Conti dekk: red dot skal 180 grader for ventil?
Lagt inn: 18 mai 2015, 13:44
Hei!
Fikk på fredagen satt "løse" Conti sommerdekk jeg hadde liggende fra i fjor på mine alufelger. Disse sommerdekkene gikk kun 4 mil i fjor. Fornøyd med montering og avballansering virker OK.
MEN, plutselig ser jeg på Bilfikserne, at når E.C skifter dekk, så skal den røde prikken stå 180 grader ovenfor ventilen. Dette fordi den røde prikken er ref.for dekkets høyeste/tyngste punkt ved rotasjon, og at man ved å montere dekket slik utjevner rotasjonskreftene.
Dette skriver også Conti om http://www.continental-tyres.co.uk/www/ ... n_1_en.pdf
Nå er ikke denne regelen fulgt på bilen min ser jeg. Og det er litt rart for karen har vært i bransjen siden 1996.
Kan det være fordi dette punktet har endret seg fordi dekkene hadde rullet noen mil? Er det noe å bry seg om egentlig?
Fikk på fredagen satt "løse" Conti sommerdekk jeg hadde liggende fra i fjor på mine alufelger. Disse sommerdekkene gikk kun 4 mil i fjor. Fornøyd med montering og avballansering virker OK.
MEN, plutselig ser jeg på Bilfikserne, at når E.C skifter dekk, så skal den røde prikken stå 180 grader ovenfor ventilen. Dette fordi den røde prikken er ref.for dekkets høyeste/tyngste punkt ved rotasjon, og at man ved å montere dekket slik utjevner rotasjonskreftene.
Dette skriver også Conti om http://www.continental-tyres.co.uk/www/ ... n_1_en.pdf
Nå er ikke denne regelen fulgt på bilen min ser jeg. Og det er litt rart for karen har vært i bransjen siden 1996.
Kan det være fordi dette punktet har endret seg fordi dekkene hadde rullet noen mil? Er det noe å bry seg om egentlig?