Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
morrun
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 18 okt 2011, 01:08
Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
Sted: Fredrikstad

Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Legg inn av morrun » 23 aug 2012, 13:14

Hei.
Har en 9-3 SS 1.8t 2004, og nå må det nok skiftes noen slitedeler, tror jeg. Spørsmålet er hvilke?
Symptomer; Økende risting og "løs" følelse i rattet. Jo større fart og dårligere vei, jo værre. Høyre framdekk er skjevt slitt (mest i ytterkant). Det knirker i fartsdumpene.

Har hatt av og byttet om på dekk i dag, men problemet består (kanskje alle dekk er ute av ballanse, men tror ikke det). Har "pirket litt" borti foringer og ledd med kujern, men siden jeg ikke innehar kompetanse til å bedømme normal bevegelighet kontra når noe er utslitt, så blir jo det "skudd i blinde". Uansett, det var ingenting som hang og slang i forstillinga og jeg opplevde ikke noe døgang da jeg dro i dekkene (når bilen var jekket opp).

What to do, what to do?

Mvh Morten

En funfackt er at bilen gled feilfritt gjennom EU for 3 uker siden. Da jeg visste fra sist service at de bananformede lenkearmene i bakstillinga er utslitt, så påpekte jeg det etter EU-testen, med en kommentar om at det jo er et mirakel at de har reparert seg selv. Uansett, utslitte deler i bakstillinga gir vel ikke risting i rattet?

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Legg inn av Jokke900 » 23 aug 2012, 14:11

Kanskje du må bytte en sånn en for eksempel? Sikkert noen som kan mer enn meg om deler og symptomer, men såvidt jeg kan se utifra symptomer så er det vel ganske i nærheten tror jeg.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 96014.html
Jokke900

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 aug 2012, 22:22

1. Siden det ene dekket ditt var skjevslitt, er spissinga på bilen feil - Få utført en hjulstillingskontroll så snart som mulig, hvis ikke så lider det andre dekket samme skjebne. :wink:

2. Få avbalansert alle 4 hjul, vibrasjoner i bakdekk kan i de fleste tilfeller også kjennes i rattet om det er nok vibreringer.

3. Lenkearmer med en liten slakke i skal ikke anmerkes på eu-kontroll, kun ved stor slakk og fare for at stag kan hoppe ut av kulene skal de anmerkes. Bilen er ikke trafikkfarlig selv om det er en liten slakke i kulene. Men, hvis de som utførte kontrollen brukte en to-søylet løftebukk så er det ikke sikkert at slakken oppstod. Hvis servicen ble utført på en fire-søylet løftebukk, så er det større sjanse for at de fant slakke, da står bilen på hjulene når den henger i lufta, det gjørt den ikke på en to-søylet bukk, da henger alle hjul løst i luften. :)

4. Få de på verksted til og sjekke forstillingen grundig hvis du bestemmer deg for og ta en hjulstillingskontroll, det skal de egentlig gjøre før kontrollen også, men mange slurver der. Foringer, stag og kuler SKAL sjekkes før en slik kontroll, hvis ikke så vil man få feil målinger og hjulvinklene vil ikke være slik de skal. :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar