Side 1 av 1

[LØST] ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 12 feb 2017, 19:06
av Emil N2221
Hei!

Eu-godkjenning av bilen står for tur, og i den forbindelse har jeg trålet nettet rundt for å på best mulig måte få diagnostisert ABS-systemet på min Saab 9000 CSE 97'. Jeg ser at flere viser til et system som heter ISAT - Intelligent Saab Tester. Jeg har ikke et slikt verktøy tilgjengelig (eventuelt om noen har, og kan hjelpe meg?). Jeg lurte derfor på om det finnes andre måter å finne feilen på? Jeg har mistanke om at en av de to bakre sensorene er dårlige. Går det an å måle over to kontaktpunkter ut i fra ABS-modulen eller noe sånt? Dette har jeg sett gå an på andre merker.

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 12 feb 2017, 19:13
av odin1899
Tech 2 diagnostics verktøy er oppfølgeren av ISAT. T2 er trolig mere utbredt enn ISAT. F. eks: https://www.youtube.com/watch?v=PxMqF9ChXIU

Ta med noen mikrobryggeri øl så er du velkommen å huke opp bilen din til min Tech 2.

Motstand skal være ~1100 Ohm på enhver sensor. Se http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... king-howto

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 12 feb 2017, 19:27
av Emil N2221
Jeg leste, blant annet på STCN-forumet, at Tech 2 ikke kommuniserte godt med 9000, spesielt med tanke på ABS-systemet. Vet du noe om dette?

Nydelig! Kan godt tenkes at jeg kaster meg rundt og tar meg en visitt! Jeg ser om ikke det går å lese av noen verdier direkte fra sensorene, slik som de antyder i lenken du sendte :-)

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 12 feb 2017, 20:43
av odin1899
Ikke noe problem med Tech 2 og de 9000'er som jeg har eid opp til nå i hvert fall.

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 12 feb 2017, 23:45
av TurboTrykk
Rimelig enkelt å feilsøke sensorer selv. Du trenger helst 4 stk 1k ohms resistorer. Du deler kontakten i sjøten under baksetet, og så setter du inn en resistor der som kontakten fra abs sensor går videre til abs hjernen. Dette kan du gjøre på en sensor av gangen, eller på flere sensorer samtidig. Resistoren har samme motstand som en abs sensor så lenge bilen står i ro. Dvs om abs lyset slukker seg når du slår på tenningen når bilen står i ro med en resistor i kontakten, så har du funnet en sensor som er defekt.

Det fungerer ikke å kjøre med resistor permanent, da kommer abs lyset på etter noen hundre meter siden motstanden i sensoren forandrer seg etter turtallet på hjulet, og resistoren har en permanent motstand på 1k ohm.

Resistorer får du på ebay. Mulig jeg har liggende noen du kan få for en cola :)

Du kan også enkelt måle motstanden i selve sensoren med ett mulitimeter, om du deler kontakten i der den er skjøtet, og måler motstanden inn på sensoren. Den skal ligge på rundt 1k ohm, og være så lik som mulig på begge sider. Måler du begge bak skal de ha ca like verdier dersom de er ok. Får du ikke noe måling, eller den viser langt unna 1kohm, så er mest sansynligvis sensoren gåen, og du kan teste det med måten nevnt over.

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Lagt inn: 21 feb 2017, 21:20
av Emil N2221
Du kan også enkelt måle motstanden i selve sensoren med ett mulitimeter, om du deler kontakten i der den er skjøtet, og måler motstanden inn på sensoren. Den skal ligge på rundt 1k ohm, og være så lik som mulig på begge sider. Måler du begge bak skal de ha ca like verdier dersom de er ok. Får du ikke noe måling, eller den viser langt unna 1kohm, så er mest sansynligvis sensoren gåen, og du kan teste det med måten nevnt over.
Akkurat dette jeg gjorde, og det fungerte strålende. Det viste seg at venstre ABS-sensor var faulty.

Til dere som senere leser denne tråden: Under baksetet er det en rektangulær svart "pappplate" på hver side av bilen. Under disse ligger ABS-sensorene til hvert av bakhjulene. Åpne kontakten og mål motstanden ut mot ABS-sensor med et multimeter. Bør som nevnt tidligere ligge på rundt 1 - 1,4k Ohm.

Takk for hjelpen folkens :-)