ABS feil på Saab 9-3 2003

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 10 jul 2017, 14:39

Kato skrev:Det er (fortsatt) liten tvil om at det er brudd i signalveien fra venstre hastighetssensor frem til TCS-modulen. For å fjerne ev. tvil om målemetode/-feil kan du benytte de relevante målingene du listet i din første post, til to målinger til: Fra TCS-kontakt pinner #7 og -8 skal du få 1,1MΩ for høyre sensor, og fra #19 og -20 skulle du ha fått 1,2MΩ.

Om det er mulig fra yttersiden å avgjøre om en kabel er avtæret eller ikke er jeg ikke så sikker på. Jeg har en del erfaring fra slike tilfeller, om enn ikke i "bilmiljø", og det har ikke alltid vært like lett å påvise slike feil uten å ha strippet tilhørende kabel. Med (enkelt-)ledninger har det vært lettere. Så jeg tror fortsatt at problemet i ditt tilfelle helst ligger i/ved kontakta.
Da trur jeg vi er enige, glemte å legge til at jeg testet og andre sensoren på høyre siden og den ga rette målinger i forhold til det jeg målte sensor til (Og som du spesifiserer her). Eneste svake punktet jeg kunne finne på den ledningen var ved kontakten da jeg har hatt bil inne for å fikse lignende problemer før og det ser ut som om det var den samme kabelen da. For plastikkbeskyttelsen som ligger rund kabelen fra siste gummiforing og ut til kontakt er kuttet opp og siste ~1cm av ledningen frem til kontakt er uten isolasjon inni den plastikkbeskyttelsen. Det var samme verksted som jeg har kontaktet idag som gjorde det den gang så skal høre om de kan prøve å isolere bedre denne gangen for slik det er nå finnes det ikke isolasjon rundt kontakten i det hele tatt. Ihvertfall prøve å kaste på en krympestrømpe eller noe.
Kunne sikkert klart det sjøl, men usikker på om jeg har fingre til å få kontakten på igjen. Pluss at det er vel et verktøy som skal brukes der og?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Kato » 10 jul 2017, 14:50

Bruk vulkaniseringstape :wink:
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 10 jul 2017, 16:14

Om jeg evnt skulle begynne å ta av og reterminere den kontakta sjøl hva er det jeg bruker av verktøy da? evnt hvordan gjøres det?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Kato » 11 jul 2017, 10:58

Det er ikke mulig å svare eksakt på hva du må bruke av verktøy i dette tilfellet, da status for eksisterende terminering/kontakt er ukjent etter at (om jeg har forstått dette rett) den er utbedret ved ett tilfelle tidligere. Tilstanden til pinnene (inni kontakthuset) er ukjent og så er det jo et spørsmål om det samme for ledningene. Jeg har sett tilfeller (i verre miljø enn dette) der vann har trengt flere meter loddrett oppover langs en skjerm i en koaksialkabel, og forårsaket irring der.

Generelt sett, om man skal "ta opp igjen" en kontakt/plugg, bruker man en uttrekker for å ta ut pinnene, men dette KAN også gjøres med en liten urmakertrekker for å klemme inn mothakene. Så benyttes en tang for å klemme pinnen rundt ledningen (jeg lodder i tillegg på steder der jeg vet det er et utfordrende miljø).

Kontakten med pinner finnes som reservedeler (om jeg nå ikke bommer og har truffet pluggen til sensoren :? ):

Bilde
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jul 2017, 12:31

Eit tips om en er usikker på kontakta er å lese delenummer som står på den innan du demonterar. Somregel står delenummer på kontakthuset. Og i tillegg til Kato sine flotte tips her kan det vere lurt å sjekke/bytte gummitetninga som står rundt ledningane også om du skal "ta att" pinnane.

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 11 jul 2017, 13:28

Hvorfra får jeg tak på en slik kontakt som reservedel? Får jeg bare bestilt det fra bilforhandlern?
Det kan se ut som om det du har sirkla rundt der er kontakta in mention ja (Ser da på den låseplata eller hva du vil kalle det som låser ene pinnen på kontakta fra sensoren).
Hva ville dere gjort i mitt tifelle. Det mest logiske for meg høres jo nå da ut som vil være å få tak på ny kontakt å klippe av ledningen å bruke den gamle kontakten som en mal for å få rett ledning på rett pol? En slik uttrekker kan det hende jeg får tak på gjennom en "samle-på-alt" onkel jeg har.
Hvis det er så at kontakta kommer med det som trengs til et punkt hvor jeg ikke egentlig trenger å ta av den gamle kontakta så er det jo kurant å bytte selv for det er mer enn nok ledning til å klippe av en liten cm (Hvis nå en liten cm er nok til å komme forbi det som evnt er irra/rusta)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jul 2017, 14:57

