Side 1 av 1

Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Lagt inn: 23 aug 2012, 13:14
av morrun
Hei.
Har en 9-3 SS 1.8t 2004, og nå må det nok skiftes noen slitedeler, tror jeg. Spørsmålet er hvilke?
Symptomer; Økende risting og "løs" følelse i rattet. Jo større fart og dårligere vei, jo værre. Høyre framdekk er skjevt slitt (mest i ytterkant). Det knirker i fartsdumpene.

Har hatt av og byttet om på dekk i dag, men problemet består (kanskje alle dekk er ute av ballanse, men tror ikke det). Har "pirket litt" borti foringer og ledd med kujern, men siden jeg ikke innehar kompetanse til å bedømme normal bevegelighet kontra når noe er utslitt, så blir jo det "skudd i blinde". Uansett, det var ingenting som hang og slang i forstillinga og jeg opplevde ikke noe døgang da jeg dro i dekkene (når bilen var jekket opp).

What to do, what to do?

Mvh Morten

En funfackt er at bilen gled feilfritt gjennom EU for 3 uker siden. Da jeg visste fra sist service at de bananformede lenkearmene i bakstillinga er utslitt, så påpekte jeg det etter EU-testen, med en kommentar om at det jo er et mirakel at de har reparert seg selv. Uansett, utslitte deler i bakstillinga gir vel ikke risting i rattet?

Re: Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Lagt inn: 23 aug 2012, 14:11
av Jokke900
Kanskje du må bytte en sånn en for eksempel? Sikkert noen som kan mer enn meg om deler og symptomer, men såvidt jeg kan se utifra symptomer så er det vel ganske i nærheten tror jeg.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 96014.html

Re: Nei, nå rister det fælt i rattet ...?

Lagt inn: 23 aug 2012, 22:22
av Rambraut N1491
1. Siden det ene dekket ditt var skjevslitt, er spissinga på bilen feil - Få utført en hjulstillingskontroll så snart som mulig, hvis ikke så lider det andre dekket samme skjebne. :wink:

2. Få avbalansert alle 4 hjul, vibrasjoner i bakdekk kan i de fleste tilfeller også kjennes i rattet om det er nok vibreringer.

3. Lenkearmer med en liten slakke i skal ikke anmerkes på eu-kontroll, kun ved stor slakk og fare for at stag kan hoppe ut av kulene skal de anmerkes. Bilen er ikke trafikkfarlig selv om det er en liten slakke i kulene. Men, hvis de som utførte kontrollen brukte en to-søylet løftebukk så er det ikke sikkert at slakken oppstod. Hvis servicen ble utført på en fire-søylet løftebukk, så er det større sjanse for at de fant slakke, da står bilen på hjulene når den henger i lufta, det gjørt den ikke på en to-søylet bukk, da henger alle hjul løst i luften. :)

4. Få de på verksted til og sjekke forstillingen grundig hvis du bestemmer deg for og ta en hjulstillingskontroll, det skal de egentlig gjøre før kontrollen også, men mange slurver der. Foringer, stag og kuler SKAL sjekkes før en slik kontroll, hvis ikke så vil man få feil målinger og hjulvinklene vil ikke være slik de skal. :)