Hvor ofte skifter dere dempere?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av kanonjon » 03 apr 2015, 11:29

God dag til dere alle!

Jeg har en 1991 OG900 Turbo med Monroe dempere og Monroe anbefaler å bytte dempere ved 75000km. Nå har jeg snart kjørt 70000km med de, synes det er litt vanskelig å bedømme om jeg trenger å bytte de enda. Tanken var å kanskje bytte de når motoren skal ut, men det er bare løse tanker enda.

Hvor ofte bytter dere dempere?
Saab er livet!

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av little_e » 03 apr 2015, 15:26

Tjah. Nå har min 2005 9-5 Vector Sport gått 242 000 km med de originale demperne, og de virker ikke slitne ennå, såæh....
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 27 mar 2007, 19:04
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av 2strksm » 03 apr 2015, 16:36

Fikk skiftet fra det jeg antar(?) var originale sportsunderstell dempere på 9-5 MY06 på circa 170k På disse kunne stempelet presses ned for hånd når demperen stod i skrustikke. Klarte ikke å presse ned stempelet på de nye B6 demperne.
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av kanonjon » 03 apr 2015, 18:53

Synes Monroe demperne har fungert fint og gir god stabilitet, men bare stussa på hvorfor de anbefaler å bytte ved 75000km, men kan jo bare være sånn markedstriks for å få litt mer salg, hehe.

Har Monroe OEM (Original spec) foran og Monroe Reflex (progressive) bak.
Saab er livet!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 apr 2015, 19:48

Demparane er modne for utskiftning om bilen "gyngar" når du pressar ned bak eller framenden på bilen. Er bevegelsen oppatt kontant er demparen i OK stand.
Ellers er det ululig å sette eit viss km-intervall på bytte av slikt, det er jo faktorar som kor mykje bilen er lasta, kva type veiar den gå på osv som er medvirkaande til slitasjen. Om demparen er gåen merkar du det også på køyreegenskapane. Dei som har prøvd 9-5 Estate med utslitne "sykkelpumper" bak veit kva eg snakkar om.

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av kanonjon » 06 apr 2015, 20:04

Gynga på bilen min dag, demperne bak ser ut til å være fine. Men de foran gynget vel 2 omganger før det ga seg. Og det er bare etter 70000km. Nå vet ikke jeg om det har noen med min kjørestil, men jeg kjører veldig pysete, men på en annen side så har jeg kjørt land og strand i dette landet på noen av de værste veiene. Men hadde nesten forventet at de holdt litt til!
Saab er livet!

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av redturbo » 08 apr 2015, 00:00

Hjelle kan kjøre i ringer rundt meg hva gjelder kunnskap om bil, men:
Det er ikke nødvendigvis slik at en demper er god nok selv om bilen raskt slutter å gynge.
Likevel kan demperen i praksis være slitt fordi de belastninger den utsettes for på veien er svært mye større og bevegelsene langt mer kompliserte enn en enkel gyngebevegelse.

Hørbare smell/dunk i bilen ved passering av broskjøter kan være / er ofte dårlige dempere.
På noen biler var (er?) demperne underspesifisert for å gi "komfortable" egenskaper på gode veier og lite last, og det smeller likevel selv om bilen er flunkende ny. Etter egen erfaring gjaldt det særlig Opel og franske biler.

Dempere slites ofte gradvis så man venner seg til gradvis dårligere kjøreegenskaper.
Verre er det at bremselengden øker, særlig på ujevnt underlag og ikke minst i svinger.
I tillegg minsker de belastningen og slitasjen på andre deler hjulopphenget hvis de fungerer godt.
Monroe har vært ærlige i denne informasjonen i årevis.

Helt subjektiv har jeg inntrykk av at dempere på eldre modeller ikke holdt så lenge som moderne dempere, så det virker som en god ide å bytte dem før 100.000 Km. Jeg er helt tilhenger av å bytte dem før bilen får "slitsomme" kjøreegenskaper.
På de 4 SAAB-ene jeg har hatt så har demperne bak blitt tidligere slitne enn demperne foran, så det har gått omtrent 2 sett dempere bak på ett foran.
Det kan ha sammenheng med bruk som familienbil og mye last på langtur.
Bak er jo svært enkelt å bytte sammenlignet med foran og dempere er billige.
Sist redigert av redturbo den 08 apr 2015, 18:02, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av kanonjon » 08 apr 2015, 08:11

Takk for innspill!

Jeg bestilte nye Monroe dempere igår, gikk for de progressive (Reflex). Vurderer kanskje å bytte de bak og, så har jeg et helt nytt sett med dempere på bilen. Motoren skal ut og oppheng foran og bak skal gåes over uansett, dette gir rom for enkel utbytte. :)

Demperne bak er rundt 60k gamle. Som du sier, redturbo, så koster de heller ikke så mye.

Skal dessuten til Nurburgring og Spa-Francochamp, greit å ha ting i orden da :p
Saab er livet!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 apr 2015, 17:33

redturbo skrev:Hjelle kan kjøre i ringer rundt meg hva gjelder kunnskap om bil, men:
Det er ikke nødvendigvis slik at en demper er god nok selv om bilen raskt slutter å gynge.
Likevel kan demperen i praksis være slitt fordi de belastninger den utsettes for på veien er svært mye større og bevegelsene langt med kompliserte enn en enkel gyngebevegelse.
Nuvel, eg er berre ein glad hobbymekanikar, er nok monge som veit meir enn meg... :)
Er enig med det du skriv ellers, men metoden med å gynge bilen synes eg oftast har gitt en bra indikasjon, burde nok presisert det - no når eg les det seinare kan det virke litt bastant. Men kjenner en bilen vil en jo oftast merke at noko ikkje er som det ein gong var med køyreegenskapane, so nemnte metode kan det jo vere med på å stille "diagnose".

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Hvor ofte skifter dere dempere?

Legg inn av kanonjon » 10 apr 2015, 16:51

Bilde

Da ble det disse både foran og bak, så vil tiden vise hvor lenge disse holder :)
Saab er livet!

Svar