Sportsunderstell

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Sportsunderstell

Legg innav LN-8PV N1601 » 06 mai 2017, 17:18

Har en 9-5 2006 Estate hvor det ser ut som at jeg må bytte fjærer foran. Jeg tror ikke det er sportsunderstell på denne. Har hatt eldre 9-5 med originalt sportsunderstell og var mer fornøyd med dette oppsettet. Er det så "enkelt" at det bare er å bytte til fjærer og dempere for sportsunderstell ? Eller er det mer som må gjøres ? Putter også på Powerflex foringer der det er nødvendig.

Tar også gjerne imot råd om gode dempere, fjærer. Evt komplett sett :D
Ønsker ikke noe mer senking enn det et originalt sportsunderstell gir.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1680
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Sandvika, Hvittingfoss, Eidsvoll

Re: Sportsunderstell

Legg innav Kristian N2215 » 07 mai 2017, 05:10

Forskjellen på standardchassi og sportchassi er dempere, fjærer og stabstag. Skal du har komplett sportsunderstell må du bytte til de tykkere stabstagene. En fin kombo er Bilstein B6 dempere og aero fjærer.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Snurrbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 05 aug 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1747
Navn: Jakob
Bil: Saab 9-5 2,0t
Sted: Vestlending i Bærum

Re: Sportsunderstell

Legg innav Snurrbo » 09 mai 2017, 13:55

Jeg henger meg på anbefalingen om originale Aero/sportsfjærer og Bilstein B6! Det er mange her som er godt fornøyd med dette.

Du må bytte krengningshemmerne/stabstag når du først holder på. Da vil jeg anbefale SAS sine ekstra stive stag. De reduserer krengningen i svinger betydelig, og det har mye å si for kjørefølelsen! http://www.sasab.com/saab-9-5/9-5-front-and-rear-sway-bar-kit Prisen er den samme som jeg gav for fire år siden, men det var 95$ i frakt i tillegg. De koster, men det er de som gir deg ny bil ;-)

Jeg oppgraderte fra normal chassis til denne kombinasjonen etter mange anbefalinger her på forumet, og det var en åpenbaring! Jeg har lånt 9-5 med sportsunderstell, og den blir et sted i mellom. Saab sportsfjær + Bilstein B6 + SAS-stag gir flatere kurver og en bil som føles lettere uten at det går så mye ut over komforten.

Jeg er enig med deg angående senking. Sportsfjærene er fine sånn. Jeg var plaget med lav bil på ferie med full familiebagasje. Pga stivere fjærer synker den mindre sammen ved fullt lass etter oppgraderingen.
M12 Citroen C-Zero - 180 Nm og bakhjulsdrift => Artigere enn den ser ut :-)
M05 9-5 Vector Estate 2,0t - Manuell, Aero eksteriør, Maptuner E85 steg 1

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Sportsunderstell

Legg innav LN-8PV N1601 » 09 mai 2017, 15:54

Takker så mye for gode råd :)
Det med krenging i svinger er vel det som har irritert meg mest. Fint å få gjort noe med dette.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Ola B
Innlegg: 26
Registrert: 17 sep 2014, 00:43
Medlemsnummer: N2905
Navn: Ola Bruset
Bil: 2006 9-5, 1964 96
Sted: Sjetnmarka, Trondheim

Re: Sportsunderstell

Legg innav Ola B » 24 jun 2017, 20:40

Eg hiver meg på her eg og, ettersom vår 9-5 MY06 2.0t Vector er begynt å oppføre seg som reine sjøreøverskuta på vegen.
Eg bytta til Nivomat demparar og fjører bak for eit par år sidan, så det spørs om det no er tid for ei oppdatering framme også.
Det virker som min bil allereie har sport krengingsstag (21mm), men standard fjører og demparar.
Har difor lyst å få på plass sport fjører og demparar også.

Høyrest ut som Bilstein B4 er eit bra valg av demparar da det ikkje er racerbil eg prøver å lage her. Ser at Neobrothers har desse demparane til ein rimeleg penge:
http://www.neobrothers.co.uk/bilstein-b ... 3857-p.asp

Det eg stusser på er at det ikkje står noko om det er til standard eller sport oppheng? Er det sånn at Bilstein B4 er alltid til sport oppheng?

Lurer også på om Neobrothers ein bra plass å handle? Må ha delene i hus i løpet av kort tid for å få det her på plass til ferien. Alternativet er Mister-auto, men dei skal ha noko meir betalt for sakene:
http://www.mister-auto.no/no/stoetdempe ... 47080.html
Fjører blir vel antakelig bestilt derfrå, så det kan jo vera kjekt å få med demparane på same bestillinga.
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8036
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Sportsunderstell

Legg innav Hjelle, N6 » 24 jun 2017, 21:02

B4 er det som motsvarar standard, vil du ha ein sportsleg dempar, vel B6.
Neo er å anbefale, tek omtrent ei veke frå du bestiller til du har greiene heime, om alt er på lager.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Ola B
Innlegg: 26
Registrert: 17 sep 2014, 00:43
Medlemsnummer: N2905
Navn: Ola Bruset
Bil: 2006 9-5, 1964 96
Sted: Sjetnmarka, Trondheim

Re: Sportsunderstell

Legg innav Ola B » 25 jun 2017, 21:59

Den er grei, standard demparar skal eg definitivt ikkje ha.
Så da vart det Bilstein B6 frå NeoBrothers og KYB sportfjører frå Mister-Auto.
Skal bli riktig interessant å sjå korleis det her fungerer. 8)
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96

Ola B
Innlegg: 26
Registrert: 17 sep 2014, 00:43
Medlemsnummer: N2905
Navn: Ola Bruset
Bil: 2006 9-5, 1964 96
Sted: Sjetnmarka, Trondheim

Re: RE: Re: Sportsunderstell

Legg innav Ola B » 15 jul 2017, 21:19

Ola B skrev:Den er grei, standard demparar skal eg definitivt ikkje ha.
Så da vart det Bilstein B6 frå NeoBrothers og KYB sportfjører frå Mister-Auto.
Skal bli riktig interessant å sjå korleis det her fungerer. 8)

Da er demparar og fjører på plass på bilen. Og FOR ein forskjell! Heilt anna kjøreopplevelse, knallstødig og all gynging er borte. Bilen vart ca 2 cm lågare ein før, ser veldig riktig ut syns eg. Var skeptisk på kombinasjonen med sportfjør og Bilstein B6 framme og standard Nivomat bak men null problem det altså. Digg!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
2006 9-5 2.0t Vector Sportcombi Hirsch
1981 900 Turbo (gutslasken sin)
1964 96


Gå tilbake til «Understell, bremser, dekk og felger»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere