Senke fjæringer?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skjellberg
Innlegg: 19
Registrert: 29 nov 2010, 22:54
Medlemsnummer: 97728
Navn: Joachim Skjellberg
Bil: Saab 9-3 sport sedan, 2005
Sted: Tromsø

Senke fjæringer?

Legg inn av Skjellberg » 29 jun 2012, 14:17

Heisann :)

Har nå kjøpt meg nye 18" til min saab.

Vurderer også og senke bilen, 40/30. Og derfor lurer jeg da på Hvordan er det og bare sette på "senke fjærer" på org. Dempere? Har hørt litt rundt, er egentlig ganske forskjellige svar jeg har fått.. Noen mener det bare er og "peise på" andre mener det ikke er så bra for org. demperene at de må jobbe på ett såppas stort trykk. Noen erfaringer ang dette her inne?

Mvh, Joachim Skjellberg.
2005 modell - Saab 9-3 Sport Sedan
1994 modell - Saab 900s

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av bullit87 » 29 jun 2012, 16:52

Skjellberg skrev:Heisann :)

Har nå kjøpt meg nye 18" til min saab.

Vurderer også og senke bilen, 40/30. Og derfor lurer jeg da på Hvordan er det og bare sette på "senke fjærer" på org. Dempere? Har hørt litt rundt, er egentlig ganske forskjellige svar jeg har fått.. Noen mener det bare er og "peise på" andre mener det ikke er så bra for org. demperene at de må jobbe på ett såppas stort trykk. Noen erfaringer ang dette her inne?

Mvh, Joachim Skjellberg.
kjøp deg ett kit du. Bytt alt samtidig, Dempere og fjærer da veit du km avstand på etter en hver tid
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... ortchassi/
Og Bruk Klubbens rabatt ordning, Da blir det litt billigre i lengden 8)
selges også oss Maptun,Partsforsaab osv
Sist redigert av bullit87 den 02 jul 2012, 00:24, redigert 1 gang totalt.
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jun 2012, 17:58

Dei lærde stridas.
Kjøper du fks. Hirsch sine fjører seier dei at originaldemparane på 9-3SS er so bra at det ikkje er nødvendig å bytte. Men no senkar ikkje Hirsch sine fjører 40mm heller då.

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av hihovda » 01 jul 2012, 13:30

Hirsch anbefales med sporstunderstellet til 9-3. Det vil si at det allerede er sportsdempere fra Sachs (?) på og fjører som gjør bilen 20 mm lavere. Hirsch senker i tillegg 15 om jeg husker rett. Det vil si 30-35 i forhold til orginale standardfjærer. Det er da anbefalt å også skifte dempere for at det skal matche hverandre best mulig. Har Saabs sportsdempere og Hirsch fjører på min 9-3 og er fornøyd med dette. Er ikke for lav og ikke mye stivere enn orginal :)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 17 jul 2012, 00:38

Skal du først senke bilen, så gjør det for all del skikkelig med en gang. Det er samme jobben uansett om du bare skal bytte fjører eller begge deler.

Senker du kun med fjører kommer bilen til og sprette som en gocart etter veien, samt at all kjørecomfort blir borte. Jeg vet dette av egen erfaring.

Kjøper du et sett med dempere som er lagd for fjørene vil bilen oppføre seg helt annerledes og være mye bedre å kjøre.

På min 9-3ss har jeg coilover senkesett, eneste forskjell fra orginalt er at bilen er noe stivere, men dette kan jeg selv justere og at den trives mye bedre på svingete veier. I tillegg kan jeg justere høyden på bilen når vinteren kommer... Dette gjelder da kun om du kjøper coilovers, et vanlig senkesett med dempere/fjører har ikke den muligheten.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 17 jul 2012, 21:18

Hva slags coilovere er det du har? Får man sånt godkjent?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 jul 2012, 00:47

De er av merket Spax, jepp, mine er godkjente og skrevet inn i vognkortet :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 18 jul 2012, 19:50

...hmmm...intewesting! :)

Ikke ille på pris iaffal. Og justering i alle bauer og kanter kan jo komme kjekt med. Men nytt merke for meg, kvalitet på dette i forhold til Bilstein, KW, H&R etc da? (skjønt er det så mange andre som gjør coilovers til 9-3ss? Edit: Ser at KW har ja.)
Handla du utenlands eller?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 jul 2012, 12:02

Hørte litt rundt før jeg kjøpte settet, få som hadde hørt om merket, men de som viste om det hadde ikke noe vondt og si.

Jeg tok en sjangs og kjøpte et sett som skulle være lite brukt, men der fikk jeg fjerbrudd på begge sider foran like etter at jeg fikk settet godkjent og den ene demperen foran tok kveld en liten stund etter det igjen. Selger påstod at settet bare hadde gått ca. 8000km, men ut i fra det jeg kunne se på settet så hadde det nok gått rundt 3 sesonger, men hvor mange km er jeg ikke sikker på.

