Dekkdimensjon Saab 9-3 1.8t 2004 mod

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
kjebirk
Innlegg: 5
Registrert: 19 mar 2015, 10:50

Dekkdimensjon Saab 9-3 1.8t 2004 mod

Legg inn av kjebirk » 19 mar 2015, 12:27

Hei. Er ny her på forumet og er litt under middels bilkyndig.
Har fått tilbud om et sett felger m/dekk dim 195/60/15 original saab. Grunnen til at jeg er interessert i disse er at kona holder på og øvelseskjøre og synes det blir vanskelig å kjøre med lavprofil 225 dekkene som står på nå.
Er det noen som kan fortelle meg om ovenfornevnte dim kan brukes på min Saab, evt ulemper/fordeler. :)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Dekkdimensjon Saab 9-3 1.8t 2004 mod

Legg inn av redturbo » 21 mar 2015, 01:12

Hvis det ikke er montert bremseskriver som er for store til 15" felger så er det en helt grei dimensjon, i hvert fall på vinteren.
Bruker det selv på ikke-turbo-versjon av den bilen fra samme årstall.
Men i vognkortet står det vel større dimensjon på turbo-modellen.
Du kan jo gå både ned og opp en bredde-dimensjon enn det som står i vognkortet så lenge rulleomkretsen bevares sånn noenlunde .(innenfor 10% ?)

Det er jo betydelig fjæring i en så høy dimensjon som 65. Så mye at jeg synes det er ganske lett følbar forskjell på dekk fra ulike fabrikanter med samme hastighetskode. Det er særlig egenskapene i sving som jeg merker mest forskjell på.

Selv om felgen er original SAAB så har 9-3 modellen annet innpress (ET-verdi) å felgen enn 9-5'en. Verdien skal ikke avvike mer enn 15 mm for begge sider til sammen. Verdien beskriver forenklet forklart hvor lang inn/ut felgen stikker mot hjulbuen på karosseriet og avviker fra loddrett senterlinje i navet.

Svar