet det kunne være kast i skiven jeg hørte, samt at jeg hadde litt rist ved kraftig nedbrems.
Lyden blir værre for hver dag som går føler jeg... Lyden er ikke konstant, men øker med hastigheten. Høres helt klart som kast i noe.... Men, lyden virker å komme fra høyre side, i venstre sving samt rettstrekke er lyden markant. I høyresving er lyden "neste borte". Har en anelse om at jeg kan merke litt risting i sammenheng med lyden nå. Kommet i dag...
Kan det være hjullageret allikevel? Noen som har brukt Biltema lager? Koster jo bare noen hundrelapper for begge, med ny sentermuttee...???