Side 1 av 1

Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Lagt inn: 14 sep 2015, 16:18
av redturbo
Mener at et SAAB-verksted har sagt til meg at parkingeringsbremsen ikke er en driftsbrems og ikke skal trekkes til mens bilen kjører, heller ikke på EU-kontroll.

Den som har bilen til EU-kontroll nå sier at det er pålagt å teste parkeringsbremsen mens hjulene triller.
Er det riktig?

Parkeringsbremsen kan vel kontrolleres ved å forsøke å vri hjulet når den allerede er trukket til ?

Det er vanskelig å få til lik bremsevirkning med parkeringsbremsen på begge sider på NG900 som er blitt noen år pga wire-fester og løsningen SAAB hadde på tidliger modeller av NG900.

Kan jeg kreve at verkstedet mitt tester med stillestående hjul som nevnt over?

Re: Parkerngsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m, fl

Lagt inn: 14 sep 2015, 17:46
av TurboTrykk
Parkeringsbremsen fungerer også som en nødbrems, så er vel ganske vanlig at den testes med rullende hjul.
I en nødsituasjon er det jo greit at man bremser beint selv med håndbremsen.

det som står i veiledningen for periodisk kjøretøykontroll ang parkeringsbrems er:

"Kontroller mekanisk tilstand og innfesting
Kontroller at parkbremsens betjeningsinnretning låses i
parkstilling.
Visuell kontroll av bremsewire, stag, armer,
forbindelsesledd mens bremseanlegget aktiveres"

står faktisk ingenting om at hjulene må rulle.

link her http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FIL ... edning.pdf

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Lagt inn: 14 sep 2015, 19:55
av Ingvar N629
Hvordan skal det ellers testes? Det tillates 50% forskjell når jeg har hatt bil inne på Biltilsynet for registrering. Om det er krav også på EU-kontroll vet jeg ikke, men jeg har iallfall aldri hatt noe problem med å justere innenfor krav, vel og merke så lenge det justeres korrekt. Bak på navene først, deretter finjusterer jeg på wiren for å få mest mulig effekt.

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Lagt inn: 24 sep 2015, 09:57
av redturbo
Det sa min mekaniker også: Eneste måten han hadde for å teste var rullende brems. Man kan jo teste i brattbakke, selvsagt, men lite av det inne på et verksted kanskje. Hehe, husker at Møller på Skøyen hadde en veldig bratt oppkjøring til verkstedet i riktig gamle dager...

Re: Parkeringsbrems EU-kontroll-måte NG900 1995, 9-3 m.fl

Lagt inn: 30 sep 2015, 20:03
av EdHunter N815
Jeg kan ikke se at det gjør noen skade om de trekker i brekket en gang eller to i lav hastighet. Det er for så vidt riktig at man ikke skal gjøre det i tide og utide mens man kjører (spesielt ikke i høy fart), men en gang hvert andre år går nok veldig bra. :)