Hepp.
Min gamle traver (OG9-3) tror jeg trenger nye skiver rundt om. Skivene fremme begynner å dra på åra og skivene bak var billige Biltema-skiver som måtte monteres i en fei da NAF holdt på å gi meg kjøreforbud pga. rust. (Bremo klosser da) Sjekka litt rundt da jeg måtte nødhandle og 'tema sine skiver var ansett som helt greie.
Nå vurderer jeg å legge inn en monsterbestilling på http://www.partsforsaabs.com/ og vurderer å legge inn skiver, klosser og kanskje kaliper i tillegg. De så regelrett forjævlige ut sist jeg var av med hjul. Spørsmålet mitt er, finnes det noen skiver som faktisk har noe rustbeskyttelse? Ikke bare som selges med "anti-rust technology" som vinterføret her på Østlandet bare ler av. Forventer ikke egentlig noe positivt svar på det. Er vel vanlige stålskiver alt selv om de er aldri så tøft lakkert fra fabrikk.
Vurderer disse: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1223 evt. de perforerte.
Bør man velge klosser fra samme leverandør? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1245
Ved nærmere ettersyn så ser det ikke ut som TarOx har skiver for bakbremsene. Er det samme skiver på NG900, mon tro? Ganske dyre. Finnes et ganske billig Black Diamond sett: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2279
Bilen er langt fra noen racer, men vil ha gode bremser. Hjelper ikke at man har en ynkelig motor når man må nødbremse. Da får heller budsjettet vike for sikkerheten.
Kalipere derfra greie? Ser ikke ut som de er originale, men det trenger jo ikke bety noe. Er det forresten noen som har lakkert kalipere med f.eks. Hammerite e.l. for at de ikke skal ruste så fælt? De er jo sinkbehandlet, men det var sikkert de originale også og nå ser de ikke ut.
Må fikse på håndbrekk også, men ser ikke ut som de har deler for det. Strammemekanismen så ut til å synge på siste verset da jeg hadde av skivene bak sist. Vaier for håndbrekk må skiftes. Noe annet jeg bør tenke på når jeg allerede plukker dette fra hverandre? Har ikke registrert noen lekkasje fra rør og slanger, men kan være at det er lavt nivå for når bilen er nystartet så kan den gi et sekund med ABS-knattring ved første bremsing. Får sjekke ut dette. Oljen er sikkert langt over moden for utskifting uansett.
Fornuftige bremser for en gammel OG9-3?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fornuftige bremser for en gammel OG9-3?
Jeg monterte black diamond på kona sin 2002 9-3 i fjor, da jeg tok et kjemperøsk på hele bilen. De har klart seg bra i saltet. Monterte like godt 302 mm for Viggen foran når jeg var i gang, da kaliperne også ble byttet sammen med alt annet. De stopper bilen bra nok.
For å berge slitebanen for rust så er det viktig å bruke bremsene skikkelig av og til.
Borede skiver hadde jeg droppet om jeg var deg.
For å berge slitebanen for rust så er det viktig å bruke bremsene skikkelig av og til.
Borede skiver hadde jeg droppet om jeg var deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Jeg hadde tenkt Black Diamond fordi selv maling er bedre enn blanke skiver, iallefall for alt annet enn slitebanen, men ser ikke at de har for 98 9-3. Har vurdert større skiver foran siden jeg skal på med ny kalipere, men er det lov? Og så *kremt* *host* har jeg originale stålfelger både sommer og vinter.
Hadde tenkt å forsøke å finne noe som ser litt bedre ut, men ting tar tid.
Forsøker å ta en god brems i ny og ne når jeg kjører for å slite vekk litt rust, men problemet til denne bilen er at den har blitt stående flere dager på vinteren. Må nesten ut å kjøre bare for å slite vekk rusten før det setter seg gravrust. Selv om skivene blir blanke etter dette så ser man skyggen etter gravrust og da er de kaputt. Tilsynelatende greie skiver ble som sagt nesten kjøreforbud. Får bare bli flinkere til å slite dem ned litt.
Kun slisser - check.

Forsøker å ta en god brems i ny og ne når jeg kjører for å slite vekk litt rust, men problemet til denne bilen er at den har blitt stående flere dager på vinteren. Må nesten ut å kjøre bare for å slite vekk rusten før det setter seg gravrust. Selv om skivene blir blanke etter dette så ser man skyggen etter gravrust og da er de kaputt. Tilsynelatende greie skiver ble som sagt nesten kjøreforbud. Får bare bli flinkere til å slite dem ned litt.
Kun slisser - check.
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Lastereguleringen for bremsene gjør at hjelper det å lesse i bagasjerommet, gjerne pluss fok i baksetet når du skal slipe vekk rusten på skivene.
Jeg har byttet til alu-felger for vinteren nettopp for å enkelt kunne se tilstanden.
Jeg har byttet til alu-felger for vinteren nettopp for å enkelt kunne se tilstanden.