[LØST] ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

[LØST] ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav Emil N2221 » 12 feb 2017, 19:06

Hei!

Eu-godkjenning av bilen står for tur, og i den forbindelse har jeg trålet nettet rundt for å på best mulig måte få diagnostisert ABS-systemet på min Saab 9000 CSE 97'. Jeg ser at flere viser til et system som heter ISAT - Intelligent Saab Tester. Jeg har ikke et slikt verktøy tilgjengelig (eventuelt om noen har, og kan hjelpe meg?). Jeg lurte derfor på om det finnes andre måter å finne feilen på? Jeg har mistanke om at en av de to bakre sensorene er dårlige. Går det an å måle over to kontaktpunkter ut i fra ABS-modulen eller noe sånt? Dette har jeg sett gå an på andre merker.
Sist redigert av Emil N2221 den 21 feb 2017, 21:21, redigert 1 gang totalt.
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav odin1899 » 12 feb 2017, 19:13

Tech 2 diagnostics verktøy er oppfølgeren av ISAT. T2 er trolig mere utbredt enn ISAT. F. eks: https://www.youtube.com/watch?v=PxMqF9ChXIU

Ta med noen mikrobryggeri øl så er du velkommen å huke opp bilen din til min Tech 2.

Motstand skal være ~1100 Ohm på enhver sensor. Se http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... king-howto

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav Emil N2221 » 12 feb 2017, 19:27

Jeg leste, blant annet på STCN-forumet, at Tech 2 ikke kommuniserte godt med 9000, spesielt med tanke på ABS-systemet. Vet du noe om dette?

Nydelig! Kan godt tenkes at jeg kaster meg rundt og tar meg en visitt! Jeg ser om ikke det går å lese av noen verdier direkte fra sensorene, slik som de antyder i lenken du sendte :-)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav odin1899 » 12 feb 2017, 20:43

Ikke noe problem med Tech 2 og de 9000'er som jeg har eid opp til nå i hvert fall.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 334
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav TurboTrykk » 12 feb 2017, 23:45

Rimelig enkelt å feilsøke sensorer selv. Du trenger helst 4 stk 1k ohms resistorer. Du deler kontakten i sjøten under baksetet, og så setter du inn en resistor der som kontakten fra abs sensor går videre til abs hjernen. Dette kan du gjøre på en sensor av gangen, eller på flere sensorer samtidig. Resistoren har samme motstand som en abs sensor så lenge bilen står i ro. Dvs om abs lyset slukker seg når du slår på tenningen når bilen står i ro med en resistor i kontakten, så har du funnet en sensor som er defekt.

Det fungerer ikke å kjøre med resistor permanent, da kommer abs lyset på etter noen hundre meter siden motstanden i sensoren forandrer seg etter turtallet på hjulet, og resistoren har en permanent motstand på 1k ohm.

Resistorer får du på ebay. Mulig jeg har liggende noen du kan få for en cola :)

Du kan også enkelt måle motstanden i selve sensoren med ett mulitimeter, om du deler kontakten i der den er skjøtet, og måler motstanden inn på sensoren. Den skal ligge på rundt 1k ohm, og være så lik som mulig på begge sider. Måler du begge bak skal de ha ca like verdier dersom de er ok. Får du ikke noe måling, eller den viser langt unna 1kohm, så er mest sansynligvis sensoren gåen, og du kan teste det med måten nevnt over.
9000 2.0t CSE -97 Jubileum - Bruksbil
Honda Accord 1,6 1978 - Veteranbil
9000 2.3t CSE -95 - Skrotet
Chevy G20 6.2D Ambulanse - Solgt

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: ABS-feil på Saab 9000. Hvordan diagnostisere?

Legg innav Emil N2221 » 21 feb 2017, 21:20

Du kan også enkelt måle motstanden i selve sensoren med ett mulitimeter, om du deler kontakten i der den er skjøtet, og måler motstanden inn på sensoren. Den skal ligge på rundt 1k ohm, og være så lik som mulig på begge sider. Måler du begge bak skal de ha ca like verdier dersom de er ok. Får du ikke noe måling, eller den viser langt unna 1kohm, så er mest sansynligvis sensoren gåen, og du kan teste det med måten nevnt over.


Akkurat dette jeg gjorde, og det fungerte strålende. Det viste seg at venstre ABS-sensor var faulty.

Til dere som senere leser denne tråden: Under baksetet er det en rektangulær svart "pappplate" på hver side av bilen. Under disse ligger ABS-sensorene til hvert av bakhjulene. Åpne kontakten og mål motstanden ut mot ABS-sensor med et multimeter. Bør som nevnt tidligere ligge på rundt 1 - 1,4k Ohm.

Takk for hjelpen folkens :-)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3


Gå tilbake til «Understell, bremser, dekk og felger»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere