Side 1 av 2

9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 19 sep 2012, 19:59
av turb00le
Hei!
Samboeren har en 9-3LTT 2001 modell.
Har fått inn sånn PPC på den så den går jo ganske skapelig.
Meeen;
Det er jo omtrent som å kjøre rundt i en båt.
Bilen har 16 toms hjul og må nok fortsatt ha det.
Er det noen som har hete tips for å få den litt mere fast i fisken?

Jeg tenkte kanskje å få på noen andre fjører, men kan liksom ikke bånnsenke den uten videre.
Er det da noen hensikt å se etter fjører fra en Aero/Viggen utgave? Regner med at disse er stivere eller senker litt?

Og er det noen foringer som med fordel kan skiftes? Sitter vel noen på tannstanga som kan gjøre den litt slarkete?

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 19 sep 2012, 21:16
av Aleks-ander_N948
Med senkefjører som senker 30mm blir det så lite synlig at en må virkelig legge godviljen til om bilen virkelig ser senket ut. Det har iallefall jeg erfart på de bilene her. Sikker for de at de er veldig høye originalt :lol:

Men ja det er sikker originale senkefjører å få kjøpt om du er redd for at den skal bli for lav :wink:

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 19 sep 2012, 21:53
av Ingvar N629
Bytt støtdempere og monter tannstangsklemme. Powerflex foringer i hele forstillinga er heller ikke feil på de der, forstillinga er en vits av en konstruksjon, men det hjelper at det vrir seg mindre i foringene. Kona sin 9-3 har iallfall blitt ok med originale fjærer, bortsett fra at den mangler styrerespons. Den har ca 400 Nm og følgende understell:
Gule Koni støtdempere
Polyurethan foringer i hele forstillinga
Tannstangsklemme
6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Stivere motorfeste på girkassesiden ligger klart til montering, da hele motorpakka vrir seg mye ved fullt pådrag.

Står på 205/55-16 hjul og har originale fjærer. Ingen torque steer og den er ok (men kjedelig) å kjøre, og den mangler altså totalt styrerespons (altså som originalt). Kraftigere krengehemmer bak hadde sikkert gjort seg, men det kommer jeg ikke til å koste på den. Delene over ble montert som del av et større røsk sammen med bl a nybygget motor, og bilmodellen ble valgt fordi kona likte utseendet og størrelsen. Nødhjelp måtte altså til.
Slakten min av disse bilenes kjøreegneskaper får leses i sammenheng med at sammenligningsgrunnlaget mitt kanskje er litt i overkant kontant, :whistle: men forstillingskonstruksjonen er uansett ikke egnet for den motoreffekten som det er lett å hente ut av disse bilene.
Stivere fjærer kan man sikkert hive på, men det er IKKE det første man gjør. Bytt dempere først, og så kan du bytte fjærer hvis du ikke blir fornøyd. Stive fjærer og originale dempere er aldri noen vellykket kombinasjon, fjærene vil være i konstant bevegelse og veigrepet vil ikke bli bra, samtidig som at følelsen med underlaget blir dårlig.

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 19 sep 2012, 23:03
av bullit87
Ingvar N629 skrev:Bytt støtdempere og monter tannstangsklemme. Powerflex foringer i hele forstillinga er heller ikke feil på de der, forstillinga er en vits av en konstruksjon, men det hjelper at det vrir seg mindre i foringene. Kona sin 9-3 har iallfall blitt ok med originale fjærer, bortsett fra at den mangler styrerespons. Den har ca 400 Nm og følgende understell:
Gule Koni støtdempere
Polyurethan foringer i hele forstillinga
Tannstangsklemme
6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Stivere motorfeste på girkassesiden ligger klart til montering, da hele motorpakka vrir seg mye ved fullt pådrag.

Står på 205/55-16 hjul og har originale fjærer. Ingen torque steer og den er ok (men kjedelig) å kjøre, og den mangler altså totalt styrerespons (altså som originalt). Kraftigere krengehemmer bak hadde sikkert gjort seg, men det kommer jeg ikke til å koste på den. Delene over ble montert som del av et større røsk sammen med bl a nybygget motor, og bilmodellen ble valgt fordi kona likte utseendet og størrelsen. Nødhjelp måtte altså til.
Slakten min av disse bilenes kjøreegneskaper får leses i sammenheng med at sammenligningsgrunnlaget mitt kanskje er litt i overkant kontant, :whistle: men forstillingskonstruksjonen er uansett ikke egnet for den motoreffekten som det er lett å hente ut av disse bilene.
Stivere fjærer kan man sikkert hive på, men det er IKKE det første man gjør. Bytt dempere først, og så kan du bytte fjærer hvis du ikke blir fornøyd. Stive fjærer og originale dempere er aldri noen vellykket kombinasjon, fjærene vil være i konstant bevegelse og veigrepet vil ikke bli bra, samtidig som at følelsen med underlaget blir dårlig.
Har nå Montert det meste du nevner over og ja kan si att bil har blitt helt utrolig kjørekomfort,