Du bestiller den frå Saabforhandlaren/verkstedet ditt.
Det eg ville gjordt var å laga meg en fjuskelapp med tegning av kontakta og kva farge på ledningane som går til kva plass. Evt merka kvar enkelt ledning. Deretter hadde eg tatt nemnte uttrekkarverktøy å tatt av kontakta. Finn du ut at det er nødvendig å bytte stikkarane klipper du dei av etter du har tatt av kontakta for å minimeke lengda du klipper. Klipp alle slik at det vert lik hengd du klipper av, det vert då enklare å montere i den nye kontakta att.
Når det gjeld kva du får med er det 3 delenummer der ser du, det er ikkje noko komplett kit. Du bestiller dei delane du treng; nr 11 er plastikken rundt (kontakthuset), 11A er tetningane og 11B er sjølve stikkarane. Bestill gjerene eit par ekstra, då slepp du erfaringsmessig at det vert noko feil når du skal knipe på den nye stikkaren ;)

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 11 jul 2017, 15:13

Jaok, blir fort mye mindre skremmende år en har ny kontakt å se på mtp hvordan den sitter sammen når det kommer til å ta av den gamle kontakta. Kommer nok til å gjøre det så enkelt som å ta ett bilde av kontakta siden de 2 ledningene som går inn der har forskjellig farge og lett blir synlige på et bilde samtidig som at kontakta er unik nok til at jeg klarer å skille mellom "opp og ned" på den.
Takker så meget for hjelpa ihvertfall! Fått mye mer informasjon ut av dere 2 enn det jeg sjøl klarte å finne på dager med google. Bilen min har gått langt (251000) og det er faktisk første gang nå på de 6 årene jeg har hatt bilen at det har vært noe annet en slitedeler og vanlig vedlikehold som har måtte vært gjort på den. Heldigvis en relativt grei bil å være førstegangsmekaniker på for det meste. Da frem til ABS sensoren som er det siste som mangler før bilen er "100%" igjen.
Kommer til å prøve å få tak på den kontakta asap da for å bytte sjøl. Har godt tid frem til timen jeg bestilte så hadde vært tilfredsstillende å kunne ringe for å avbestille den fordi jeg fiksa sjøl :P
Er vanligvis ikke redd for å se på å fikse sjøl, men når det kommer til bilen min så har jeg vært litt forsiktig med nettopp det da jeg ikke har peiling i det hele tatt om jeg skulle klare å ødelegge noe.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Kato » 11 jul 2017, 15:54

krt16 skrev:- Kommer nok til å gjøre det så enkelt som å ta ett bilde av kontakta siden de 2 ledningene som går inn der har forskjellig farge og lett blir synlige på et bilde samtidig som at kontakta er unik nok til at jeg klarer å skille mellom "opp og ned" på den.
Svart/sort/black (BK) ledning inn på pinne #2 og brun/brown (BN) på pinne #1. Lykke til :thumbsup:

Det kunne være interessant med et bilde av området rundt kontakta, etter "stripping", men før "klipping" :).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 12 jul 2017, 14:24

Haha skal se hva jeg får til :thumbsup:

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 10 aug 2017, 17:24

Hoy glemte fullstendig av denne tråden her visst. Bestilte ny kontakt å fikk høre at den kom som ferdig terminert ledning.. Så bilen står nå på verksted og fikk og høre at fjotten som leste av koden glemte å nevne at det ikke bare var venstre fremhjul som ga feil, men begge fremhjulene.
Skulle gjerne knotet med dette over tid, men skolestart nærmer seg og jeg trenger desverre at bilen er kjørbar til da. Så sitter å krysser fingre og tær over at det ikke blir alt for stor formue som kommer i regning.

krt16
Innlegg: 23
Registrert: 29 apr 2012, 22:49
Bil: Saab 9-3 2.2 TID '03

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av krt16 » 11 aug 2017, 11:25

Hentet bil nå. Var ikke kontakten som hadde feil visst. Ble trekt 2 nye kabler, 1 på hver side foran. Feil er nå borte. Takker for all hjelp!

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: ABS feil på Saab 9-3 2003

Legg inn av Kato » 11 aug 2017, 13:25

Flott at det ble orden på det og at du melder tilbake :thumbsup:

God helg!
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar