Mercedes felger til Saab

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Mercedes felger til Saab

Legg inn av yesiamabro » 08 feb 2015, 18:01

Hej.
Jeg har disse felgene for hånden jeg har tenkt å gi en liten shining om jeg kjøper de. 18x8.5 et 44 bak og 46 foran. Med 235 40 18 dekk. Kommer disse til å passe min 03 9-3 SS?
Bilde

Bilen den skal stå på.
Bilde

Tror det kan bli bra med polert kant med klarlakk, og gull/gunmetal senter.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av EdHunter N815 » 08 feb 2015, 18:29

Du må i alle fall huske senterringer i riktig størrelse, mener bestemt at Mercedes har større navdiameter enn Saab.

Regner med at du allerede vet at du må ha slingrebolter siden Mercedes har 5x112.

Jeg er litt usikker på hvordan det vil gå med tanke på innpress. Du må i alle fall være veldig obs på at de ikke tar i noe på innsiden, i og med at de har en god del høyere innpress enn originalt og er ganske bred. Ville ikke kjøpt uten å prøvemontere på bilen først!
Edit: pga. innpress vil de nok bli sittende litt langt inn i hjulbuen, akkurat som 9-5 felgene som står på bilen din nå. Det vil derfor kanskje ikke bli helt optimalt med tanke på utseende.
Sist redigert av EdHunter N815 den 08 feb 2015, 18:33, redigert 1 gang totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av odin1899 » 08 feb 2015, 18:33

Har de samme boltsirkel og innpress som originale Saab felger da?

Smak er personlig selvfølgelig, men gull lakering osv høres veldig harry..

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av 99Turbo » 08 feb 2015, 18:36

Stemmer at det er både feil boltsirkel og feil senterhull. Det vil garantert subbe i innerskjermen foran på standard fjærer og om du senker går det grundig til h..... Det subber akkurat i innerskjermen foran med 30 senk og originale Saab 7,5x18 felger med riktig innpress og 225x40 dekk.

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av yesiamabro » 09 feb 2015, 01:42

Ah, så det er innsiden som er problemet på disse bilene. Da burde jeg heller gå for 30-35 i innpress om jeg skal opp i bredde. Greit, det kommer litt lenger ut, men da er det iallefall litt klaring på innsiden.

Finnes det noen med 18-19x8.5-9.5 her på forumet? Bare så jeg vet hva jeg skal kikke etter.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av frkristiansen » 09 feb 2015, 07:03

Dersom du går for en felg som er 8,5 tommer bred så bygger denne 1,25 tomme innover og 1,25 tomme utover, i forhold til en stålfelg på 6 tommer, dersom du senker innpreset fra originale 41 mm til 35 mm så bygger den 6 mm ut, dermed endres sporvidden 12 mm, noe som vel er innenfor lovlig endring av sporvidden. Mens du får behov for 2,5 cm mer plass innover med en 8,5 tom bred felg, men vinner bare 6 mm på innpresset, så blir det veldig mye trangere.
Du flytter da dekkenes ytterside totalt 3,725 cm utover på hver side. (8,5' bredde med et=35mm vs 6' brede med et=41mm)
I tillegg flytter du dekkenes innerste side med 2,525 cm innover, (8,5' bredde med et=35mm vs 6' brede med et=41mm)

Rulleomkretsmessig er du uansett godt innenfor +/- 5%

går dette inn under ytterskjermene uten å ta borti noe blir det skjelden oppdaget.....

Jeg vil tro at det kan bli veldig trangt, særli nå de som har erfaring med bilen går for 7.5 tommer brede felger som bygger ca 0,5 tommer i forhold til original stålfelg,
så tilsier tallene at det er gode grunner for dette.
Sist redigert av frkristiansen den 09 feb 2015, 17:08, redigert 1 gang totalt.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av 99Turbo » 09 feb 2015, 09:19

Bygger vel 0,5" ut og 0,5" inn, ikke 1" så forskjellen på 35 og 41 innpress blir at felgen totalt bygger 6 mm lenger inn. 15 mm totalt avvik på sporvidde er lovlig, altså 7,5 mm på hver side. Få bryr seg, men plutselig er det en, men lite sannsynlig om ikke det avviker veldig mye. Som sagt, med 30 senk så subber det AKKURAT i plast innerskjermen ved fullt rattutslag med original Saab 7,5x18 med 225/40 dekk. Bygger felgen 6 mm lenger inn, så subber det 6 mm før.........