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 20 sep 2012, 02:28
av Kristian N2360
Hei.
Lurte litt på hvordan B8 med originale fjærer ble?
Har vurdert kombinasjonen selv nemlig.

Beklager visst det ble lit OT

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 20 sep 2012, 07:39
av Ingvar N629
Kratoxy skrev:Hei.
Lurte litt på hvordan B8 med originale fjærer ble?
Har vurdert kombinasjonen selv nemlig.

Beklager visst det ble lit OT
Jeg har Bilstein Sport B6 i kombinasjon med originale Aero fjærer på 9-5en og den kombinasjonen er iallfall meget bra. Funker bra både på vei og på bane :mrgreen:

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 20 sep 2012, 08:26
av Kristian N2360
Har en Saab 9-3 SE 2002 150 hk, prøver å lese litt om den på nett... men å finne noe som helst om understellet er umulig...

Feks: ifølge alt jeg kunne finne på nett skulle bilen min ha 19mm anti-roll bar... den har 24mm.
Å finne ut hva fjærer jeg har er enda verre... noen sier det er sportsfjærer, noen sir SE er senket, noen sier den er standard... i have no clue...

Noen her som vet?


Dette ble vertfall OT...

Litt on topic: Full powerflex er bestilt her i gården og, håper på gode resultater :)

9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 20 sep 2012, 20:36
av UstaBilstad N1616
Jeg har Polyflex over heile fjøla(bak også), tannstangklemma, 22mm arb, bilstein sprint og hr senkefjører. Bilen er ikke til å kjenne igjen! Helt rått til å ha dèt utgangspunktet!:)

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 22 sep 2012, 22:08
av turb00le
Bilen til dama er en SE, høy og fæl. Jeg tror jeg satser på å se litt over og skifte foringer på tannstanga.

Men er det noen som vet om viggen/aero fjærer senker noe? Hvis så er hadde det vært fint om noen satt på riktige delenr.

Evt om noen har bilde eller link til en bil med 30mm senk?

Blir nok ikke aktuelt å bytte demperne nå, må jo bytte ting litt i smug.

Not sent using Tapatalk

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 11:00
av TiaZzz
Ingvar N629 skrev: 6-punkts stag under subframe (fungerer også som beskyttelse mot å slå i stykker bunnpanna)
Hvor fant du denne? Jeg er lei av å skifte bunnpanne etter uhell i fartsdumper og SP sin - http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 02960.html vil ikke beskytte slag mot panna i forkant, kun nedenfra.

Til trådstarter: Skaff deg noe som beskytter bunnpanna først som sist. Spesielt om du skal senke. Nå tar ikke bilen i bakken hele tiden, men de gangene den gjør det så er det med bunnpanna først. :(

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 12:25
av Pål N526
klikkbart
Bilde

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 12:26
av turb00le
5mm alu plate kanskje?

Den ramma der, er den festa i hull som er der fra før?
Not sent using Tapatalk

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 12:54
av Aleks-ander_N948
Vert å merke seg med det staget der at Saaben blir ikke den trygge bilen den var om du krasjer med det på. Motoren vil ikke gå under bilen ved en kollisjon som den skal men inn i kupen der du sitter.

Sikker greit om en er ungkar og alene. Masse rart ute på veiene å kjører en kan møte på.

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 16:52
av Ingvar N629
Aleks-ander_N948 skrev:Vert å merke seg med det staget der at Saaben blir ikke den trygge bilen den var om du krasjer med det på. Motoren vil ikke gå under bilen ved en kollisjon som den skal men inn i kupen der du sitter.

Sikker greit om en er ungkar og alene. Masse rart ute på veiene å kjører en kan møte på.
Jeg gjorde om kjerringa sitt til 5-punkt, så da havner nok motoren det den skal.

Re: 9-3'01 - Lett oppgradering av understell

Lagt inn: 23 sep 2012, 23:54
av Kristian N2360
Frista egentlig veldig å lage ett sånt selv. Kor vanskelig kan det være?