Senke fjæringer?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 22 jul 2012, 17:36

Ja, jobber man på bilverksted blir jo saken litt bedre, da har nok du i utgangspunktet betraktlig mer greie på bil enn meg ;)
Men hvis jeg skal ut med en 4 hjulskontroll (hva da, 1500-2000 kr?) et par ganger i året blir jo driftkostnadene rimlig høye :)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av 99Turbo » 22 jul 2012, 18:42

Jeg kjører med Eibach og gule Koni, der blir demperne justert harde til bane, tilbake på mykt til daglig og eventuelt litt hardere bak den gangen vi reiser med full bil på ferie med langkjøring. Kombinasjonen funker som fjell, men de fleste jeg har snakka med som har justerbare dempere justerer veldig skjelden. 30 senk funker fint på bilen, men til og med orginale Vector 17" felger og 30 senk sørger for at det subber litt i innerskjermen. Elleres er det greit å tenke over at bilen faktisk har et solid overheng forran, som gjør at du må være litt forsiktig i "knekker" på vegen, inn på parkeringer ol. Jeg har ikke hatt problemer over fartsdempere eller om vinteren i det hele tatt, og det er den andre delen av husstanden som stort sett bruker bilen og aero fronten er like hel :)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 jul 2012, 19:01

brynjarsa skrev:Ja, jobber man på bilverksted blir jo saken litt bedre, da har nok du i utgangspunktet betraktlig mer greie på bil enn meg ;)
Men hvis jeg skal ut med en 4 hjulskontroll (hva da, 1500-2000 kr?) et par ganger i året blir jo driftkostnadene rimlig høye :)

Der jeg jobber tar vi 1150,- inkl moms :)

Men altså, om man må justere på vinteren kommer helt ann på hvor man bor. Bor du litt ute på landet der det kanskje ikke blir brøytet før klokka har passert 9 på morgenen så kan det være kjekt og justere den litt opp, men bor du i byen hvor det stort sett er bra brøytet hele tiden så trenger man kanskje ikke og justere. :)

Et ekstra pluss med coilovers er muligheten til og justere camber, det er det ikke orginalt på SS, så om man da senker kun med dempere og fjerer kan det være litt vanskelig og få den innenfor værdiene.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 jul 2012, 19:07

99Turbo skrev:Jeg kjører med Eibach og gule Koni, der blir demperne justert harde til bane, tilbake på mykt til daglig og eventuelt litt hardere bak den gangen vi reiser med full bil på ferie med langkjøring. Kombinasjonen funker som fjell, men de fleste jeg har snakka med som har justerbare dempere justerer veldig skjelden. 30 senk funker fint på bilen, men til og med orginale Vector 17" felger og 30 senk sørger for at det subber litt i innerskjermen. Elleres er det greit å tenke over at bilen faktisk har et solid overheng forran, som gjør at du må være litt forsiktig i "knekker" på vegen, inn på parkeringer ol. Jeg har ikke hatt problemer over fartsdempere eller om vinteren i det hele tatt, og det er den andre delen av husstanden som stort sett bruker bilen og aero fronten er like hel :)
Det merkes at bilen er ganske lav foran på undersiden, jeg subber lett nedi hvis det er ugjevn vei. Jeg mener nå at min Aero er senket ca. 60mm foran i forhold til orginal høyde. Har ca. 1cm fra hjulet og opp til skjermene foran når bilen står på flatmark. Men har ikke hatt problemer med subbing av den grunn, værken i sving eller på ugjven vei. :) Det er vel drøye 10cm fra bakken og opp til aeroleppa, ganske upraktisk der hvor det er litt høy kant inn til parkeringsplasser og slikt.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 22 jul 2012, 22:48

...en fordel med å ha den vanlige kjipe leppa iallefall ;)

"...så om man da senker kun med dempere og fjerer kan det være litt vanskelig og få den innenfor værdiene."

Men gjelder dette for mer moderat senk rundt 30mm eller mer for de rundt 60mm du sier du har?

Og justering av camber er jo fint, men det gjelder vel kun foran? Hva med bak?
Da er jo spørmålet hvor mye man må kunne og hva man trenger av utstyr for å kunne justere alle disse ulike parametrene på en trygg måte. Tre klikk her og en halv runde der på alle hjula, tut å kjør. Er vel ikke så lett vel?

Brukeravatar
mazlic
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 10 jan 2010, 10:29
Medlemsnummer: N1852
Navn: Are
Bil: Saab 9-3 1.8t.
Sted: Førde

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av mazlic » 23 jul 2012, 07:06

Nye fjører og dempere klarer du fint og montere sjøl om du kan skru litt. Det er en enkel job på 9-3 SS om du har plass og verktøy.
Hjulstilling må du få et verksted til og ta da vegvesenet krever dokumetasjon på at bilen er justert innenfor verdiene samt at lysa er korekt stilt.
Var vertfall ingen problem og få min innenfor verdiene når eg hadde den på hjulstilling. Har vel senka 40 framme og 30 bak tenker eg.
Pleier ikkje vere en dyr sak og ta hjulstilling, er bare og høre rundt om på verkstedene om pris.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 jul 2012, 15:54

brynjarsa skrev:...en fordel med å ha den vanlige kjipe leppa iallefall ;)

"...så om man da senker kun med dempere og fjerer kan det være litt vanskelig og få den innenfor værdiene."

Men gjelder dette for mer moderat senk rundt 30mm eller mer for de rundt 60mm du sier du har?

Og justering av camber er jo fint, men det gjelder vel kun foran? Hva med bak?
Da er jo spørmålet hvor mye man må kunne og hva man trenger av utstyr for å kunne justere alle disse ulike parametrene på en trygg måte. Tre klikk her og en halv runde der på alle hjula, tut å kjør. Er vel ikke så lett vel?
Det gjelder vel helst med Coilovers, men jeg fikk ikke min 9000CSE innenfor verdiene foran når jeg senket den med dempere og fjerer.

Bak er det orginal justering av camber på SS men ikke foran.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar