9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

turb00le
Innlegg: 20
Registrert: 13 sep 2012, 08:13

9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av turb00le » 19 sep 2012, 19:59

Hei!
Samboeren har en 9-3LTT 2001 modell.
Har fått inn sånn PPC på den så den går jo ganske skapelig.
Meeen;
Det er jo omtrent som å kjøre rundt i en båt.
Bilen har 16 toms hjul og må nok fortsatt ha det.
Er det noen som har hete tips for å få den litt mere fast i fisken?

Jeg tenkte kanskje å få på noen andre fjører, men kan liksom ikke bånnsenke den uten videre.
Er det da noen hensikt å se etter fjører fra en Aero/Viggen utgave? Regner med at disse er stivere eller senker litt?

Og er det noen foringer som med fordel kan skiftes? Sitter vel noen på tannstanga som kan gjøre den litt slarkete?

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 sep 2012, 21:16

Med senkefjører som senker 30mm blir det så lite synlig at en må virkelig legge godviljen til om bilen virkelig ser senket ut. Det har iallefall jeg erfart på de bilene her. Sikker for de at de er veldig høye originalt :lol:

Men ja det er sikker originale senkefjører å få kjøpt om du er redd for at den skal bli for lav :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2012, 21:53

Bytt støtdempere og monter tannstangsklemme. Powerflex foringer i hele forstillinga er heller ikke feil på de der, forstillinga er en vits av en konstruksjon, men det hjelper at det vrir seg mindre i foringene. Kona sin 9-3 har iallfall blitt ok med originale fjærer, bortsett fra at den mangler styrerespons. Den har ca 400 Nm og følgende understell:
Gule Koni støtdempere
Polyurethan foringer i hele forstillinga
Tannstangsklemme
6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Stivere motorfeste på girkassesiden ligger klart til montering, da hele motorpakka vrir seg mye ved fullt pådrag.

Står på 205/55-16 hjul og har originale fjærer. Ingen torque steer og den er ok (men kjedelig) å kjøre, og den mangler altså totalt styrerespons (altså som originalt). Kraftigere krengehemmer bak hadde sikkert gjort seg, men det kommer jeg ikke til å koste på den. Delene over ble montert som del av et større røsk sammen med bl a nybygget motor, og bilmodellen ble valgt fordi kona likte utseendet og størrelsen. Nødhjelp måtte altså til.
Slakten min av disse bilenes kjøreegneskaper får leses i sammenheng med at sammenligningsgrunnlaget mitt kanskje er litt i overkant kontant, :whistle: men forstillingskonstruksjonen er uansett ikke egnet for den motoreffekten som det er lett å hente ut av disse bilene.
Stivere fjærer kan man sikkert hive på, men det er IKKE det første man gjør. Bytt dempere først, og så kan du bytte fjærer hvis du ikke blir fornøyd. Stive fjærer og originale dempere er aldri noen vellykket kombinasjon, fjærene vil være i konstant bevegelse og veigrepet vil ikke bli bra, samtidig som at følelsen med underlaget blir dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av bullit87 » 19 sep 2012, 23:03

Ingvar N629 skrev:Bytt støtdempere og monter tannstangsklemme. Powerflex foringer i hele forstillinga er heller ikke feil på de der, forstillinga er en vits av en konstruksjon, men det hjelper at det vrir seg mindre i foringene. Kona sin 9-3 har iallfall blitt ok med originale fjærer, bortsett fra at den mangler styrerespons. Den har ca 400 Nm og følgende understell:
Gule Koni støtdempere
Polyurethan foringer i hele forstillinga
Tannstangsklemme
6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Stivere motorfeste på girkassesiden ligger klart til montering, da hele motorpakka vrir seg mye ved fullt pådrag.

Står på 205/55-16 hjul og har originale fjærer. Ingen torque steer og den er ok (men kjedelig) å kjøre, og den mangler altså totalt styrerespons (altså som originalt). Kraftigere krengehemmer bak hadde sikkert gjort seg, men det kommer jeg ikke til å koste på den. Delene over ble montert som del av et større røsk sammen med bl a nybygget motor, og bilmodellen ble valgt fordi kona likte utseendet og størrelsen. Nødhjelp måtte altså til.
Slakten min av disse bilenes kjøreegneskaper får leses i sammenheng med at sammenligningsgrunnlaget mitt kanskje er litt i overkant kontant, :whistle: men forstillingskonstruksjonen er uansett ikke egnet for den motoreffekten som det er lett å hente ut av disse bilene.
Stivere fjærer kan man sikkert hive på, men det er IKKE det første man gjør. Bytt dempere først, og så kan du bytte fjærer hvis du ikke blir fornøyd. Stive fjærer og originale dempere er aldri noen vellykket kombinasjon, fjærene vil være i konstant bevegelse og veigrepet vil ikke bli bra, samtidig som at følelsen med underlaget blir dårlig.
Har nå Montert det meste du nevner over og ja kan si att bil har blitt helt utrolig kjørekomfort,
Sist redigert av bullit87 den 22 sep 2012, 22:39, redigert 1 gang totalt.
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Kristian N2360
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 13 mar 2012, 12:52
Medlemsnummer: N2360
Navn: Kristian
Bil: Saab 93 SE 2002

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Kristian N2360 » 20 sep 2012, 02:28

Hei.
Lurte litt på hvordan B8 med originale fjærer ble?
Har vurdert kombinasjonen selv nemlig.

Beklager visst det ble lit OT
Saab 93 SE 2.0t -02

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Ingvar N629 » 20 sep 2012, 07:39

Kratoxy skrev:Hei.
Lurte litt på hvordan B8 med originale fjærer ble?
Har vurdert kombinasjonen selv nemlig.

Beklager visst det ble lit OT
Jeg har Bilstein Sport B6 i kombinasjon med originale Aero fjærer på 9-5en og den kombinasjonen er iallfall meget bra. Funker bra både på vei og på bane :mrgreen:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2360
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 13 mar 2012, 12:52
Medlemsnummer: N2360
Navn: Kristian
Bil: Saab 93 SE 2002

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Kristian N2360 » 20 sep 2012, 08:26

Har en Saab 9-3 SE 2002 150 hk, prøver å lese litt om den på nett... men å finne noe som helst om understellet er umulig...

Feks: ifølge alt jeg kunne finne på nett skulle bilen min ha 19mm anti-roll bar... den har 24mm.
Å finne ut hva fjærer jeg har er enda verre... noen sier det er sportsfjærer, noen sir SE er senket, noen sier den er standard... i have no clue...

Noen her som vet?


Dette ble vertfall OT...

Litt on topic: Full powerflex er bestilt her i gården og, håper på gode resultater :)
Saab 93 SE 2.0t -02

Brukeravatar
UstaBilstad N1616
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 180
Registrert: 09 apr 2009, 09:24
Medlemsnummer: N1616
Navn: Christian Bilstad
Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
Sted: Hamresanden, Kr. Sand

9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av UstaBilstad N1616 » 20 sep 2012, 20:36

Jeg har Polyflex over heile fjøla(bak også), tannstangklemma, 22mm arb, bilstein sprint og hr senkefjører. Bilen er ikke til å kjenne igjen! Helt rått til å ha dèt utgangspunktet!:)
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)

turb00le
Innlegg: 20
Registrert: 13 sep 2012, 08:13

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av turb00le » 22 sep 2012, 22:08

Bilen til dama er en SE, høy og fæl. Jeg tror jeg satser på å se litt over og skifte foringer på tannstanga.

Men er det noen som vet om viggen/aero fjærer senker noe? Hvis så er hadde det vært fint om noen satt på riktige delenr.

Evt om noen har bilde eller link til en bil med 30mm senk?

Blir nok ikke aktuelt å bytte demperne nå, må jo bytte ting litt i smug.

Not sent using Tapatalk

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av TiaZzz » 23 sep 2012, 11:00

Ingvar N629 skrev: 6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Hvor fant du denne? Jeg er lei av å skifte bunnpanne etter uhell i fartsdumper og SP sin - http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 02960.html vil ikke beskytte slag mot panna i forkant, kun nedenfra.

Til trådstarter: Skaff deg noe som beskytter bunnpanna først som sist. Spesielt om du skal senke. Nå tar ikke bilen i bakken hele tiden, men de gangene den gjør det så er det med bunnpanna først. :(

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Pål N526 » 23 sep 2012, 12:25

klikkbart
Bilde
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

turb00le
Innlegg: 20
Registrert: 13 sep 2012, 08:13

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av turb00le » 23 sep 2012, 12:26

5mm alu plate kanskje?

Den ramma der, er den festa i hull som er der fra før?
Not sent using Tapatalk

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 23 sep 2012, 12:54

Vert å merke seg med det staget der at Saaben blir ikke den trygge bilen den var om du krasjer med det på. Motoren vil ikke gå under bilen ved en kollisjon som den skal men inn i kupen der du sitter.

Sikker greit om en er ungkar og alene. Masse rart ute på veiene å kjører en kan møte på.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Ingvar N629 » 23 sep 2012, 16:52

Aleks-ander_N948 skrev:Vert å merke seg med det staget der at Saaben blir ikke den trygge bilen den var om du krasjer med det på. Motoren vil ikke gå under bilen ved en kollisjon som den skal men inn i kupen der du sitter.

Sikker greit om en er ungkar og alene. Masse rart ute på veiene å kjører en kan møte på.
Jeg gjorde om kjerringa sitt til 5-punkt, så da havner nok motoren det den skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2360
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 13 mar 2012, 12:52
Medlemsnummer: N2360
Navn: Kristian
Bil: Saab 93 SE 2002

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Legg inn av Kristian N2360 » 23 sep 2012, 23:54

Frista egentlig veldig å lage ett sånt selv. Kor vanskelig kan det være?
Saab 93 SE 2.0t -02

Svar