Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 24 sep 2016, 00:47

Hei

Som overskriften sier så har eg fått problemer med tårnlagerene framme på min saab 9-3 2005modell, skjønner ikkje ka grunnen til detta kan være.

Støtdemperane er nye, eg pumpa dei før montering, eg satte på fjæra, slik at den ligger nedi sete på støtdemperen, satte på mansjetten, buffer, nye tårnlagere også støttelager over det og tighta til med slagtrekker, eg måtte løsne fjørklemmene for att stempele i støtdemper ikkje skulle rotere, også drog eg til med slagtrekkeren, så monterte eg støtdemper igjen, og det går jo ikkje an å montere støttelagere feil vei,, monterte også nye lenkestag fra stabstag til støtdempere framme.

Eg har skiftet tårnlager to ganger nå !! .. Eg kjører i 3-4 dager så begynner klakkinga igjen, noen innspill om ka eg kan ha gjort feil ?.

Eg har bestillt meg spesialverktøy for støtdemperane så om det er slagdrillen som ikkje drar til låsemutteren godt nok så finner eg ut av det iløpet av noen få dager hværtfall. Har også kjøpt meg nytt sett me tårnlager :P

Noen som har noen gode tips/triks ?

Eg kan nå også nevne at eg har gjort jobben på denne måten : https://www.youtube.com/watch?v=hBG8Je0o9wE bare UTEN spesialverktøye for å stramme låsemutteren.

Mvh Erik

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av Paradigm N558 » 24 sep 2016, 08:57

Kjøpte noe uorginalt tårnlager fra Speedparts en gang, de vara i under en mnd.
Kjøpte så orginalt, og ble ikke plaget i det heletatt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 27 sep 2016, 20:32

Paradigm N558 skrev:Kjøpte noe uorginalt tårnlager fra Speedparts en gang, de vara i under en mnd.
Kjøpte så orginalt, og ble ikke plaget i det heletatt.

Hmm dette er fra sachs da, rekner med at det er kvalitet ?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av Kato » 28 sep 2016, 11:25

Dette (heller) kan jeg ikke så mye om, men tok en titt i WIS for å se om der er noen tips/triks, uten at jeg kan se at noen refererer direkte til klakkinga.

Det er nok viktig at fjæra er klemt sammen når låsemutteren skal trekkes til, noe den skal med med et moment på 105 Nm - når stempelstanga er låst.

Det presiseres at den nedre enden av fjæra skal ligge an mot stoppklakken i fjærsetet og de tre boltene på toppen skal dras til vekselvis mot et moment på 19 Nm. De to muttrene som fester spindelhuset skal trekkes til med 80 Nm + 135° og den til staget med 64 Nm.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av TiaZzz » 28 sep 2016, 13:12

Du har ikke slitne gjenger i konsollen som lagret ligger i, slik som jeg? Vibrasjoner gjør at hele fjærbeinet løsner fra karosseriet og klakker. Må få fikset dette snart.

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 28 sep 2016, 19:36

TiaZzz skrev:Du har ikke slitne gjenger i konsollen som lagret ligger i, slik som jeg? Vibrasjoner gjør at hele fjærbeinet løsner fra karosseriet og klakker. Må få fikset dette snart.
Du tenker på støttelageret som går imot karosseriet ? Dette har jeg ikkje tro på er problemet, da støttelageret er relativt nytt.

Men uansett takk for innspill ! Det setter eg pris på ! :D

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 28 sep 2016, 19:38

Kato skrev:Dette (heller) kan jeg ikke så mye om, men tok en titt i WIS for å se om der er noen tips/triks, uten at jeg kan se at noen refererer direkte til klakkinga.

Det er nok viktig at fjæra er klemt sammen når låsemutteren skal trekkes til, noe den skal med med et moment på 105 Nm - når stempelstanga er låst.

Det presiseres at den nedre enden av fjæra skal ligge an mot stoppklakken i fjærsetet og de tre boltene på toppen skal dras til vekselvis mot et moment på 19 Nm. De to muttrene som fester spindelhuset skal trekkes til med 80 Nm + 135° og den til staget med 64 Nm.
Den nedre delen av fjæra monterte eg vell ca halv centi fra stoppklakken, eg har ikkje brukt momentnøkkel, bare momente i armen. Eg skal låne meg en momentnøkkel og gjøre alt fra boka ! Kjempetakk for innspill, setter eg stor pris på :D

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 28 nov 2016, 12:05

Har begynt å tenke på om det kan være noe annet som skylder klakking, da alt er blitt gjort etter boka... så eg skifta begge foringene til stabstag framme også har eg tidligere skiftet begge lenkestaga fra stabstag til støtdemperane... men heller ikke dette funka.. lurer nå på om det faktisk kan være stein osv som legger seg i fjørskåla som lager lydene, evt fjøra som beveger seg litt.. noen som vet om en får kjøpt gummi til fjørskåla slik at ikke fjøra går i direkte kontakt med metallet i fjørskåla??

Kan nevne at bærearmene bare er 2år gamle. Så tviler på at det har noe med disse å gjøre.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 nov 2016, 12:43

Det er å få kjøpe ein plast/gummi-slange som gjer at fjøra ikkje står i direkte kontakt med fjørbeinet ja om ikkje fjøra di allereie har dette.
https://www.maptunparts.se/chassi/fjadr ... i-03-.html

Går også å handle hjå ditt lokale Saab-verksted for omtrent samme prisen.

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 28 nov 2016, 18:07

Hjelle, N6 skrev:Det er å få kjøpe ein plast/gummi-slange som gjer at fjøra ikkje står i direkte kontakt med fjørbeinet ja om ikkje fjøra di allereie har dette.
https://www.maptunparts.se/chassi/fjadr ... i-03-.html

Går også å handle hjå ditt lokale Saab-verksted for omtrent samme prisen.
Da ha eg bestillt til begge demperene framme.. håper å få ordna det til helga, rengjøre skikkelig også tre på gummien, håper dette løser problemet. Temmelig lei av de klakkelydene nå.

believe93
Innlegg: 22
Registrert: 25 jul 2015, 17:08
Navn: erik

Re: Problemer med skift av støtdempere framme, hjelp !

Legg inn av believe93 » 13 feb 2017, 23:19

Nå har eg kjørt med plastslangene, men med engang eg kjørte opp til hytta, ca 2-3km oppoverbakke grusvei så kom den grusomme klakking tilbake. Og jeg vet det kommer av stein som legger seg i fjørskåla og blir knust av fjøra... er så drit lei dette nå, merkelig at ingen andre har erfart dette før. Men nå vet jeg hvertfall 100% hva feilen er.. noen tips/triks til dette? Begynner å bli ganske fortvilt av hele greiene.

Kan det være at fjøra er sliten og flekser i humper mer enn den skal? Ikke vet jeg.

Takker for alle tilbakemelding

Svar