SPAX settet er vel det eneste som er TUV godkjent til NG9-3...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 19 jul 2012, 12:37

hmm...var ikke det litt mye gæli på kort tid da?

kw sitt sies da iaffal å være TUV godkjent og:
http://www.senk.no/?Bilmerke=48&Bilmode ... ruppe=1202

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 jul 2012, 19:08

Jo, det kan så være, men nå vet ikke jeg hvordan settet er brukt før jeg kjøpte det. Hvis han som hadde det før har gitt blanke F i og svinge unna hull og humper i veien i god fart så sliter jo det veldig mye på et slikt sett.

Men om KW er godkjent så ville jeg nok lagt noen lapper ekstra i det uansett.. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 21 jul 2012, 12:53

Ser jaggu ut som H&R har coiloverkit med tTÜV og.

Brukeravatar
mazlic
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 10 jan 2010, 10:29
Medlemsnummer: N1852
Navn: Are
Bil: Saab 9-3 1.8t.
Sted: Førde

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av mazlic » 22 jul 2012, 16:30

Kjører med KW på min SS V2 coilovers og det har fungert utmerket. Ingen problem med og få det godkjent heller så lenge hjulstilling og kontroll av lys er ok.
Bilen blir litt stivere, men ikkje ubehagelig og kjøre.

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av brynjarsa » 22 jul 2012, 17:12

Noobspørsmål her nå:
Spurte og googla litt rundt ang coilovers og er litt i stuss.

Jeg satt med inntrykket om at justeringsmuligheter var kjekt både når det gjaldt både hardhet og høyde. Finne akkurat det komfortnivået som passet en og justere opp og ned for sesong for ikke å ploge snø om vinteren. Men så er det flere som påpeker at det jo er kjekt å vite litt hva man holder på med når man driver å justerer, og at det er lett å "justere seg bort" og kanskje til og med ende opp med et oppsett som er direkte farlig. Ideelt sett burde man få satt vekk dette og vekta det inn skikkelig og greier. Her stod det litt om dette feks.

Justere opp for vintersesong var vissnok ikke bare, bare heller. Man tar jo helst en 4 hjulskontroll etter montering, det er vel de fleste enige om. Men hvis man skrur opp igjen for vintern, må man ikke da ha en ny kontroll? Personlig ser jeg for meg "vanlig" senkehøyde, 30-40mm, men kan man bare forandre på dette som man føler for uten at det får noen konsekvenser for hjulstilling og slitasje på dekk og div lager og whatnot?

Så er jo spørsmålet, for en fyr som ikke er vokst opp med bil, ikke har mellomfag mekanikern eller en kompis som har det, aldri kjører bilen på bane men som kanskje gir på litt ekstra innen sånn ca lovlighetens grenser...når kona ikke sitter på...er coilovers overkill, jåleri og hodebry? Skulle man bare skaffet seg noen Bilstein og Eibach senk og sagt seg fornøyd med det?

Dere som har coilovers: Er alt justert og stilt inn etter alle kunstens regler av kyndige eksperter eller var det noe dere smokka på i garagen en kveld med en kompis og to pils, satt alle instillinger på middels og der står de ennå? Eller hvordan funker detta i praksis?

(Detta blei langt gitt :) )

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Senke fjæringer?

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 jul 2012, 17:20

brynjarsa skrev:Noobspørsmål her nå:
Justere opp for vintersesong var vissnok ikke bare, bare heller. Man tar jo helst en 4 hjulskontroll etter montering, det er vel de fleste enige om. Men hvis man skrur opp igjen for vintern, må man ikke da ha en ny kontroll? Personlig ser jeg for meg "vanlig" senkehøyde, 30-40mm, men kan man bare forandre på dette som man føler for uten at det får noen konsekvenser for hjulstilling og slitasje på dekk og div lager og whatnot?

Så er jo spørsmålet, for en fyr som ikke er vokst opp med bil, ikke har mellomfag mekanikern eller en kompis som har det, aldri kjører bilen på bane men som kanskje gir på litt ekstra innen sånn ca lovlighetens grenser...når kona ikke sitter på...er coilovers overkill, jåleri og hodebry? Skulle man bare skaffet seg noen Bilstein og Eibach senk og sagt seg fornøyd med det?

Dere som har coilovers: Er alt justert og stilt inn etter alle kunstens regler av kyndige eksperter eller var det noe dere smokka på i garagen en kveld med en kompis og to pils, satt alle instillinger på middels og der står de ennå? Eller hvordan funker detta i praksis?

(Detta blei langt gitt :) )
Justerer du bilen opp til vinteren bør du ha en ny hjulstillingskontroll for og unngå at dekkene slites skjevt og bilen blir ekkel og kjøre.

Det og kjøre med coilovers vil ikke jeg si er jåleri, du har så mange flere muligheter enn med vanlig fjer/dempersenking. Det og kunne slippe bilen så langt ned som mulig på sommeren er jo stas, samtidig som man kan få den ganske høy på vinteren for og unngå og kjøre den istykker på dårlige norske vinterveier.

Jeg har Coilovers og de er smekka på i løpet av en kveld, men jeg tok hjulstillingskontroll med justering av camber og spissing før jeg tok første prøveturen. Det er vel en av godene man kan ha når man jobber på bilverksted. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar