Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 10 feb 2016, 20:50

Det meste i understellet runder snart 200kkm. Har akkurat vært gjennom EU uten mangler, og ikke noe galt å se eller kjenne.

Tenker likevel å oppgradere litt, for en bedre kjørefølelse.
En del foringer er tenkt skiftet til powerflex. SAS krengere skal på.
Høyden på bilen synes jeg er akkurat passe. Fremme blir det Bilstein B6, har ikke tenkt å skifte fjær.
Bak hadde jeg egentlig ikke tenkt å skifte annet enn stabilisator, men vurderer å fornye nivomat demperne, er veldig fornøyd med disse.

Har ikke sett andre som har kombinasjonen B6 fremme og nivomat bak, men har jo selv tro på at dette blir bra. JA eller NEI?

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 27 jun 2016, 18:07

Da har jeg fått kjørt litt med bilen etter oppgradering. Nivomat dempere kom med Bring på døra i dag, og er ikke fornyet enda.

Positivt: Styrefølelse, og så godt som ingen krenging i sving.
Negativt: Humper og ujevnheter i veien kjennes bedre.

Nå er jeg godt oppi 40 årene, og har normalt en fornuftig kjørestil. Men kan kjøre litt inspirert iblant, og da er det jo moro å kjenne at redskapen duger :-)
Jeg trenger nok å kjøre og kjenne på bilen litt mer, men forskjellen merkes tydelig, både positivt og negativt.

Skauger
Innlegg: 14
Registrert: 22 jun 2010, 18:13
Navn: Åsmund
Bil: 9-5 Vector sport estate 05'

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Skauger » 10 feb 2017, 00:37

Hei totakt, og andre med erfaring!

Det interesserte meg det du skriver over her om Bilstein sportdempere, og det jeg har lest i tråden om Nivomat. Jeg vurderer den samme oppgraderingen på min 2005 9-5 vector sport estate som har tilbakelagte 170'km. Dempere er tilsynelatende helt i orden, men jeg føler at nybil tightheten mangler, og spesielt fronten føles litt tung. Bor på hullete grusvei så får ofte påminnelse om tilstanden..

Komfort er førsteprioritet for meg, men samtidig er det vanskelig å velge bort kjørefølelsen.. :roll: Foran står det mellom originale sportsdempere og bilstein sport, og beholde fjærer. Lest veldig mye positivt om Bilstein sport egenskaper og holdbarhet, men jeg er redd for å investere mer penger og få mindre komfort! #-o Tilbakemeldingen din over virker å konkludere med noe mindre komfort med Bilstein Sport..? Hva er erfaringen etter å ha kjørt en stund?

Nivomat kom jeg over etter litt lesing på forumet, og det jeg har lest har vært utelukkende positivt :D De virker å være likeverdig originale dempere ved ulastet bil, men også mye bedre ved last. Siden jeg har begynt å kjøre med campingvogn og det heller ikke sjelden kjøres tur med "lass" virker dette som en selvfølgelig investering? Hva er erfaringen?

Jeg har ikke Nivomat som standard, men det virker som at Nivomat demper sammen med Nivomat fjær kan byttes én til én? Høyden er vel lik så lenge en holder seg til sport? Prismessig er det en investering, billigste nå er R&D carparts 2x259Euro ex.mva. + Nivomat fjærer hos speedparts.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Ingvar N629 » 10 feb 2017, 08:50

Bilstein B6 dempere gir definitivt en stivere bil, men ukomfortabel blir den ikke, akkurat. Kan legge til at jeg har kjørt ca 140 000 km med mine Bilstein sport og originale fjærer, og dette er fremdeles betydelig tightere enn nye, originale sportsdempere. Holdbarheten er det altså ikke noe å si på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Skauger
Innlegg: 14
Registrert: 22 jun 2010, 18:13
Navn: Åsmund
Bil: 9-5 Vector sport estate 05'

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Skauger » 12 feb 2017, 23:31

Takk for svar Ingvar. Jeg har blitt overbevist om å gi B6 sjansen, så blir bestilling snart 8)

Blir usikker på hva som bør bestilles med, spesielt Nivomat demperne. Til standard chassi leveres nivomat som kit med deksel, stopper, foringer, skiver og mutter.. Til sport derimot, kun demper.. #-o Går det greit å gjenbruke monteringsdelene? Det er ikke bare lett å få en komplett ordre ser jeg.. Og B6 ene foran, passer rett på? Jeg har bare tenkt å bytte lageret i topp.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Kristian N2215 » 13 feb 2017, 10:28

