-05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

-05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Snurrbo » 20 mar 2013, 15:56

Det virker som at det har blitt en del folk her med SAS krengningshemmere på 9-5 etter hvert. Jeg er nysgjerrig på hva slags fjærer og støtdempere dere har? Og hvordan synes dere at det fungerer?

9-5en vår har originalt mykt chassis. Jeg skulle gjerne hatt litt skarpere kjøreegenskaper, og spesielt mindre krenging. Derfor er jeg nysgjerring på SAS. Den er familiebil og vi kjører lange ferieturer, så den må fortsatt være en relativt komfortabel bil. Originalt sportschassis hadde sikkert vært tingen, gjerne med SAS krengestag, men verkstedene (og Maptun) sier at man ikke får sportschassis som sett lenger. Som enkeltkomponenter er det dyrt :( Senkesett og koni/bilstein er rimeligere, men med tanke på konas parkeringer, og feriebagasjevekt har jeg ikke spesielt lyst til å senke bilen så mye. Jeg kunne tenke meg en skikkelig blanding: fjærer fra sportschassis, dempere fra koni/bilstein og SAS-stag. Noen meninger?

Mange løse tanker og alternativer når man begynner å gruble på mulige kombinasjoner... Håper på diskusjon :)
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av little_e » 20 mar 2013, 16:56

Kjøp deg et bra sett fjærer og Bilstein B8 Sprint. Intet slår Bilstein etter min mening... :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mar 2013, 17:27

Min 9-5 brukes til daglig som familiebil, den har originale sportsfjærer, Bilstein sport dempere og SAS krengestag, samt alt som er å oppdrive av powerflex foringer. Bilen er fortsatt komfortabel nok, men føles 500 kg lettere enn originalt og morsom å kjøre. Med store bremser fungerer den også overraskende godt på bane, med slicks har jeg fulgt en Honda NSX flere runder på Våler med den (motor er også en anelse oppskremt).
Jeg synes de originale sports/aerofjærene fungerer mye bedre sammen med harde dempere enn senkefjærer, de blir for harde slik at bilen rir for mye på fjærbevegelsen uten at demperne klarer å holde igjen. Sammenligner da med en 9-5 med identisk oppsett med unntak av fjærene. På dårlig vei blir veigrepet lidende og komforten blir selvsagt dårligere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2013, 19:08

Jeg kjører med SAS stagene sammen med et splitter nytt orginalt sportschassi (med automatisk nivåreg bak).
Ganske enkelt genialt oppsett!! Masse komfort og samtidig spenstig nok til at bilen føles flere hundre kilo lettere.

Tror NeoBrothers fortsatt har nye sportschassi igjen ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Snurrbo » 04 apr 2013, 20:22

Takk Ingvar, det er vel ganske nøyaktig det svaret jeg håpet på! Vet ikke om jeg tar meg råd til å sette i gang med foringene også. Sikkert lurt, men det er vel en del jobb og knot? Bør i tilfelle sette vekk jobben. Spørs hva de skal ha for det. Jeg har jo lyst til å gjøre ting selv, men har lite erfaring og må låne garasje. Rundene med en NSX på Våler må ha noe med den habile føreren av 9-5en å gjøre skulle jeg tro ;-)

Snakk om Bilstein… Ser at betegnelser går litt om hverandre. Stemmer det at sport = B6 (normal høyde) og sprint = B8 (senket)? Og du, Ingvar, har gått for sport selv om sportsfjærene er en anelse senket.

Tor: Jeg fant ikke noe hos NeoBrothers, men så at PartsForSaab påstår at de har. http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =2_189_207
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Ingvar N629 » 04 apr 2013, 22:17

Ja, jeg har B6. Holdbarheten er jeg forøvrig imponert over, de har stått på bilen i ca 100k km og kjennes nye ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Snurrbo » 26 apr 2013, 10:24

Nå har jeg fått ut fingern, og vil bestille... Jeg tenkte å velge HD-kyllingbeina til partsforsaabs.com (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015). Er det noen som vet om disse leveres som par, eller om jeg må bestille to? Det står egentlig ikke. Sendte en e-post til pfs, men har ikke fått svar.
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 apr 2013, 10:27

Snurrbo skrev:Nå har jeg fått ut fingern, og vil bestille... Jeg tenkte å velge HD-kyllingbeina til partsforsaabs.com (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4015). Er det noen som vet om disse leveres som par, eller om jeg må bestille to? Det står egentlig ikke. Sendte en e-post til pfs, men har ikke fått svar.
Det er pr. stk.

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Snurrbo » 26 apr 2013, 10:38

Takk takk! Enormt mye kortere responstid her enn hos kundestøtten til PFS :-)
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: -05 9-5: Valg av fjærer og dempere til SAS stabstag

Legg inn av Karl N1641 » 29 mai 2013, 20:18

Oppsettet mitt er nok litt vel stivt/hardt.
Hadde gått for originale sportsfjører og Bilstein sport idag (ville forøvrig beholdt same oppsett som eg har pr idag (SAS + polyurethane rund baut)).
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Svar