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av EdHunter N815 » 11 feb 2015, 12:27

Beardy skrev:Ah, så det er innsiden som er problemet på disse bilene. Da burde jeg heller gå for 30-35 i innpress om jeg skal opp i bredde. Greit, det kommer litt lenger ut, men da er det iallefall litt klaring på innsiden.

Finnes det noen med 18-19x8.5-9.5 her på forumet? Bare så jeg vet hva jeg skal kikke etter.
ET30 blir alt for mye andre veien igjen hvis du skal ha like brede felger, og vil nok kunne ta i skjermkanten. Jeg ville holdt meg mellom ET35 og ET44-45 sånn cirka, eventuelt må du ned i 8" bredde.
Maksimalt lovlig avvik i innpress er 7,5mm pr. hjul, altså kan 9-3 lovlig ha mellom ET33,5 og ET48,5. Dette er ikke noen fasit på hva som går og ikke går, men jeg synes det er en grei rettesnor å forholde seg til. Vel og merke vil du selv innenfor det lovlige begynne å få problemer når bredden samtidig økes betydelig som i dette tilfellet. Det er ikke innpresset som er problemet i seg selv, men kombinasjonen av innpress og økt bredde som frkristiansen sier.

Hva bredden angår så er alt over 8,5 glemmesak, med 9 eller mer vil det subbe enten ytterst eller innerst avhengig av innpress. Jeg skjønner heller ikke helt hva som er så gjevt med å ha mest mulig bredde. 9-3 er ikke noen stor bil, og bredere dekk enn 235 (som sitter fint på 8,5 felg) vil gjøre den helt umulig å kjøre med tanke på sporing. Jeg har prøvd min med alt fra 215 til 235, og foretrekker helt klart 225 i dekkbredde på denne bilen. 8" felg er derfor etter min mening helt perfekt.

Jeg har hatt BBS CK 19x8,5" ET35 med 235/35-19 dekk på min 2008 9-3SC, det gikk helt fint. Den har originalt sportsunderstell, senker vel 25mm om jeg husker rett. Tok aldri borti noe som helst der, men de ble byttet ut pga. helt elendig kjørekomfort. Mye sporing, og på litt dårlig vei var det alt for hardt, noe jeg også tror (sammen med rust) var del av årsaken til 3 (!) knekte fjærer sist EU-kontroll. I tillegg spiste den dekk i innerkant bak grunnet den store økningen i bredde, og det er ikke gøy for lommeboka å bytte ut 235/35-19-dekk hver 15-20k km.
Nå har jeg byttet til 18x8" ET38 med 225/40-18, og synes det er en helt annen bil å kjøre. Lite sporing og jevn og fin dekkslitasje. Når det gjelder veigrep tror jeg den faktisk har blitt bedre enn med 19", 35-profil gir rett og slett alt for lite demping i dekket til å ta unna ujevnheter på vanlig vei.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av yesiamabro » 11 feb 2015, 20:41

Tusen takk for kjempebra svar. Tror jeg kommer til å gå for 18x8.5 et 35 med 235 40 dekk. Da får jeg litt bredde, samt litt komfort med profilen. Tror det blir knallbra.
Da er det bare å finne riktige felger. :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av EdHunter N815 » 12 feb 2015, 13:59

Spørs hva budsjettet er da, men BBS CH og CK er etter min mening rå på 9-3. Vel og merke koster de vel rundt 4-5000 stk i Norge, men det hender de dukker opp brukt. Solgte dessverre mine i fjor.

Her er et bilde av min med CK 19", det blir selvsagt litt mindre iøynefallende med 18". Som du ser er det ikke mer enn akkurat plass til hjulbuen med tanke på bredden:

https://lh5.googleusercontent.com/-GbBO ... no/176.JPG
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Mercedes felger til Saab

Legg inn av 99Turbo » 13 feb 2015, 16:16

Original senk er vel 15 mm på standard fjær, ikke 25? Senker du 30, som er mest vanlig om det ikke er coilover, på 8,5 felg ET 35 så kommer det til å subbe i plastinnerskjermen foran vel fullt rattutslag. Da er du i hvert fall advart :wink:

Svar