B6 foran og nivomat sport bak kan vel bli litt rar kombo? Tror bilen vil føles slapp ut i baken siden B6 er en del stivere en det originale sportchassiet.
Mulig noen har førstehåndsinfo rundt dette.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 13 feb 2017, 21:01

Baken på min kombi ble merkbart strammere etter at nivomat demperne ble fornyet. Så selv om nivåfunksjonen fungerte, var dempingen vesentlig redusert.
Jeg synes ikke min kombi med B6 fremme og nivomat sport føles slapp bak.
Jeg tror ikke du kan bytte bare fjør og demper for nivomat, men må kjøpe et ombyggingssett. Jeg gjentar TROR, fordi jeg husker ikke helt... Høyden mener jeg skal være lik med vanlig sport. For deg med campingvogn og last, er nivomat det beste valget, men det koster.
Med tanke på grusveien din og komfort, ville jeg tenkt en gang til på Bilstein B4 eller original sportsdemper fremme. Jeg kjører lite på grusvei, og fornyet mer enn bare demperne, alt på en gang. Men regner med B4 eller original sportdemper fremme vil være mer komfortabel enn B6 på grusvei? Hva sier dere andre?
For å bedre at fronten føles litt tung, tenker jeg på to ting fremme: B6 dempere og SAS krengehemmer.

Jeg hjelper deg gjerne videre med nivomaten, her eller på PM. Har ikke alt i hodet nå, men mener jeg kan grave frem infoen du trenger.
Bruk litt tid før du bestiller noe, så er det størst sjanse for at du blir fornøyd.
Sist redigert av totakt den 13 feb 2017, 21:13, redigert 1 gang totalt.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 13 feb 2017, 21:11

B6 og de andre nevnte dempere passer rett på. Lageret i toppen kjøper du originalt.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 13 feb 2017, 22:23

Hva som oppfattes som en passelig komfortabelt eller stivt understell, er jo også individuelt. Noen kjører hardt, og da er det jo best med et stivt oppsett.
For min egen del blir det jo ofte at man må følge trafikken, og fornuftig kjørestil. Oppgraderingen jeg har gjort er nok således litt i overkant for mitt bruk, men jeg angrer ikke. SAS krengerne er vel det jeg er mest fornøyd med. Bilen krenger jo ikke lenger i sving. Om jeg skulle gjort noe annerledes for bedre komfort, måtte det være å ikke brukt Powerflex i stedet for original i en del foringer. Og kanskje B4 eller original sportdemper fremme.
Når det en gang i blant går litt friskt, ville jeg ikke hatt noe annerledes.

Skauger
Innlegg: 14
Registrert: 22 jun 2010, 18:13
Navn: Åsmund
Bil: 9-5 Vector sport estate 05'

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Skauger » 13 feb 2017, 23:23

Takk for fin tilbakemelding :D Godt å høre at denne komboen funker sammen, kan jo forstå skepsisen til Kristian. Kanskje noe å tenke på etter en del år, når originalen bak erfaringsmessig takker for seg og Bilstein foran er tight som ny...

Jeg kan lett gå bort fra valget av B6 igjen til fordel for komfort. Håpet var at nye dempere uansett ville gjenvinne nybilfølelsen og at 9-5 sport egentlig har en fin miks av kjøreegenskaper og komfort passende en familiebil. (Hyler til daglig rundt med e-golf som er gokart sammenlignet) Holdbarhet er heller ikke veldig viktig argument, Saaben går knapt 10k i året.. Tung front regner jeg også med vil bedre seg med nye dempere uansett type(?). Det er typisk litt røff kjøring over fartsdump som virker som å bånne demperne nå. Prisforskjellen mellom original og B6 på knapt 1000 kroner, gir jo ingen tvil om mest for penga. B6 får også mye skryt for følelsen av lettere bil.

Så var det Nivomaten da, som jeg lever i trua på at passer bolt on, parret med riktig fjær selvfølgelig (disse har jeg bestilt :roll: , mon tro om de er stivere enn vanlig fjær...?) Jeg tenker at feste nede på hjulopphenget må være det samme, og det samme med konsollen i topp. Det står ihvertfall ikke noe begrensninger i hvilke modeller konsollen passer til. Kanskje det er forskjell på montasjedelene, de følger jo med standardnivomaten. Kan det være noe annet som er forskjellig da? Jeg vil anta det finnes info på nett om motsatt bytte, nedgradering FRA nivomat, men har ikke pønsket ut den rette søketeksten enda...

Standard Nivomat: http://www.rendcarparts.com/saab/parts/ ... /RD5238530
Sport Nivomat: http://www.rendcarparts.com/saab/parts/ ... RD12764422

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av TiaZzz » 14 feb 2017, 09:35

Jeg har B8 og Eibach-fjører og synes ikke komfort er fraværende. At B6 skulle bli stylter er å ta i. Originalt understell på 9-5 er jo som å kjøre sjark – også sammenlignet med andre biler med originalt understell.

Skauger
Innlegg: 14
Registrert: 22 jun 2010, 18:13
Navn: Åsmund
Bil: 9-5 Vector sport estate 05'

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Skauger » 14 feb 2017, 22:58

Jeg innser at jeg har veldig sære ønsker, spesielt på et forum som dette! Jeg synes de fleste ordinære nybiler er unødvendig stive og stumpete, og da speiselt tyske. Det spørs om standard 9-5 med kjøreegenskaper som sjark var det jeg egentlig skulel gått for :lol: Med denne holdningen som 30åring er det vel ikke lenge til ender med Volvo [-X Jeg får flashback til min forrige Saab, OG9-3 MY02. Kan til tider savne komforten, men ville ikke gått tilbake til det hjulopphenget.. Det får nå være litt presisjon!

Nivomat demper tror jeg fortsatt passer direkte, men har bare funnet en kommentar som bekrefter det på Saacentral. Spørs om jeg for sikkerhets skyld skal bestille alle montasjedelene nye, så sikrer jeg også komforten med nye foringer i topp også.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Ingvar N629 » 15 feb 2017, 08:08

Tror vel ikke Bilstein B4 er så dumt det heller, om du vil beholde maksimalt av komforten. Jeg har det liggende for montering på 9-5 Aeroen til kona. Tror den blir helt grei med kombinasjonen B4 og Aerofjærer. Aeroen har jo også litt kraftigere krengehemmere enn originalt, det hjelper på. Synes faktisk den er grei å kjøre nå, krenger jo betydelig mindre enn en standard 9-5 men siden demperne er slitt så holder de ikke igjen noe i litt skarpe dumper, og bevegelsen slår rett i fjærene. Slik sett er min egen med B6 mer behagelig å kjøre.
Det skal sies at begge 9-5ene her i gården er sedaner, som er lettere og betydelig mindre understyrte enn stasjonsvogna. Jeg synes forskjellen er så stor at jeg faktisk ikke kan tenke meg å gå over til stasjonsvogn kun pga kjøreegenskapene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av totakt » 15 feb 2017, 19:28

De andre som skriver her har nok mer kompetanse i emnet enn jeg har. Jeg har bare erfaring med en Saab. Jeg vet ikke om det er forskjell på original sportdemper og B4. Ut i fra det du skriver, tror jeg en av disse er det beste valget for deg.
Nivomat er en jungel, vanskelig å finne ut av, eller bli klok på. Nå ser jeg at du har bestilt fjær til dette. Jeg vet ikke om den er stivere enn vanlig fjær. Men det er mye mulig. Baken på bilen din vil uansett bli strammere, men ikke ukomfortabel.

Skauger
Innlegg: 14
Registrert: 22 jun 2010, 18:13
Navn: Åsmund
Bil: 9-5 Vector sport estate 05'

Re: Oppgradere understell 2004 9-5 Aero kombi

Legg inn av Skauger » 16 feb 2017, 18:57

Forstår argumentet at stivt også er komfortabelt. Merker det spesielt med den knapt innkjørte e-golfen hvor en kjenner hver lille ujevnhet i asfalten, men hvert slag er så tight at det innbyr bare til å gi på og "fly" over. Til sammenligning virker det som Saaben faller fra hverandre :wierdface:
Når det gjelder stasjonsvogn/sedan så savner jeg combi coupe! Da hadde det vært et reelt alternativ..

Hvilken demper av fabrikkkvalitet som er best er jo et interessant tema. Bilstein B4 skal vel tilsvare OE kvalitet hvis jeg ikke har misforstått(?) Så teoretisk er den like god (dårlig) som Saab OE (Sachs). Men kvalitetsforskjeller finnes vel også? Når Ingvar velger Bilstein B4 er det kanskje ikke tilfeldig. Finner disse hos PFS for 73 Euro ex.VAT (halve prisen av B6) så det er også billigere enn Saab OE (2500 kr ferdig tollet ca). Denne passer i motsetning til OE både for standard og sport chassi ser det ut til, har jeg rett?

Mtp. komfort har jeg også vurdert Koni FSH, men blir ganske dyrt å kjøpe et helt sett. Lest også noe varierende erfaring hvordan den dynamiske dempingen fungerer..

Svar