Side 1 av 1

Moment ved montering av understell

Lagt inn: 10 feb 2017, 09:13
av Frode N073
skal bytte foringer i fremre bærebruer + de fremre på bærebruene bak til Powerflex.

Vedmontering. Skal det da brukes moment på dette? evt hvor mye er det snakk om?
Må invistere i en momentnøkkel og må da vite hva jeg trenger.

har en type stor i dag men den begynner på 90-100 ish nm. mener og huske at den akkurat kan brukes ved stramming av toppen.

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 10 feb 2017, 11:26
av TurboTrykk
Jeg bruker biltema sin nøkkel til 299ish og den gjør jobben helt greit. Går fra 20 til 120nm om jeg ikke husker helr feil .Utrolig ok med 10 års garanti på verktøy der.

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 10 feb 2017, 12:33
av Frode N073
tenkte og kjøpe denne

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000016644/

men det jeg lurer på er hvor mye moment dette skal strammes med.

Noen som vet?

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 10 feb 2017, 14:16
av Hjelle, N6
Armane framme mot karroseri skal ha 100Nm + 45 grader.
Reknar med det er "A-rame"-foringane bak du tenker på, plata med dei tre skuane skal ha 90Nm + 30 grader. Bolten som går gjennom foringa skal ha 90NM + 60 grader.

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 12 feb 2017, 14:48
av Landmann
Er dette moment på tørre gjenger?

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 12 feb 2017, 23:46
av Hjelle, N6
Landmann skrev:Er dette moment på tørre gjenger?
Det står ikkje sovidt eg har fått med meg noko om det i verkstadhandboka. Men det vanlige er vel å oppgi moment på tørre gjengar, so eg går utifrå at det gjeld her også.

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 13 feb 2017, 10:26
av Kristian N2215
Nå er det jo stor forskjell på tørre og nye/rustfrie gjenger og tørre rustne gjenger også da :-P

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 13 feb 2017, 10:53
av Ingvar N629
Kristian N2215 skrev:Nå er det jo stor forskjell på tørre og nye/rustfrie gjenger og tørre rustne gjenger også da :-P
Definitivt, og med sand og støv som det alltid er rikelig av på et bilunderstell så blir det ikke enklere. Med vinkeltrekking reduseres jo dette problemet vesentlig, men momentet før vinkeltrekking har jo en del å si. Det er forøvrig ikke selve momentet som er det viktige, men den beregnede forlengelsen av bolten som momentet tilsvarer. Korrekt forlengelse skal ikke være så stor at bolten får varig forlengelse, og ikke så liten at bolten får for liten klemkraft og løsner. Det er iallfall viktig med helt rene bolter og gjenger om tiltrekking med moment skal være noe poeng. Jeg beregner normalt momenter med lett oljede gjenger og anleggsflate under bolthodet når jeg beregner i jobbsammenheng, da jeg tror det er lettere å matche teori og faktiske forhold når man gjør det slik. God rengjøring og å tørke over med en fille med litt kobberpasta kan kanskje være tingen.
Lurer på om det ikke var Rolls Royce som en gang i tiden leverte bolter med et tynt hull fra bolthodet og nedover, som skulle brukes til å måle forlengelse ved tiltrekking. Da brukte man ikke moment.

Eventuelt drar man det bare til "passelig", det krever jo litt håndlag, men på grovere ting som ikke er i aluminium så går det stort sett helt fint.

Re: Moment ved montering av understell

Lagt inn: 14 feb 2017, 13:09
av Frode N073
Takk for hjelpen folkens.

Brukte helgen til og bytte disse og det var i utgangspunktet en lett jobb. Alt løsnet fint og bærebruene var lette og få av/på.
Det som var jobb var de bakre foringene som satt som f***. Men det gikk jo til slutt.
Der som muttrene har vært er jo gjengene tørre og rene. Jeg brukte iallefall det momentet Hjelle skrev.

kjøpte dette stoffet her som jeg brukte litt rundt om. Etter hva jeg har lest/hørt så er dette bra greier. Har tenkt og spraye hele undersiden av bilen så fort anledningen byr seg. bLir jo da med sprøyte ;)
http://www.bilkontroll.no/kategorier/fl ... spray.html