9-3 bremsekraftforsterker ++

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
bas
Innlegg: 22
Registrert: 03 sep 2011, 18:55
Bil: SAAB 9-3 SE, 2002, 2.0T
Sted: Buskerud

9-3 bremsekraftforsterker ++

Legg inn av bas » 19 apr 2015, 15:04

Strever litt med bremseproblemer som jeg ikke helt har klart å finne løsninga på. Kort fortalt har jeg ved to anledninger mistet bremskraft, dvs. pedalen går rett i bunn. Det har aldri skjedd ved småkjøring, men på ca. samme sted begge ganger (etter ca. 3-4 mil), men dette kan være ytterst tilfeldig. Bremsene bak var dårlige og jeg la merke til at høyre bakhjul ble fryktelig varmt når dette skjedde, så jeg antok at kanskje bremsevæsken kokte som følge av at bremsene lå på og forårsaket dette. Overhalte bakbremsene (nye calippere, klosser, håndbrekksko og bremserør bak), og har ikke klart å fremprovosere feilen etterpå (så har jeg heller ikke kjørt veldig langt etterpå), men oppdaget ved en tilfeldighet en svak suselyd når bremsepedalen er i en spesiell posisjon ("sweet spot"). Klarer også å slippe ut vakuum (hører suselyd, og pedalen blir hard) ved å manuelt bevege litt på overføringa som sitter gjennom torpedovegg og inn i forsterkeren.

Jeg har også en motorkode (P1110), som egentlig ikke sier noe om lekkasje i bremseservo og jeg har derfor ikke tenkt de baner, men begynner nå å tro at det kanskje er en sammenheng (koden er jo vakuum feil, så ikke usannsynlig), og at det er dette som er den reelle grunnen til at jeg innimellom mister bremsene. MEN, det jeg stusser på er hvorfor bremsepedalen isåfall oppfører seg motsatt av hva man skal tro hvis det er lekkasje, dvs. jeg ville trodd bremsene ble harde, ikke at pedalen går i bunn :-k

Noen som kan kaste litt lys over dette?

Også lurer jeg på om det er modell/årsmodell avhengig hva slags bremsekraftforsterker man må kjøpe (slik som med f.eks master sylinder). Bilen er en 9-3. 2.0l turbo, 2002 modell (type I).

Svar