
Nå er det snart tid for Clutch skifte på Saaben, noen av dere som har gjort dette før på deres 9-3 ?
Noen tips og triks som eg kan spare endel tid på ?

Mvh Erik
Moderator: Moderatorer
Beklager. Det er en 1.9TiD z19dt 120hk diesel.Ingvar N629 skrev:Hvis du skriver hvilken motor du har så er det mye lettere å svare. "Litt" forskjell på 1,9 TiD og 2,8 V6...
Hei og takk for svar !Ingvar N629 skrev:Da kan du ta kassa ut gjennom hjulhuset. Fjern hele fjærbeinet dersom du velger den metoden, og du må kunne henge eller støtte opp motoren. Har du løftebukk ville jeg ha senket ned subframe og løftet bilen opp.
Svinghjulet bytter du samtidig. Husk locktite på svinghjulsboltene og riktig moment.
Takk for svar ! Skulle jeg kanskje skiftet pilotlageret også, vet du foresten om slavesylinderen er inni kassa eller utpå ?Ingvar N629 skrev:Den motoren har dobbelmassesvinghjul som ikke er helt ukjent for å ta kveld og lage kraftige vibrasjoner. Når man tar jobben med å skifte clutchen bør man skifte svinghjulet samtidig, og gjerne slavesylinderen også.
Skjønner, takk for all hjelp !Ingvar N629 skrev:Slaven sitter skrudd i clutchhuset på kassa, trenger ikke å åpne noe som helst men kassa må deles fra motoren. Utløserlageret sitter integrert i slaven. Pilotlager på svinghjulssiden er det ikke på disse.
Hmm ja har hørt nå at dette er svakhet på min type saab. Har nå uansett kjøpt inn nytt svinghjul og clutchkit med slave fra nettetskognils skrev:søk "svinghjul" på finn så ser du hvor mange dieselbiler som har byttet dobbelmassesvinhjul.. ligger 6stk saab diesel som har gjort dette ute der NÅ.. jeg vraket/solgte min 07 9-3 med 120hk fordi jeg måtte bytte det og verkstedet skulle ha over 20 tusen for å gjøre det(svinghjul clutch og lager). er 2. bilen min med dieselmotor hvor dette skjer, så nå har jeg kjøpt bensin. bedre å ha litt høyere drivstoffkostnader og slippe slike verkstedregninger