Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Legg inn av redturbo » 14 sep 2015, 16:18

Mener at et SAAB-verksted har sagt til meg at parkingeringsbremsen ikke er en driftsbrems og ikke skal trekkes til mens bilen kjører, heller ikke på EU-kontroll.

Den som har bilen til EU-kontroll nå sier at det er pålagt å teste parkeringsbremsen mens hjulene triller.
Er det riktig?

Parkeringsbremsen kan vel kontrolleres ved å forsøke å vri hjulet når den allerede er trukket til ?

Det er vanskelig å få til lik bremsevirkning med parkeringsbremsen på begge sider på NG900 som er blitt noen år pga wire-fester og løsningen SAAB hadde på tidliger modeller av NG900.

Kan jeg kreve at verkstedet mitt tester med stillestående hjul som nevnt over?
Sist redigert av redturbo den 14 sep 2015, 19:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Parkerngsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m, fl

Legg inn av TurboTrykk » 14 sep 2015, 17:46

Parkeringsbremsen fungerer også som en nødbrems, så er vel ganske vanlig at den testes med rullende hjul.
I en nødsituasjon er det jo greit at man bremser beint selv med håndbremsen.

det som står i veiledningen for periodisk kjøretøykontroll ang parkeringsbrems er:

"Kontroller mekanisk tilstand og innfesting
Kontroller at parkbremsens betjeningsinnretning låses i
parkstilling.
Visuell kontroll av bremsewire, stag, armer,
forbindelsesledd mens bremseanlegget aktiveres"

står faktisk ingenting om at hjulene må rulle.

link her http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FIL ... edning.pdf
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2015, 19:55

Hvordan skal det ellers testes? Det tillates 50% forskjell når jeg har hatt bil inne på Biltilsynet for registrering. Om det er krav også på EU-kontroll vet jeg ikke, men jeg har iallfall aldri hatt noe problem med å justere innenfor krav, vel og merke så lenge det justeres korrekt. Bak på navene først, deretter finjusterer jeg på wiren for å få mest mulig effekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Legg inn av redturbo » 24 sep 2015, 09:57

Det sa min mekaniker også: Eneste måten han hadde for å teste var rullende brems. Man kan jo teste i brattbakke, selvsagt, men lite av det inne på et verksted kanskje. Hehe, husker at Møller på Skøyen hadde en veldig bratt oppkjøring til verkstedet i riktig gamle dager...

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Legg inn av EdHunter N815 » 30 sep 2015, 20:03

Jeg kan ikke se at det gjør noen skade om de trekker i brekket en gang eller to i lav hastighet. Det er for så vidt riktig at man ikke skal gjøre det i tide og utide mens man kjører (spesielt ikke i høy fart), men en gang hvert andre år går nok veldig bra. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar