Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av panelovn » 24 sep 2012, 16:53

Heisann hoppsann

Jeg må skifte foringene i traversen på min m02 pga de er helt utslitt.
Spesielt de bakerste foringene er slitt og løsnet i vulken, her ligger traversen ned på stålet under og lager en sinnsykihelvette lyd.

Er det noen som har noen erfaringer å dele her?

Jeg skal sette inn polyurethaneforinger http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4116 og de skal vissnok være ganske enkle å montere.
Men hvordan er det å demontere de gamle?

Sitter orginalforingene i en hylse som må kuttes/bankes/presses ut eller holder det å vri de ut med en tang eller en tersj?

I følge monteringsanvisningen fra powerflex http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... -208fi.pdf så tar de ikke traversen helt ned.
De bare løsner den og senker den på en side om gangen, men jeg mener å ha lest en annen plass at noen har tatt traversen helt ned.

Bjørn
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 24 sep 2012, 17:07

panelovn skrev: Sitter orginalforingene i en hylse som må kuttes/bankes/presses ut
Jepp.

De nye må også presses inn, men det går fint med kobberpasta og en jekk, om du ikke har pressverktøy (som forenkler ALT som har med foringer å gjøre).

Trenger ikke å ta subframen helt ned, nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av na_X » 24 sep 2012, 17:08

Jeg satte denne jobben til et lokalt verksted, 2300,- inkl. Eu-godkjenningen, foringene hadde jeg med til de.
Merkeverksted skal ha 7-8 lapper for denne jobben inkl. deler, da tar de ut motor nevnte de noe om..
Foringene er som regel så slitte at det bare er å dra den ut med håndmakt bare stålhylsen kommer lett ut, eller å skjære ut siste fillene fra den. Ligger noen tråder på dette fra før også, søk på 9-5 subframe.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av panelovn » 24 sep 2012, 18:19

Takk for svar

søkte selvfølgelig bare på travers og hjelperamme, ikke subframe
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 24 sep 2012, 20:45

na_X skrev:Jeg satte denne jobben til et lokalt verksted, 2300,- inkl. Eu-godkjenningen, foringene hadde jeg med til de.
Merkeverksted skal ha 7-8 lapper for denne jobben inkl. deler, da tar de ut motor nevnte de noe om..
Foringene er som regel så slitte at det bare er å dra den ut med håndmakt bare stålhylsen kommer lett ut, eller å skjære ut siste fillene fra den. Ligger noen tråder på dette fra før også, søk på 9-5 subframe.
Hvis du har funnet et verksted som tar ut motor for å bytte de foringene så ville jeg holdt meg LANGT unna... :lol:


Jeg valgte å ta ned hele subframen, men så skulle jeg skifte litt mer enn bare foringene også da. Synes egentlig det var like greit, var ikke avskrekkende mye arbeid egentlig.
Som det blir sagt så detter som regel de gamle foringene ut av seg selv, og hylsa sitter igjen. Jeg tok enkelt knekken på disse ved å bruke hammer og meisel på kanten, slik at de "knakk sammen". Da fikk jeg dratt de ut med fingrene etterpå.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av Mats900R » 25 sep 2012, 22:50

jeg har montert powerflex foringer både ved og ta ned traversen og uten, letteste var og gjøre det uten og ta den ned.
men da skal det sies at jeg sto på verksted og gjore jobben, presset i foringene med girkasse jekken.
når jeg tok rammen ned så holdt jeg foringene under varmt vann slik at de ble mykere, så fikk jeg en stor og sterk kompis til og presse i foringene med hendene, det gikk det også
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av panelovn » 25 sep 2012, 23:00

Mats900R skrev:jeg har montert powerflex foringer både ved og ta ned traversen og uten, letteste var og gjøre det uten og ta den ned.
men da skal det sies at jeg sto på verksted og gjore jobben, presset i foringene med girkasse jekken.
når jeg tok rammen ned så holdt jeg foringene under varmt vann slik at de ble mykere, så fikk jeg en stor og sterk kompis til og presse i foringene med hendene, det gikk det også
satt du bare foringene inn på toppen og presset på traversen under med girkassejekken?
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av Mats900R » 30 sep 2012, 17:39

jepp :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5

Legg inn av panelovn » 20 des 2012, 18:28

Gjorde som du sa, brukte girkassejekken ;) funket som bare det !

Deilig med nye foringer i traversen, 3 av de var helt utslitt, en var på veg ut av traversen, mens 2 var bra.
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Svar