9-3 cab understells oppgraderinger

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
JunaJ N1703
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 04 mai 2009, 20:44
Medlemsnummer: N1703
Navn: Runar
Bil: 00 9-5 2.3T og 03 9-3 2.0t cab
Sted: Bodø

9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav JunaJ N1703 » 30 jun 2017, 18:32

Hei

Har nylig kjøpt meg en 9-3 cab og syns den er litt mjuk og upresis. Har lest meg litt opp og funnet ut at det finnes forskjellige måter og få strammet den opp på.
Har bestilt rack clamp fra PFS som og satser på at det vil hjelpe noe.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3225

Lurer også på om det vil hjelpe og kjøpe subframe brace (den enkle) fra genuine saab eller 22mm anti roll bar bak.
https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=374
https://genuinesaab.com/catalog/product ... ucts_id=34

Noen som har noen innspill?
Ønsker kun og eliminere litt av "cowl shake" på bilen, er ikke ute etter sportsbil følelse da jeg bruker den kun for cruising med taket nede :)
2000 Saab 9-5 2.3t SE stv
2003 Saab OG9-3 2.0t cab

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 796
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab 9-3 02 og 08
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: 9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav haarstad » 02 jul 2017, 07:00

Har en aero cab selv. Original så er de håpløse. Satte på styreklemma, 4punktstaget, arb22 og kraftigere tårnstag. Da ble det en totalt forandret kjøreopplevelse :woot:
9-3 1998 viggenwannnabe-Magic når den vil
9-5 2001 SE Estate-Magic from Rissa

arvmadla N2945
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 16:03

Kan anbefale Bilstein B6 dempere med H&R fjærer i tillegg til det nevnt ovenfor. Var litt skeptisk til om det ville bli for stivt for det myke karroseriet. Men det ble perfekt. Vil anbefale å kjøpe 22mm ARB fra Ebay istedenfor genuine saab med tanke på frakt prisen fra statene.
Bilen min var gått 110k km når jeg byttet dempere og hadde ikke trodd de var så ferdige som de var. Kunne klemme stempelet til bunns med tommelen og det gikk lenge før stempelet var helt ute igjen. Det var nye dempere som hjalp mest på "cowl shaken", altså vibreringen du får gjennom hele bilen over humper.
Sist redigert av arvmadla N2945 den 02 jul 2017, 16:16, redigert 1 gang totalt.

arvmadla N2945
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 16:10


Brukeravatar
JunaJ N1703
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 04 mai 2009, 20:44
Medlemsnummer: N1703
Navn: Runar
Bil: 00 9-5 2.3T og 03 9-3 2.0t cab
Sted: Bodø

Re: 9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav JunaJ N1703 » 02 jul 2017, 21:13

Ja merket at prisene på frakt var litt ekstremt (220 dollar per del...).
Noen som vet om en annen plass som selger subframe brace? Fant ett 6 punkts stag på ebay, men har hørt at dette kan gjøre at bilen ikke oppfører seg rett ved en eventuell kollisjon siden motoren ikke kan gå under bilen. Usikker på hvordan dette blir med ett enkelt stag eller 4pkt.

Var jo ikke ille pris på 22mm ARB fra ebay, så blir nok ett sånn :)

Angående dempere planlegger jeg å få de byttet etterhvert, men blir nok neppe denne sesongen.
2000 Saab 9-5 2.3t SE stv
2003 Saab OG9-3 2.0t cab

arvmadla N2945
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-3 cab understells oppgraderinger

Legg innav arvmadla N2945 » 02 jul 2017, 23:02

Jeg kjøpte brace fra Abbott racing.
http://www.abbottsaab.com/product/stain ... -saab-9-3/
De har ARB også, men den er 19mm tykk og koster litt mer.
Angående kollisjonsikkerhet med 6pkt vet jeg ikke. Har hørt rykter om det samme. Men tenker også på at det virker fryktelig tungvint med at du ma ta det av for å få tilgang til andre ting.


Gå tilbake til «Understell, bremser, dekk og felger»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere